نسخه چاپی

ویزیت رایگان مردان در هفته نخست اسفند

مراسم روز «سلامت ملی مردان» در نخستین پنجشنبه اسفند ماه سال جاری با ارائه خدمات ویزیت رایگان صورت می‌پذیرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم ، سید جلیل حسینی امروز در نشست خبری «روز سلامت مردان» با اشاره به اینکه از سال 1385 نخستین پنجشنبه اسفند ماه هر سال تحت عنوان «روز سلامت مردان» نامگذاری شود، اظهار داشت: هدف عمده از برگزاری این روز، ارتقای نگرش و اطلاعات مردان از بیماری‌های کم علامت است.

وی افزود: در سال 1385 بیش از 70 درصد اورولوژیست‌های کشور موافقت کردند تا به صورت رایگان در مراکز درمانی به ویزیت مردم بپردازندو از آن زمان تاکنون هر ساله برنامه‌های آموزشی متنوعی برای ارتقای سلامت مردم در نظر گرفته و اجرا می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی اورولوژی بیان کرد: امیدواریم روزی به جایگاهی دست یابیم که جامعه از بیماری‌هایی که ممکن است به آن مبتلا شود، آگاهی پیدا کند که البته نباید نقش پزشکان را در این میان نادیده گرفت زیرا وظیفه نخست جامعه پزشکی، حفظ سلامت افراد جامعه است.

وی بر ضرورت توجه مردان به تغییر عادات ادراری به خصوص علائم مشاهده خون در ادرار یا سوزش ادراری، اشاره کرد و افزود: اگر مردی 3 تا 4 بار در طول شب ادرار می‌کند، باید متوجه باشد که ممکن است یک بیماری مثانه‌ای یا بزرگی پروستات مبتلا شده است.

کمبود 3 هزار دستگاه دیالیز در کشور

در ادامه نشست خبری «روز سلامت ملی مردان» داریوش آرمان معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه دو شعار "جلوی حمله به کلیه‌هایتان را بگیرید" و "چگونه از کلیه‌هایتان محافظت کنید"، به عنوان شعارهای روز جهانی کلیه در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: مطابق تحقیقات انجام شده از هر 100 بیماری که در بیمارستان بستری می‌شوند، 5 تا 15 درصد دچار نارسایی‌های کلیوی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 450 بخش دیالیز در کشور داریم، ادامه داد: متاسفانه این تعداد از بخش‌های دیالیز جوابگوی مشکلات بیماران دیالیزی نیست و هم‌اکنون با مشکل کمبود دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز در کشور مواجه هستیم.

آرمان با اشاره به اینکه 22 هزار پیوند "کلیه فعال" در کشورشده است ،گفت: البته در مجموع 31 هزار و 850 پیوند کلیه ثبت شده در کشور داریم و این اختلاف رقم 10 هزار نفری به دلیل آن است که بخشی از پیوندها پس می‌زنند و بخش دیگر از بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 3 هزار و 500 دستگاه دیالیز فعال در کشور داریم و دچار کمبود 3 هزار دستگاه دیالیز در کشور هستیم که خواستار توجه بیشتر مسئولان به رفع نیازهای این گروه از بیماران شد بطوریکه در سال 68 یک مورد پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی داشتیم ولی این میزان در سال 78 به 14 مورد رسید و در سال 87 نیزبه 396 مورد و در سال 90 به 763 مورد رسیده است که این آمارها نشان می‌هد که باید به سمت گسترش پیوند از بیماران مرگ مغزی پیش رویم.

معاون ارتباطات و امور بین الملل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی خاطرنشان کرد: عمر استفاده استاندارد دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز در دنیا 5 تا 7 سال است که در ایران متأسفانه به 20 تا 25 سال است.

350 میلیون مرتبه مراجعه سالانه ایرانیان به پزشک

در ادامه نشست خبری «روز سلامت ملی مردان» محمدرضا نوروزی عضو هئیت مدیره انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه هر فرد ایرانی سالانه 5 مرتبه به پزشک مراجعه می‌کند، اظهار کرد: در مجموع می‌توان گفت میزان مراجعات ایرانیان به صورت سرپایی به پزشک در سال به 350 میلیون مرتبه می‌رسد.

وی ادامه داد: مردان بیش از 170 میلیون بار در سال به پزشک مراجعه می‌کنند که علت آن هم معمولا بروز علامت‌های بیماری‌هاست که می‌تواند از سطوح ساده تا پیشرفته را در بر بگیرد ولی به طور کلی مردم با مشاهده علائم بیماری‌های ساده‌ای نظیر سرما‌خوردگی زودتر به پزشک مراجعه می‌کنند اما در صورت بروز بیماری‌ با علائم خطرناک به خصوص در دستگاه تناسلی به علت شرم و حیا، دیرتر به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند که این مسئله زمانی بحرانی‌تر می‌شود که پسران در سن بلوغ قرار داشته باشند و از صحبت با خانواده خود در خصوص مشکلات تناسلی خودداری کنند.


نشست خبری «روز سلامت مردان»

نوروزی بیان کرد: با توجه به تعداد بالای مراجعات پزشکی، میزان مراجعه مفید پزشکی کم است و آمارها به ما نشان می‌دهند بیش از نیمی از سرطان‌های دستگاه ادراری تناسلی زمانی تشخیص داده می‌شود که دیگر نمی‌توان اقدام موثری برای درمان آنها انجام داد.

وی با اشاره به شیوع 15 درصدی ناباروری در میان خانواده‌های ایرانی گفت: نیمی از علل ناباروری در کشور مردانه است و اگر این افراد در نوجوانی به پزشک مراجعه کنند با مشکل ناباروری روبرو نمی‌شوند ولی متاسفانه یکی از 5 علل شایع طلاق، ناتوانی جنسی است که معمولا هم جهت مردانه دارد ولی می‌توان با مشاوره‌های قبل از ازدواج یکی از علل شایع طلاق را کنترل کرد.

عضو هئیت مدیره انجمن اورولوژی ایران با اشاره به بروز بیماری‌های ادراری و تناسلی در مردان، بیان کرد: از هر دو مرد، یک نفر در زندگی خود این مشکلات را تجربه کرده است و شایع‌ترین بیماری مردان در کهنسالی نیز اختلال در ادرار است.

نوروزی با اشاره به برگزاری مراسم روز «سلامت ملی مردان» در نخستین پنجشنبه اسفند ماه سال جاری گفت: در این روز تلاش می‌کنیم یک نگاه چند بعدی به سلامت مردان داشته باشیم و به جنبه‌های مختلف سلامت از جمله سلامت روحی، روانی و جسمی توجه کنیم و علامت‌شناسی بیماری‌ها را به مردان آموزش دهیم.

وی افزود: در انجام این اقدامات آموزشی و همچنین ویزیت رایگان و سراسری در مراکز درمانی، خانه‌های سلامت شهرداری تهران، 160 شعبه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، مطب اورولوژیست‌ها، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مشارکت دارند تا بتوانند خدمات اطلاع‌رسانی، مشاوره‌ای و معاینه‌ای را برای مردان در این روز ارائه دهند.

سکته‌، سرطان‌ و بیماری‌های قلبی در تمام جوامع دنیا در مردان شایع‌تر است

در ادامه نشست خبری «روز سلامت ملی مردان» عباس بصیری دبیر انجمن علمی اورولوژی ایران نیز با اشاره به اینکه مردم در کشورهای توسعه یافته بیماری‌های خود را با درصد بالایی می‌شناسند و با نخستین علامت به پزشک مراجعه می‌کنند، بیان داشت: میزان این خودآگاهی به 30 درصد می‌رسد به این معنا که یک بیمار با 30 درصد دانسته‌های مربوط به یک بیماری به پزشک مراجعه کرده و از وی مشورت دریافت می‌کند؛ اما متاسفانه در ایران با مراجعه دیر بیماران به مراکز درمانی مواجه هستیم. به عنوان مثال تومور مثانه که می‌تواند با تشخیص زودرس به طور کامل درمان شود، پزشک به علت مراجعه دیرهنگام بیمار مجبور می‌شود مثانه وی را به طور کامل جراحی کرده و بردارد.

بصیری با بیان اینکه مرگ زودرس در مردان شایع‌تر از زنان است، گفت: البته 50 درصد از مرگ‌های زودرس در مردان قابل پیشگیری است و در جوامع غربی اقدام به خودکشی بیشتر است، ولی خودکشی در مردان 4 برابر موفق‌تر از زنان است و علت این امر را می‌توان در رفتار خشن‌تر مردان جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: همچنین سکته‌، سرطان‌ و بیماری‌های قلبی در تمام جوامع دنیا در مردان شایع‌تر است زیرا مردان در معرض شغل‌های پرخطر‌تری قرار دارند و دچار درگیری و اضطراب شغلی و اجتماعی هستند و روحیه خشن‌تر و تهاجمی‌تری دارند.

بصیری افزود: البته احساس مردانه‌ به مردان این اجازه را نمی‌دهد که از بیماری خود صحبت کنند به همین دلایل است که معمولا مردان در مراحل پیشرفته‌تری از بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند.

دبیر انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه حضور مرد سالم در خانواده به پیشبرد زندگی و سلامت خانواده کمک شایانی می‌کند، بیان کرد: متاسفانه مردان کمتر به فکر سلامتی خود هستند و این تفکر ناصحیحی است که باید اصلاح شود و در واقع باید عنوان کرد که «روز سلامت مردان»، «روز سلامت خانواده» است.

بصیری با بیان اینکه بیماری پروستات یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردان است، خاطرنشان کرد: التهابات و عفونت‌های ناشی از بزرگ شدن پروستات، مردان را کلافه می‌کند و پس از سن 50 سالگی پروستات همه مردان بزرگ می‌شود، اما در حدود 20 درصد موارد تظاهر پیدا کند و دارای علائم می‌شود و بیماری‌ها نظیر سرطان کلیه و مثانه نیز در هر دو جنس دیده می‌شود ولی در مردان یک تا سه برابر بیشتر است.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...