نسخه چاپی

بازگشت دولتمردان بن علی به عرصه سیاسی تونس

عکس خبري -  بازگشت دولتمردان بن علي به عرصه سياسي تونس

"تونسی‌ها كه پس از سقوط زین العابدین بن علی اوایل سال 2011 با نگرانی به تحكیم دستاوردهای انقلاب خود چشم داشتند باجی قائد السبسی را به عنوان یك سیاستمدار كهنه‌كار و مسن به منظور هدایت دوران گذار سیاسی انتخاب كردند. باجی قائد السبسی كه در سن 84 سالگی پس از سال‌ها به صحنه سیاسی بازمی‌گشت به عنوان نخست‌وزیر تونس روی كار آمد و به دلیل آنكه برای داشتن بلندپروازی‌های سیاسی بیش از حد پیر بود، محبوبیت مردمی پیدا كرد."

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با عنوان "بازگشت دولتمردان بن علی به عرصه سیاسی تونس" افزوده است: «همانطور که انتظار می‌رفت او پس از انتخابات مجلس موسسان در ماه اکتبر کناره‌گیری کرد و قدرت را به برنده انتخابات یعنی حزب اسلام‌گرای النهضه واگذار کرد.

با وجود این تغییرات سیاسی در جهان عرب شگفتی‌های زیادی دارد. یکی از این شگفتی‌ها بازگشت دوباره باجی قائد السبسی است. یک سال پس از آغاز قدرت حزب النهضه وی به عرصه توجه عمومی بازگشته است و این بار رهبر جنبش ندای تونس است که به منظور گردهم آوردن احزاب پراکنده لیبرال و ایجاد یک وزنه سیاسی برابر با حزب النهضه پا به عرصه وجود گذاشته است.

امروز که تونس پس از ترور یکی از سیاستمداران چپگرای خود یکی از عمیق‌ترین بحران‌های سیاسی را تجربه می‌کند فشارها بر حزب النهضه افزایش یافته است.

نخست‌وزیر کنونی تونس خواهان انحلال دولت شده در حالی که حزب خود وی با این اقدام مخالف است اما مخالفان دولت حزب النهضه با آن موافقند.

تضعیف ائتلاف سیاسی متعلق به حزب النهضه نشانه‌ای است مبنی بر اینکه فضای سیاسی تونس ممکن است تغییر کند اما آیا السبسی می‌تواند موفقیت اسلام‌گرایان را به چالش کشیده و حزبی را که به رغم سرکوب در دوران بن علی قدرت یافت، تهدید کند؟

جواب السبسی به این سوال آری است. نظرسنجی‌ها در تونس چندان قابل اطمینان نیستند اما روند وجود چنین چیزی را نشان می‌دهد.

السبسی در مصاحبه‌ای اخیرا به نشریه فایننشیال تایمز گفت: ما در حال سقوط هستیم و حزب النهضه در حال سقوط است.

السبسی به منظور ایجاد یک ائتلاف لیبرال گسترده برای رقابت در انتخاباتی که قرار است پایان سال جاری میلادی باشد، تلاش‌هایش را دوچندان کرده است. جنبش ندای تونس یک پدیده نادر است و آنگونه که یک سیاستمدار لیبرال می‌گوید کاملا متکی به شخصیت کاریزماتیک السبسی به عنوان یک رهبر جدی است که هم قدرت و هم عدالت را القا می‌کند. از جنبه‌های گوناگون آنچه که السبسی می‌خواهد القای نوستالژی سال‌های حبیب بورقیبه، بنیانگذار تونس مدرن است که تحت حکومت وی السبسی مشاور و وزیر دولت بود.

السبسی تاکید دارد که بازگشت وی در نتیجه رخدادهای سیاسی فعلی تونس است که منجر به ایجاد یک حزب اسلام‌گرای قدرتمند و پراکنده شدن گروه‌های لیبرال و چپ‌گرا شده است.

وی خاطرنشان ساخت: دموکراسی تنها انتخابات نیست بلکه چرخه قدرت است که تنها در صورت وجود تعادل قدرت اتفاق می‌افتد.

به گفته وی در میان مطالبات جوانان تونسی در جریان انقلاب هیچگونه تقاضایی برای مذهب و یا ایدئولوژی مطرح نبوده است.

وی تاکید کرد که از عملکرد حزب النهضه در دولت مایوس است و در این زمینه به تلاش‌های اولیه این حزب به منظور قرار دادن شریعت اسلامی در قانون اساسی که بعدا از آن عقب نشینی کرد، استناد می‌کند.

السبسی همچنین گفت که اسلام‌گرایان رفتار ملایمی نسبت به سلفی‌های افراطگر و جوانان هرج و مرج طلب حمله کننده به رهبران و میتینگ‌های مخالفان نشان می‌دهند.

این در حالی است که مقامات حزب النهضه می‌گویند که چندان نگران جنبش ندای تونس نیستند. یکی از این مقامات می‌گوید، با توجه به اختلافات سنتی لیبرال‌ها این حزب پیش از اوج گرفتن سقوط خواهد کرد.

ندای تونس همچنین محل حضور بسیاری از اعضای سابق حزب حاکم است و رای‌دهندگان آن را رد خواهند کرد.»

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...