نسخه چاپی

سودهای میلیاردی در جیب قاچاقچیان سوخت

افغانستان، پاكستان، تركیه از كشورهایی هستند كه از هم مرز بودن با ایران بیشترین سود را می برند، نفت و بنزین و گازوییل و اقلام بسیاری كالا از ایران به این كشورها قاچاق می شود و قاچاقچیان محصولات خود را چند برابر قیمت در مرزاین كشورها به فروش می رسانند.

به گزارش نما به نقل از اقتصاد پرس، افغانستان، پاکستان، ترکیه از کشورهایی هستند که از هم مرز بودن با ایران بیشترین سود را می برند، نفت و بنزین و گازوییل و اقلام بسیاری کالا از ایران به این کشورها قاچاق می شود و قاچاقچیان محصولات خود را چند برابر قیمت در مرزاین کشورها به فروش می رسانند.

مدیران صنعت نفت و پالایش و پخش معادله مجهول قاچاق سوخت را در کشور با افزایش قیمت و رساندن هر لیتر سوخت به قیمت فوب خلیج فارس ، کوتاه ترین و ساده ترین راه برای حل این معظل میدانند.اما دراین میان به نظر بسیاری از منتقدان این کار در حال حاضر بدترین راه ممکن برای جلوگیری از قاچاق است و تاثیری در کنترل قاچاق سوخت در کشورنخواهد داشت. سید حمید حسینی که از پیشکسوتان در صادرات فراورده های نفتی است و رییس پیشین انجمن صادرکنندگان فراورده های نفتی محسوب می شود در این باره گفت:سلیقه گروهی تحت عناوین مختلف موجب از بین رفتن سیاست ها و راهکارهای گذشته درجلوگیری از قاچاق سوخت شده است.

عضو هیات مدیره اتاق تهران درپاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت می تواند راهی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد، گفت: درحال حاضر افزایش قیمت اصلا راهکار درستی نیست چرا که اگر نرخ ارز دوباره روند صعودی به خود بگیرد ، دوباره قاچاق آغاز می شود.

وی تصریح کرد: قاچاق سوخت با اجرای سیستم کارت هوشمند قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها کمی کنترل شده بود اما سلیقه گروهی تحت عناوین مختلف مانند ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت یا هرچیز دیگری باعث شد تمام راهی که برای کنترل قاچاق رفتیم بی حاصل شود.

وی تاکید کرد: اگر همان سیستم کارت هوشمند را به روز می کردیم من به شما اطمینان می دادم که قاچاق سوخت با وضع کنونی در کشور وجود نداشت .

حسینی افزود: دردوسال گذشته با نظم یافتن سیستم توزیع، کمی اوضاع قاچاق سامان یافته بود اما با نوسانات شدید قیمت ارز و ما به التفاوت زیاد قیمت سوخت درداخل با خارج از کشور موجب شد که دوباره قاچاق سوخت از سرگرفته شود و بازهم تاکید می کنم افزایش سوخت نمی تواند راهکاری برای جلوگیری از قاچاق باشد.

بیژن حاج محمد رضا، رییس سندیکای جایگاه داران سوخت نیز دراین باره بر تک نرخی شدن بهای سوخت تاکید کرد واضافه کرد: امروز درشرایطی که دوسال از اجرای هدفمندی یارانه گذشته قیمت هر لیتر بنزین به 700 تومان رسیده است اما دلار 3 هزار تومان شده با فرض ثابت بودن فوب خلیج فارس قاچاق هر لیتر سوخت دو هزار و 300 تومان سوده به همراه دارد.

وی با بیان اینکه سود قاچاقچیان چند برابر شده است، تصریح کرد:افزایش نرخ دلار در ماه های اخیر باعث شد تا سود قاچاقچیان سوخت که روزی به دلیل اعمال هدفمندی یارانه ها به حداقل رسیده بود، اکنون چند برابر شود.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...