نسخه چاپی

شیوه تخصیص ارز وارداتی

رئیس كمیسیون اصل 90 مجلس از برگزاری جلسه كارگروه بانك‌ها و این كمیسیون كه عصر امروز در محل كمیسیون اصل 90 برگزار شد خبر داد و گفت: در این جلسه برای رفع مشكلات ارزی بانك‌ها تصمیم گیری های لازم اتخاذ شد.

به گزارش نما محمدعلی پورمختار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که در نشست مشترک کمیسیون اصل 90 با کارگروه بانک ها رئیس کل بانک مرکزی، معاونان اقتصادی، ارزی و نظارتی این بانک و مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی حضور داشتند، اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد همه بانک‌ها علل به وجود آمدن معوقه‌های بانکی و نحوه عمل به تعهدات ارزی بانک‌ها، بانک مرکزی و مشتریان را اعم از نقش دولت، تحولات اقتصادی، تحریم‌ها، نبود نظارت کافی و سوءاستفاده‌های احتمالی را بررسی و به صورت کتبی به همراه راه‌حل‌ها، به کمیسیون اصل 90 ارائه کنند.
وی افزود: یکی دیگر از تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد، این بود که تعهدات ارزی که 100 درصد ریال آن‌ها را مشتریان تأمین کرده‌ و کالای مذکور از این طریق وارد و ترخیص شده است، را بانک مرکزی تأمین کند.

به گفته رئیس کمیسیون اصل 90 یکی دیگر از تصمیمات گرفته شده در جلسه مشترک با کارگروه بانک ها این بود که کالاهای ترخیص شده در گروه‌های 1 و 2 با نرخ ارز مرجع، گروه‌های 3 تا 9 با نرخ مبادله‌ای و گروه 10 با ارز متقاضی (آزاد) تأمین شود.

پور مختار با بیان این که بر اساس تصمیم گیری های این جلسه مشترک همچنین کالاهای وارداتی به مناطق آزاد و ویژه هم به 2 دسته تقسیم می شوند، تصیح کرد: دسته اول کالاهای تجاری است که باید ارز آن را متقاضی تأمین کند و دسته دوم کالاهای تولیدی است که بانک مرکزی باید ارز آن را با نرخ مبادله‌ای تأمین ‌کند.

وی یادآور شد: در این جلسه درباره حواله‌های ارزی هم مقرر شد چنانچه صد در صد وجه ریال تأمین شده باشد، بانک عامل باید ارز مورد نیاز را تأمین کند. اگر ریال به طور کامل اخذ نشده باشد، با تخصیص کد بر اساس گروه‌های تعیین شده، ارز مرجع تأمین می‌شود.

به گزارش مهر، رئیس کمیسیون اصل 90 پیشتر در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری این جلسات مشترک خبر داده و تاکید کرده بود که نتایج این جلسات که عمده محور آن برای یافتن راه حل به منظور بازپس گیری و کاهش حجم معوقات بانکی است، در نهایت به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...