نسخه چاپی

اصلاحات در سوریه از طریق گفتگو حاصل می‌شود

عکس خبري -اصلاحات در سوريه از طريق گفتگو حاصل مي‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی، برخی كشورهای منطقه را دیكتاتور دانست و گفت: آمریكایی‌ها با این كشورها دوست هستند و هیچ اشكال حقوق بشری نیز به آنها وارد نمی‌شود.

به گزارش نمابه نقل از فارس ، علی لاریجانی در حاشیه سفر دو روزه‌اش به پاکستان به منظور شرکت در مجمع پارلمانی اکو با نیر حسین نجاری رئیس مجلس سنای این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وی در این ملاقات اظهار داشت: روابط ایران و پاکستان به دلیل همگرایی فرهنگی بین دو کشور و مناسبات خوبی که در عرصه‌های مختلف وجود دارند، استثنایی است.

لاریجانی اظهار داشت: در واقع فکر اسلامی ما را به هم پیوند داده و مسئولین دو کشور باید با هوشمندی در تصمیم‌گیری‌ها از این ظرفیت عظیم استفاده کنند.

رئیس مجلس کشورمان با تقدیر از مواضع پاکستان در خصوص ایران در مجامع بین المللی اظهار داشت: پاکستان خصوصا به خوبی می داند که غرب در خصوص موضوع هسته‌ای ایران ماجراجویی می‌کند و ادعای آنها دروغین است.

لاریجانی موضع پاکستان در خصوص ایران را دوستانه و قابل تحسین توصیف کرد و گفت: در مسئله حقوق بشر مواضع شما قابل تقدیر است و این هم موضوعی بود که آمریکایی‌ها می خواهند از آن سوء استفاده کنند.

رئیس مجلس گفت: برخی کشورهای منطقه دیکتاتور هستند ولی آمریکایی ها با آنها دوست هستند و حتی بعضی از این کشورها اجازه نمی‌دهند زنان رانندگی کنند ولی کسی به آنها اشکال حقوق بشری وارد نمی‌کند.

«آنها هر روز برای ایران مسئله ایجاد می‌کنند در حالیکه 60 درصد دانشجویان دانشگاه‌های ما را زنان تشکیل می دهند اما غربی ها می‌گویند ایران به حقوق زنان اهمیت نمی دهد.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز در حوزه تکنولوژی در ایران خانم ها حضور فعالی دارند، تصریح کرد: به عنوان نمونه در زمینه سلول های بنیادی دانشمندان خوبی در میان زنان کشورمان هستند.

وی با اشاره به سطح بالای روابط تجاری بین دو کشور، توضیح داد: در حال حاضر حدود 700 میلیون دلار مبادلات تجاری داریم که این میزان با توجه به ظرفیت‌های پاکستان قابل ارتقا است.

رئیس مجلس درباره تحولات افغانستان نیز گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند قصد خروج از افغانستان را دارند در حالیکه در ده سال اقامت آنها زمینه آبادانی افغانستان فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه افغانستان درگیر مشکل فقر و مواد مخدر است تاکید کرد: باید تلاش کرد افغانستان به سمت اعتدال و آرامش برود و ایران و پاکستان در این زمینه نقش مهمی دارند.

«یک افغانستان باثبات هم برای مردم آن کشور و هم برای منطقه مفید است اما شرایط رفتن ناتو از آنجا روشن نیست گرچه ما معتقدیم باید زودتر بروند که مشکلات بیشتر نشود.»

رئیس مجلس موضوع سوریه را نیز پیچیده دانست و گفت: سوریه در مقابل اسرائیل مقاومت می کرد در حالیکه برخی کشورهای منطقه که مدعی دموکراسی هستند جرات نمی‌کردند درباره اسرائیل اظهار نظر کنند.

لاریجانی افزود: سوریه در برابر اسرائیل ایستادگی کرد و این یک ارزش است و گرچه به دلیل مشکلات سیاسی داخلی معتقدیم باید اصلاحات دموکراتیک در آنجا پیاده شود، اما این امر از طریق سلاح میسر نیست.

لاریجانی افزود: آنها در سوریه توطئه می‌کنند تا نیروی مقاومت در برابر اسرائیل را تضعیف کنند که از طرفی جریانات تندرو را به وجود بیاورند که مشکلی برای منطقه است.

وی در پایان تاکید کرد: باید کمک کرد تا اصلاحات سیاسی در سوریه از طریق گفت‌وگو حاصل شود.

نیر حسین نجاری رئیس مجلس سنای پاکستان نیز در این دیدار اظهار داشت: پاکستان برای رهبری و مردم همسایه خود ایران بسیار ارزش قائل است.

وی افزود: روابط ما فراتر از کلمات است و تصور می‌کنم رهبران ایران و پاکستان پیگیر توسعه همکاری ها و روابط هستند که در عرصه‌های مختلف وجود دارد.

رئیس مجلس سنای پاکستان گفت: مجمع پارلمانی اکو که با تدبیر پاکستان تاسیس شده می‌تواند کلید حرکت جدیدی برای توسعه روابط ملت‌های منطقه باشد.

نیر حسین نجاری درباره روابط دوجانبه تهران‌ اسلام‌آباد نیز توضیح داد: بین ایران و پاکستان همیشه گفتگو در جریان بوده و ما از همکاری های تجاری و همکاری در زمینه اقتصادی سپاسگزاریم و امیدواریم این همکاری ها افزایش یابد.

وی نیز بر لزوم ایجاد صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد و گفت: بی ثباتی در افغانستان موجب بی‌ثباتی در پاکستان می‌شود و ایران می‌تواند در تحقق صلح در این کشور نقش خوبی داشته باشد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...