نسخه چاپی

هشدار سردار سلامی درباره حمله به سوریه

جانشین فرمانده كل سپاه تأكید كرد: در صورت حماقت رژیم صهیونیستی و حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، پاسخ ما به آنها قطعاً نظامی خواهد بود.

به گزارش نما، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در گفت‌و‌گو با تسنیم، در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تاسیسات هسته ای ایران و واکنش ایران به این تهدیدات گفت: مبنای واکنش‌های ما همان تدبیر و سیاست روشن و صریحی است که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 91 در شهر مشهد عنوان فرمودند که هر قدرت و رژیمی که ما را تهدید کند، ما تهدید را در همان سطح پاسخ خواهیم داد.


* پاسخ ما به هرگونه حمله نظامی، قطعاً نظامی خواهد بود نه سیاسی/ تهدید را با تهدید و حمله را با حمله پاسخ می‌دهیم


"ما یک کشور عملیاتی هستیم و واقعیت‌های دفاعی ما براساس ضربات سریع، پاسخ‌های زمانی بسیار کوتاه، حملات قاطع و شکننده شکل گرفته است. ما هرگز هیچ یک از تهدیدات دشمن را غیرجدی نمی‌گیریم و برای انواع مختلف سناریوها پاسخ‌های درخور و شایسته شأن جمهوری اسلامی ایران ‌پیش‌بینی کردیم و شرایط و لوازم لازم را برای ارائه عکس‌العمل‌های به موقع فراهم کردیم."


سردار سلامی جمهوری اسلامی ایران را یک نظام متفاوت و منحصر به فرد از همه نظام‌های عالم دانست و ادامه داد: این منحصر به فردی به این دلیل است که دیپلماسی را با دیپلماسی، تهدید را با تهدید و حمله را با حمله پاسخ می‌دهد و اینها کلیدواژه‌های سیاست‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.



سردار سلامی می‌گوید، ایران تهدید را با تهدید و حمله را با حمله پاسخ می‌دهد


وی اضافه کرد: ما در گذشته این مفاهیم را در میدان عمل اثبات کرده‌ایم تا همگان متوجه شوند که سیاست‌های دفاعی ما موضوعاتی واقعی است. عملیات روانی همواره پس از واکنش‌های ما اتفاق می‌افتند. عملیات‌های سیاسی، رایزنی‌های دیپلماتیک و تهاجمات سیاسی کشورمان پیرو عملیات‌های نظامی ما اتفاق می‌افتند در صورتی که دشمن بخواهد کاری انجام دهد.


جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اینگونه نیست که جمهوری اسلامی ایران عمل نظامی دشمن را با محکومیت سیاسی پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: محکومیت سیاسی برای ما ارزش چندانی ندارد و ما از قواعد کلیشه‌ای برای برخورد استفاده نمی‌کنیم چر‌اکه سنت‌های دیپلماتیک در زمان تهدید دشمن برای ما ارزش چندانی ندارد و آنچه مهم است پاسخ‌های نظامی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران است که کوبنده و ویرانگر خواهد بود.


"ما دشمن را به انفعال سیاسی می‌کشانیم تا به دنبال راه‌حل‌های سیاسی باشد که تجربیات گذشته نزدیک این موضوع را کاملا نشان می‌دهد و ما با هیچ قدرتی تعارف و شوخی نداریم. آنها اگر در مورد کشورهای دیگر احساس می‌کنند که می‌توانند کاری انجام دهند، مطمئناً با احساس متفاوتی به ما نگاه می‌کنند. اگر غیر از این باشد، نابود خواهند شد و این خیلی ساده می‌تواند اتفاق بیفتد."


سردرا سلامی تاکید کرد: پاسخ ما در سطحی است که طرف مقابل از عملی که انجام داده پشیمان شود.


*** حمله نظامی به سوریه ممکن نیست/ با وجود ارتش مقتدر سوریه، نیازی به حضور نظامی ایران در سوریه نیست


وی در خصوص احتمال حمله نظامی به سوریه و موضع ایران در برابر این اقدام نیز خاطرنشان کرد: قدرت‌هایی که امروز مداخله نظامی در سوریه انجام می‌دهند، واقعاً در شکل میدانی قادر به مداخله نظامی در سوریه نیستند. نمی‌توان حمله اخیر هواپیماهای رژیم صهیونیستی به سوریه را به عنوان یک حمله نظامی که قادر باشد تعادلات قوا را در سطح میدان به هم بزند، تلقی کرد بلکه یک حمله محدود گزینشی بود.


جانشین فرمانده کل سپاه گفت: مداخله گسترده نظامی در سوریه با منطق سیاسی و نظامی سازگار نیست چراکه طرف‌هایی که امروز در مقابل نظام سوریه ایستادند و گروه‌های مسلح را حمایت می‌کنند، پتانسیل یک مداخله نظامی را ندارند و از پیامدها و عواقب آن بسیار هراسان هستند.


سردار سلامی همچنین مداخله نظامی در سوریه را به معنای درگیری گسترده در منطقه دانست و افزود: این مداخله نظامی یک جبهه وسیع جدید را به روی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و متحدین منطقه‌ای آنها خواهد گشود. اگر نظم سیاسی در آن منطقه به هم بریزد، فوران این بی‌نظمی سیاسی دامن بسیاری از این کشورها را خواهد گرفت و مهار آن تقریبا ممکن نخواهد بود.



"مداخله نظامی در سوریه به معنای درگیری گسترده در منطقه است"


وی ادامه داد:‌ در اینکه نظام سوریه دارای ارتش قدرتمند، قدرت دفاع هوایی نیرومند و قدرت زمینی خوبی است شکی نداریم و مطمئنا اگر مداخله نظامی در سوریه صورت بگیرد، رفتار نظام سیاسی، ارتش و مردم سوریه متمایز و متفاوت خواهد بود.


"حمله نظامی به سوریه باتلاقی مجدد برای غربی‌ها در منطقه همانند اتفاقات افغانستان و عراق و حتی از آن بسیار شدیدتر می‌سازد و نیروهای مداخله‌گر در درون این باتلاق دچار فرسایش و زوال قدرت خواهند شد چرا‌که این قدرت‌ها هم‌اکنون بخشی از توان خودشان را در این صحنه‌ها گسترش داده‌‌اند و این توان به فرسایش رفته است."


وی در پاسخ به این پرسش که موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله احتمالی به سوریه چه خواهد بود، تصریح کرد: ارتش و نظام سوریه دارای قدرت خودکفایی است و قدرت نظامی سوریه به حدی است که از پس مداخلات موجود و مداخلات پیش از این هم برخواهد آمد و آنها مطمئنا نیازی به ورود هیچ ارتشی از کشور دیگری برای دفاع از استقلال و موجودیت خودشان نخواهند داشت.


جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه درباره اقدام اخیر ترکیه مبنی بر نصب و استقرار سامانه موشکی پاتریوت در مرز این کشور با سوریه و اینکه آیا هدف نصب این موشک‌ها جمهوری اسلامی ایران است؟ گفت: ممکن است که دشمنان غربی از فرصت آشفتگی امنیتی در سوریه استفاده کرده باشند و با توجیه مقابله با موشک‌های سوریه این پاتریوت‌ها را برای دفاع از رژیم صهیونیستی در مقابل حملات احتمالی کشورهای دیگر در ترکیه مستقر کرده باشند و این تحلیل می‌تواند وجود داشته باشد.


سلامی اضافه کرد: "تحلیل دیگر هم این است که غربی‌ها برای انحراف افکار عمومی و مهاجم نشان دادن نظام سوریه بخواهند چنین اقداماتی را صورت دهند ولی هیچ منطقی پشت سر استقرار این سیستم‌ها وجود ندارد اگرچه کارایی این سیستم ها در میدان واقعی عملی هنوز آزمایش نشده است."


سردار سلامی اضافه کرد: گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نیز میان واقعیت‌های تئوریک و آزمایش‌های آزمایشگاهی تا واقعیت‌های میدانی‌اش فاصله‌های زیادی را نشان داد و عدم کارایی آن سیستم در یک درگیری و حتی یک مقیاس کوچک به عینه به اثبات رسید.


***تکنیک‌های عبور از سامانه دفاع موشکی پاتریوت را بلدیم


وی با ذکر برخی ضعف‌های موشک پاتریوت، خاطرنشان کرد: درباره سیستم‌های ضد موشکی پاتریوت‌ ابهامات زیادی در کارکرد واقعی‌اش در صحنه‌های عملیاتی دارد. با این حال این سیستم‌های دفاعی امروز توسعه پیدا کرده‌اند ولی تکنیک‌های زیادی برای عبور از توانمندی آنها وجود دارد و مطمئنا نمی‌توانند سپر دفاعی اطمینان بخشی برای دفاع از هیچ کس باشد اما می‌تواند در بخش روانی یک آرامش خاطر روانی برای بعضی‌ها که به این سیستم‌ها تکیه می‌کنند را در شرایط غیر عملیاتی بوجود آورند

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...