نسخه چاپی

بازتاب حماسه ۲۲ بهمن در رسانه‌های جهان

عکس خبري -بازتاب حماسه ?? بهمن در رسانه‌هاي جهان

سی‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور پر شور ملت ایران برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، هر چند سی‌وچهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته اما با توجه به شرایط خاص ایران در سطح منطقه و جامعه بین‌المللی، کماکان از اهمیت برگزاری سالروز این روز تاریخی کاسته نشده و رسانه‌های غربی همچون سه دهه گذشته در تلاشند به انعکاس حضور مردم در این روز بپردازند. در همین راستا بود که امسال نیز نزدیک به 220 خبرنگار خارجی برای پوشش خبری این واقعه وارد ایران شدند.

نکته جالب توجه این بود که گزارش‌‌ رسانه‌های خارجی بر چهار محور مجزا متمرکز شده بود.

با توجه به سال‌ها اعمال فشار غرب بر ایران که با هدف ناراضی ساختن ایرانی‌ها و در نهایت ایجاد تفرقه میان مردم و نظام صورت گرفته بود، برخی رسانه‌های خبری نظیر شینهوا، الجزیره و سانا بر حضور حداکثری ملت ایران و اعلام حمایت آنها از رهبری متمرکز شدند. به عنوان مثال، خبرگزاری شینهوا در این زمینه نوشت: «مردم ایران در شهرهای مختلف با حمل پلاکاردهایی در حمایت از رهبران ایران، با هجوم به خیابان‌ها، انقلاب اسلامی را گرامی داشتند».

به نوشته این خبرگزاری چینی، انقلاب 1979 در ایران، رژیم شاه که مورد حمایت آمریکا بود را به رهبری آیت الله خمینی ساقط کرد؛ رویدادی که یک نقطه عطف در تاریخ ایران بود. بنابراین، مردم در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمدند و با حمل تصاویری از بنیانگذار انقلاب اسلامی و جانشینش «آیت اله علی خامنه‌ای» پیروزی انقلاب را گرامی داشتند.

شبکه الجزیره نیز با اشاره به حضور مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن نوشت: «در تهران، تظاهرکنندگان با تکان دادن پرچم‌ها و پلاکاردهایی در حمایت از رهبران ایران در میدان آزادی تجمع کردند و از حکومت ایران حمایت کردند. راهپیمایان همچنین شعار مرگ بر اسرائیل نیز سر دادند و بعضی از آنها تصاویری از «آیت اله علی خامنه ای» با خود داشتند».

همچنین خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با انتشار گزارشی درباره برگزاری راهپیمایی مردم ایران در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نوشت که مردم ایران با شعار «حماسه وحدت و مشارکت ملی» تظاهرات میلیونی برگزار کردند.

به نوشته این خبرگزاری، مردم ایران صبح امروز به مناسبت سی و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور تاکید بر حمایت از اصول انقلاب و همبستگی با اهداف آن، تظاهرات میلیونی در سراسر کشور برگزار کردند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با توجه به درخواست اخیر آمریکا برای مذاکره با ایران، برخی رسانه‌ها بر نوع واکنش مردم ایران و شعارهای آنها علیه آمریکا و اسرائیل متمرکز شده بودند. به عنوان نمونه، خبرگزاری آسوشیتدپرس این گونه گزارش داد: «ایرانی‌ها برای گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد انقلاب سال 1979 که یک پادشاهی طرفدار غرب را کنار زد و جمهوری اسلامی را روی کار آورد، در سرتاسر این کشور راهپیمایی کردند. بسیاری از تظاهرات‌کنندگان شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را سر دادند. این‌ها شعارهایی است که معمولا برای محکوم کردن دشمنان جمهوری اسلامی به کار می‌رود».

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: «مردم ایران در سراسر این کشور در راهپیمایی شرکت کردند تا سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی سال 1979 را گرامی دارند. آنهایی که در این راهپیمایی شرکت کردند، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند».

رسانه‌های اسرائیلی نیز که توجه ویژه‌ای به رخدادهای داخلی ایران دارند، اخبار راهپیمایی امروز را بازتاب دادند. پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل از جمله رسانه‌هایی بود که این خبر را بازتاب داد و نوشت: صدای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در سرتاسر ایران به گوش رسید.

این روزنامه ادامه داد:‌ «ایران در چند سال اخیر از این موقعیت برای نشان دادن اعتراض خود به فشارهای غربی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران، استفاده کرده است».

شبکه‌های تلویزیونی المنار و المیادین از دیگر رسانه‌هایی بودند که در گزارش‌های خود به این شعارها اشاره کرده بودند.

اما محور سوم گزارش رسانه‌های غربی بر بازتاب سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره آمادگی برای مذاکره با آمریکا در صورت متوقف شدن فشار غربی‌ها متمرکز شده بود.

خبرگزاری رویترز در همین راستا نوشت: «احمدی‌نژاد مذاکره تحت فشار را رد کرد».

این خبرگزاری انگلیسی ادامه داد:‌ «محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در سی‌وچهارمین سالگرد انقلاب اسلامی اعلام کرد که کشورش بر سر برنامه هسته‌ای خود تحت فشار مذاکره نمی‌کند اما اگر فشارها از این کشور برداشته شود، حاضر به مذاکره است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس از دیگر خبرگزاری‌هایی بود که به بازتاب سخنان احمدی نژاد در این زمینه پرداخت و نوشت: «احمدی‌نژاد گفت اگر فشار غرب متوقف شود آماده مذاکره با آمریکا است».

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز درباره مذاکره با ایران به بخش‌هایی از سخنان احمدی‌نژاد اشاره کرد و در گزارش خود آورد: «اگر دشمنان ما تحریم‌ها را کاهش دهند و خواستار مذاکره شوند، شخصاً برای مذاکره می‌روم».

نکته جالب توجه این بود که رسانه‌های اسرائیلی از راهپیمایی امروز فقط بحث «مذاکره با آمریکا» را دیدند. راهپیمایی امسال نیز مشابه سال‌های گذشته با سخنرانی رئیس‌جمهور همراه بود و «محمود احمدی‌نژاد» صحبت‌های زیادی را در مورد لزوم وحدت میان سران قوا مطرح کرد. اما در این بین رسانه‌های اسرائیلی بدون توجه به حضور گسترده مردم در راهپیمایی امروز، بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهور را که با موضوع شرایط مذاکره با آمریکا مطرح شد، برجسته کرده و به آن پرداختند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» خبر راهپیمایی امروز را با برجسته کردن بخشی از صحبت‌ رئیس‌جمهور که مذاکره با آمریکا را به پایان تهدیدات علیه ایران منوط کرد، منتشر کرده است.

در حالی که صحبت‌های امروز رئیس‌جمهور تائید صحبت‌های چند روز قبل رهبر انقلاب بود، اما این روزنامه اسرائیلی تلاش کرده اظهارات امروز احمدی‌نژاد را پذیرش مذاکره با آمریکا جلوه دهد.

این روزنامه در این مورد نوشته است: «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور ایرانی‌ها روز یکشنبه گفت اگر غرب فشار خود را که به دلیل برنامه هسته‌ای ایران به این کشور وارد شده، متوقف کند، وی آماده مذاکره مستقیم با آمریکا است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور هم امروز با رد مذاکره مستقیم با آمریکا در شرایط فعلی گفته است: اخیرا ادبیات خود آنها عوض شده است و با ادبیات بهتری صحبت می‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم. ما نیز می‌گوییم گفت‌وگو خیلی بهتر است از درگیری. ملت ایران همیشه اهل تفاهم بوده است، ولی گفت‌وگو دارای آدابی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نمی‌شود یک اسلحه بالای سر ملت ایران نگه داشت و بعد بگویید، مذاکره کنید و انتظار مذاکره داشته باشید.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» هم دیگر رسانه اسرائیلی بود که خبر راهپیمایی امروز را منتشر کرده است. این روزنامه هم نظیر «هاآرتص» صحبت‌های رئیس‌جمهور را به عنوان محور اصلی خبر خود انتخاب کرده است.

«جروزالم‌پست» در این مورد نوشته است که رئیس‌جمهور ایران گفت که اگر دشمنان اسلحه خود را از سر ایران بردارند، ایران حاضر است با دشمنانش مذاکره مستقیم داشته باشد.

این روزنامه در مورد راهپیمایی امروز هم نوشته است که مردمی که پارچه‌نوشته‌هایی با شعار «مرگ بر آمریکا» و «ما تا آخر هستیم» حمل می‌کردند، در میدان‌ اصلی تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران تجمع کردند.

«یدیعوت آحارانوت» دیگر روزنامه اسرائیلی است که این خبر را منتشر کرده و بدون پوشش میزان حضور مردم در راهپیمایی تنها سخنان رئیس‌جمهور را پوشش داده است. این روزنامه نوشته است: «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور ایران در صحبت‌های خود در جریان راهپیمایی سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی به مذاکره با غرب با موضوع برنامه هسته‌ای ایران کشور اشاره کرد.

محور چهارمی که برخی رسانه‌های خبری برای بازتاب سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بر آن متمرکز شدند، بحث انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که برای این منظور از سخنان احمدی نژاد بهره گرفتند. به عنوان مثال بی‌بی‌سی در این راستا نوشت: «رییس جمهوری ایران در مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب در تهران به کسانی که می‌خواهند انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را "مدیریت و مهندسی کنند"، هشدار داد.

بی‌بی‌سی ادامه داد:‌ «احمدی‌نژاد امروز در نطقی که مستقیما از تلویزیون ایران پخش می‌شد، گفت که انتخاب کردن حاکمان حق مردم ایران است و این حق در قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته است. کسی فکر نکند که رأی ملت فقط یک عدد است... نظر جمعی مردم را باید بهترین شمرد. کسی خود را جای مردم نپندارد و با کوته‌بینی تصور نکند که می‌تواند به جای مردم تصمیم بگیرد».

به نوشته این رسانه انگلیسی، احمدی نژاد گفته، شنیده شده کسانی می‌خواهند انتخابات را مدیریت و مهندسی کنند بنابراین به مسئولان هشدار داد به گونه‌ای سخن نگویند که "بهانه به دست دشمنان ملت ایران بدهند».

۱۳۹۱/۱۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...