نسخه چاپی

كاتولیك های جهان در انتظار دود سفیدجدید

پاپ بندیكت شانزدهم از برنامه خود برای استعفا خبر داده تا بعد از ششصد سال اولین پاپی باشد كه اعلام كناره گیری می كند. با این حساب، كاتولیك های جهان چاره ای جز چشم دوختن به واتیكان برای خروج دود سفید دیگری ندارند! دود سفیدی كه در مراسم انتخاب پاپ، به معنای توافق اعضای شورای انتخاب پاپ بر روی یك فرد است.

به گزارش نما به نقل از مهر، پاپ بندیکت شانزدهم که می گوید به دلیل کهولت سن از این پست کنار می رود، این تصمیم را در کمال صحت و تندرستی گرفته و آن طور که کلیسا دیروز (11 فوریه) اعلام کرده، قرار است در 28 فوریه استعفا دهد. او در صبح روز ۷ مه ۲۰۰۵ با بالا رفتن دود سفید از مقر مذاکرات شورای انتخاب پاپ، به عنوان 265امین پاپ کاتولیک های جهان انتخاب شده بود. یوزف آلویس راتزینگر، با الهام از نام قدیس بندیکت و پاپ بندیکت پانزدهم که طی جنگ جهانی اول پاپ بود، نام بندیکت شانزدهم را برای خود انتخاب کرد. اما دوران پاپی بندیکیت شانزدهم بسیار کوتاه بود. گفته می شود که کاتولیک ها او را که سن بالایی داشت انتخاب کردند تا دوران پاپی طولانی را تجربه نکند. پیش از او ژاپن پل دوم بود که 26 سال در مقام پاپی بود و با همین مقام هم از دنیا رفت. پل دوم سومین پاپی بود که بیشترین عمر را در این سمت سپری کرد.


1.jpg


 دوران کودکی بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم در سن 5سالگی در جمع کودکانی بود که باید به اسقف اعظم مونیخ خوشامد می‌گفتند. زرق و برق و جلوه خیره کننده لباس کاردینالی، به قدری او را مجذوب خود کرد که بعدها تصمیم گرفت کاردینال شود. اما به جای این کار در 14 سالگی عضو انجمن جوانان هیتلری شد. با شروع جنگ، مدتی سپر تانک ساخت و بعد به نیروی ضدهوایی مونیخ پیوست. با شکست آلمان، مدتی را در اردوگاه زندانیان جنگی متفقین به سر برد. تجربیاتش در اردوگاه جنگی و حزب نازی باعث شد به این نتیجه برسد که هیچ چیز غیر از کلیسا نمی‌تواند در برابر این همه خشونت و جنگ بایستد. پس دوباره به یاد تصمیم پنج سالگی خود افتاد. در پنجاه سالگی توسط پاپ پل ششم به آرزوی خود رسید و کاردینال مونیخ شد و ۲۸ سال در این مقام باقی ماند. سیصد سال بود که هیچ پاپی این همه در مقام کاردینالی دوام نیاورده بود.


2.jpg


 پاپ ۷۸ ساله که هشتمین پاپ آلمانی است، می‌تواند به ۱۰ زبان صحبت کند. او باورهای بسیار سنتی و محافظه کارانه‌ای دارد و دیدگاه‌هایش در خصوص همجنس‌گراها و سوءاستفاده‌های جنسی در کلیساها بسیار جنجال برانگیز است.

واکنش ها
تصمیم پاپ برای کناره گیری باعث حیرت بسیاری شده است. یورگ برادر بزرگتر پاپ به توجه به سن بالای پاپ این اتفاق را فرایندی طبیعی می داند و می گوید: من ماه‌ها بود که از تصمیم برادرم اطلاع داشتم. دکترها هم به او درباه مسافرت‌های پروازی هشدار داده اند و و او گاهی مواقع حتی نمی تواند به درستی قدم بزند.

اسقف های کلیسای رومن در اسپانیا نیز از این مسئله ابراز شگفتی و در عین حال ناامیدی کرده اند. واکنش ها در آمریکای لاتین نیز ترکیبی از شگفتی، ناامیدی و در عین حال امید به این است که پاپ بعدی از کشورهای اسپانیایی زبان باشد. اماکشیش‌ها در آفریقا از این مسئله ابراز خرسندی می کنند و بر این باورند که این کناره گیری این امید را زنده می کند که پاپ با مقام پاپی نخواهد مرد. آندرش آربه لیوس، کشیش کلیسای کاتولیک استکهلم در یک کنفرانس خبری، خبر کناره گیری پاپ را واقعه ای تاریخی و غیرمنتظره خوانده و تاکید کرده که استعفا از مقام پاپ بسیار به ندرت انجام می گیرد و به همین دلیل تمامی دست اندرکاران کلیسای کاتولیک در بهت هستند. او در ادامه گفته است که این اقدام پاپ بندیکتوس، نشان از شجاعت و فروتنی بسیار او دارد.
در حوزه سیاسی هم کناره گیری پاپ با واکنش هایی از سوی شخصیت‌های سیاسی دنیا همراه بود. بنینو آکینو رئیس جمهوری فیلیپین از این مسئله عمیقا ابراز تاسف کرده است. اما فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه تصمیم پاپ برای کناره گیری را بسیار محترم و قابل درک و قابل قبول دانست. او گفت: تصمیم بندیکت شانزدهم در استعفا از مقامش کاملا قابل احترام است. این یک تصمیم از سوی یک انسان است و باید به این تصمیم احترام گذاشته شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه ای از تلاش های پاپ برای گسترش صلح و گفتگوی ادیان ستایش نمود و ابراز امیدواری کرد که این میراث وی در واتیکان جاودانه شود. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در این باره اعلام کرد: "اگر پاپ شخصا به این نتیجه رسیده است که این مسئولیت را واگذار کند، این اقدام مورد احترام من نیز هست. چرا که او تصمیم دشواری گرفته باشد". "اشتفان زایبرت" سخنگوی دولت آلمان نیز این اقدام را تکان دهنده توصیف کرد. جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا نیز گفت، پاپ بندیکت شانزدهم "نهایت شهامت و حس مسئولیت پذیری" را در دوران تصدی سمت خود نشان داد. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز گفت، ما رهبر کاتولیک‌های جهان که رهبری مذهبی بیش از یک میلیارد نفر را بر عهده داشت، از دست دادیم. او همچنین تلاش‌های خستگی ناپذیر رهبر کاتولیک‌های جهان را برای بهبود روابط کلیسای انگلیس ستود. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هم در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در واشنگتن منتشر شد اعلام کرد: من از پاپ بندیکت شانزدهم به خاطر تمام فعالیت‌هایی که در چهار سال گذشته با یکدیگر داشتیم، قدردانی می‌کنم.

مردم چه می‌گویند؟
تصمیم پاپ برای کناره گیری در بین افار عموم ی اروپا ینز با واکنش هیا متفاوتی روبرو شد. خبرنگار یورو نیوز عکس العمل چند رهگذر از ملیت های مختلف را در میدان سنت پیر واتیکان ضبط کرده است. یک دختر جوان انگلیسی آن را یک لحظه تاریخی توصیف می کند. یک زن ایتالیایی می گوید: "باید مجبور شده باشد استعفا بدهد. شنیدم که چنین چیزی از 500 سال پیش تا حالا چنین اتفاقی نیافتاده. مسئله مهمی است." یک مرد جوان ایتالیایی می گوید: "به نظر من این تصمیم خیلی مهم است و همه ما را به فکر وا می دارد." و یک راهبه ایتالیایی معتقد است: "واقعاً تعجب آور است. انتظارش را نداشتیم. از این موضوع متأسفیم چون او را خیلی دوست داشتیم.دنیا وارونه شده است. سرنوشتمان را به دست خدا می سپاریم."یک دختر جوان اسپانیایی هم می‌گوید: "حتی پیش از انتخاب کاردینال راتزینگر، مردم از یک پاپ سیاهپوست صحبت می کردند. از همان‌وقت ما منتظر یک پاپ سیاهپوست هستیم."

سابقه کناره گیری ها
این ششمین پاپی است که در تاریخ کلیسا استعفا می دهد اما در شش قرن گذشته این نخستین استعفا است که ثبت می شود و تقریبا تمام موارد کناره گیری قبلی مربوط به گذشته های دور بوده است. پنج پاپی که تاکنون استعفا داده‌اند همگی بین قرن های یازدهم تا پانزدهم بوده اند.

- در سال 1045 پاپ بندیکت نهم به خاطر برخی منافع مالی و اتهامی که وی از این حیث زده شده بود استعفا کرد.

- بهترین نمونه برای استعفا پاپ کناره گیری سلستین پنجم بود. وی در سال 1294 پس از مدت کوتاهی عمر پاپی خود استعفا کرد.

- پاپ گریگوری دوازدهم از دیگر پاپ هایی بود که با استعفا از قدرت کنار رفت. وی در سال 1415 پس از 9 سال از سمت خود کناره گیری کرد تا به اختلاف کلیسا با غرب پایان دهد.

سر انجام بیماری و عدم سلامتی پاپ بندیکت شانزدهم را مجبور کرد تا پس از هشت سال استعفا دهد. استعفایی که بار دیگر کلیسا را در برابر انتخابی بزرگ قرار خواهد داد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...