نسخه چاپی

افتتاح ۱۷۰ پروژه شیلاتی در دهه فجر

عکس خبري -افتتاح ??? پروژه شيلاتي در دهه فجر

معاون وزیر جهاد كشاورزی از افتتاح ۱۷۰ پروژه شیلاتی در دهه فجر خبر داد و گفت: ایران در تولید ماهی سردابی رتبه نخست جهان كسب كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، غلامرضا رازقی امروز در حاشیه اولیه نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کل تولید محصولات شیلاتی در سال 89حدود 663 هزار تن، سال 90رقم 735 هزار تن و سال 91 بیش از 800 هزار تن بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولید یک میلیون و 400 هزارتن محصولات شیلاتی در افق 1404نیز برنامه‌ریزی شده است.

رازقی سرانه مصرف محصولات شیلاتی در ابتدای انقلاب اسلامی را یک کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در کشور به 10 کیلوگرم رسیده و قرار است، این رقم تا پایان برنامه پنجم به 15 کیلوگرم برسد.

وی با مقایسه میزان صادرات محصولات شیلاتی در ابتدای انقلاب اسلامی و حال حاضر گفت: ارزش صادرات 11 میلیون دلاری ابتدای انقلاب در سال گذشته به 212 میلیون دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود، این رقم امسال به 300 میلیون دلار برسد.

رازقی همچنین میزان اشتغال در بخش شیلات ابتدای انقلاب اسلامی را 24 هزار نفر و انتهای برنامه چهارم توسعه 106 هزار نفر و در حال حاضر 200 هزار نفر عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، تا پایان برنامه پنجم تعداد شاغلان بخش شیلات به 292 هزار نفر برسد.

رازقی با بیان پیشرفت قابل توجه در رهاسازی بچه ماهی در دریای خزر گفت: میزان رهاسازی بچه ماهی در ابتدای انقلاب اسلامی 15 میلیون قطعه بود که این میزان در سال جاری به 450 میلیون قطعه رسیده و. این اقدام به منظور بازسازی ذخایر انجام شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران میزان تولید تن ماهی از دریای عمان و اقیانوس هند در سال 89 را 139 هزار تن، در سال گذشته 170 هزار تن و این رقم در سال جاری را 200 هزار تن عنوان کرد و پیش‌بینی کرد سال آینده صید ماهی از دریای عمان به 240 هزار تن برسد.

* ایران سال آینده صادرکننده تن ماهی می‌شود

رازقی گفت: با روند رو به رشدی که در تولید تن ماهی در کشور به ویژه از آب‌های بین‌المللی وجود دارد، ایران سال آینده به صادرکننده تن ماهی تبدیل می‌شود.

* رتبه نخست ایران در تولید ماهیان سردآبی

رازقی گفت: در حالی که ایران در ابتدای انقلاب اسلامی جایگاه 32 تولید ماهیان سردآبی و قزل‌آلا را در جهان داشت، در حال حاضر به جایگاه نخست جهانی تبدیل شده است.

وی جایگاه ایران در شیلات را 31 عنوان کرد که نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی 35 رتبه پایین آمده است.

* تولید یک تن خاویار پرورشی در سال جاری

رازقی از تولید یک تن خاویار پرورشی در سال جاری خبر داد و گفت: 50 درصد این تولید به کشورهای اروپایی صادر شده است.

وی پیش‌بینی کرد: میزان تولید خاویار پرورشی سال آینده به 3 تن برسد.

رازقی همچنین از اجرای طرح کد رهگیری محصولات شیلاتی در یک ماه آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح تمام محصولات شیلاتی پایش و از سلامت آنها اطمینان کافی خواهیم داشت.

رازقی افزایش عملکرد در واحد سطح را از برنامه‌های آتی سازمان شیلات عنوان کرد و گفت: در حالی که قبلا میانگین تولید 10 تا 15 کیلوگرم در مترمکعب بود و قرار است، طبق برنامه به 100 کیلوگرم در مترمکعب برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان کمک‌های اعتباری این بخش در سال جاری را 683 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 20 درصد تسهیلات برای دریافت بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی همچنین از تولید 10 هزار تن میگو در سال جاری خبر داد و گفت: در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود، این میزان محقق شود، اما تا پایان برنامه 3 برابر میزان منظور شده میگو تولید خواهد شد.

۱۳۹۱/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...