نسخه چاپی

معامله اوباما و نتانیاهو بر سر ایران

باراك اوباما، رئیس جمهوری آمریكا، ماه آینده برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری اش به سرزمین های اشغالی سفر می كند تا با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت و گو داشته باشد. در این میان، گزارش یك روزنامه انگلیسی حاكی از آن است كه اوباما در این سفر، پیشنهاد معامله ای بر سر ایران را با نتانیاهو مطرح خواهد كرد.


به گزارش نما به نقل از تابناک، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، ماه آینده برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری اش به سرزمین های اشغالی سفر می کند تا با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت و گو داشته باشد. در این میان، گزارش یک روزنامه انگلیسی حاکی از آن است که اوباما در این سفر، پیشنهاد معامله ای بر سر ایران را با نتانیاهو مطرح خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» فاش کرده هنگامی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، ماه آینده از سرزمین های اشغالی دیدار کند، به مقامات اسرائیلی پیشنهاد خواهد کرد در ازای توافقاتی بر سر موضوع فلسطین، فشارها بر ایران افزایش یابد.

بر اساس گزارش این روزنامه، «یاکوف آمیدور» و «اسحاق مولچو»، دو تن از دستیاران نتانیاهو هم اکنون به واشنگتن سفر کرده اند تا عرصه را برای حصول توافق مذکور میان آمریکا و رژیم صهیونیستی فراهم نمایند.

بر پایه این توافق، مقامات رژیم صهیونیستی از اوباما خواهند خواست به منظور وادار کردن ایران به عقب نشینی از برنامه هسته ای خود، فشارها را بر این کشور افزایش دهد و در مقابل، این رژیم خواهد پذیرفت که درباره مسائل مرزها، امنیت و حتی آخرین وضعیت موضوعاتی از قبیل بیت المقدس و شهرک سازی ها با تشکیلات خودگران فلسطینی وارد مذاکره شود.

در همین راستا، هفته گذشته یاکوف آمیدور، مشاور امنیتی نتانیاهو اظهار داشت که ساخت شهرک ها، از منظر بین المللی مسئله ساز است. برخی تحلیلگران این اظهارنظر را به منزله نشانه ای از تغییر تفکر رژیم صهیونیستی در آغاز دوره جدید دولت نتانیاهو و در آستانه سفر اوباما ارزیابی کردند.

علاوه بر این، در رابطه با سفر اوباما، «دنی آیالون»، معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هفته گذشته اظهار داشت که به عقیده وی، اوباما در بیت المقدس با محمود عباس، نتانیاهو و احتمالاً ملک عبدالله، پادشاه اردن دیدار خواهد کرد.

روزنامه ساندی تایمز همچنین گزارش داده مقامات کاخ سفید نیز هم اکنون به سرزمین های اشغالی سفر کرده و در تلاشند تا حمایت ترکیه و اردن از آنچه «تلاش برای باثبات کردن منطقه» می خوانند را جلب نمایند.

به هر حال، این گزارش در حالی منتشر می شود که از زمان انتخاب مجدد اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، انتظار می رفت که وی تحرکی جدید را در رابطه با موضوع مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی انجام دهد؛ اما استفاده از برگ ایران برای جلب نظر مقامات اسرائیلی، موضوعی کم و بیش جدید به شمار می رود.

اما از سوی دیگر، این گزارش در صورت صحت نشان می دهد که دولت اوباما هیچ گونه قصد واقعی برای پایان دادن به مناقشات به وجود آمده بر سر برنامه هسته ای ایران ندارد و از این موضع صرفاً به عنوان ابزاری برای امتیازگیری در موضوعات دیگر سیاست خارجی خود استفاده می کند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...