نسخه چاپی

واكنش لاریجانی به سئوال BBC

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن دور بعدی مذاكرات ایران و 1+5 تاكید كرد: آمریكایی ها معمولا در مذاكرات دو ژست دارند؛ كارشكنی در جلسات و اعلام آمادگی برای مذاكره در رسانه ها.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در هتل ماریوس اسلام آباد که با حضور خبرنگاران رسانه های بین المللی برگزار شد در پاسخ به سئوالی در رابطه با احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان تصریح کرد: خط لوله گاز بسیار استراتژیک است و برای پاکستان یک مزیت محسوب می شود، خطوط لوله در ایران کار گذاشته شده و امیدوارم در بخش پاکستان نیز به زودی این اتفاق بیافتد.

لاریجانی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: آمریکایی ها ضایعات زیادی را در افغانستان ایجاد کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمک های ایران به افغانستان گفت: ما چندین پروژه عمرانی در افغانستان داشته ایم و تلاش کردیم با تغییر کاربری کشت خشخاش در افغانستان متوقف شود اما با ماجرای عجیبی روبرو شدیم. اطلاعاتی به ما رسید که مواد مخدر از فرودگاههای کابل و بگرام به فرودگاه نیوگارسیا و به جاهای دیگر ترانزیت می شود در حالی که فرودگاههای افغانستان دست ناتو است.

خبرنگار دیگری درباره دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 سئوال کرد که لاریجانی گفت: ما با دو ژست درباره 1+5 مواجه ایم . یکی عملیاتی و دیگری ژست در برابر رسانه ها که در داخل جلسات کارشکنی می کنند اما در ژست سیاسی می گویند آماده مذاکره ایم و این بازیگری شیطان بزرگ است.

یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران سئوال کرد که لاریجانی در پاسخ گفت: اگر مختصر عقلی دارند با آینده خودشان بازی نمی کنند.

لاریجانی با بیان اینکه قرار نیست مردم همه دنیا کارهای خود را به تایید آمریکا و اسرائیل برسانند، گفت: اگر می خواستیم نظر آمریکا را بپذیریم نباید 34 سال پیش انقلاب می کردیم.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید پاکستان در رابطه با خط لوله گاز تحت فشار فزاینده آمریکا است و آمریکایی ها گفته اند اگر به این قرارداد ادامه بدهد ممکن است پاکستان تحت تحریم قرار بگیرد که رئیس مجلس در این خصوص گفت: مسئولان پاکستانی اراده اشان این است که با احداث لوله گاز به مردم پاکستان کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از دوره یک جانبه گرایی عبور کرده ایم و دنیا دیگر تک قطبی نیست و نباید قدرت بلاوجه برای آمریکا متصور بود.

این خبرنگار همچنین پرسید گفته شده که یک پهپاد اخیرا توسط ایران به زمین نشسته شده و هچنین گفته شده که این پهپاد از پاکستان وارد ایران شده است آیا پاکستان اجازه می دهد که آمریکا از خاک این کشور علیه ایران استفاده کند که رئیس مجلس در این باره اظهار کرد: بعید می دانیم پاکستان بخواهد هیچ گاه از سرزمینش علیه ایران اقدام شود، ما به مسئولان پاکستانی اعتماد داریم.

یکی دیگر از خبرنگاران سئوال کرد گزارش هایی رسیده که ایران با سیا همکاری کرده و 15 تروریست را به مسئولان سیا تحول داده است که لاریجانی در واکنش به این سئوال گفت: فکر می کنم اجنه این خبر را داده باشند. در بین انسانها چنین چیزی نشنیده ایم. چه زمانی بین ایران و آمریکا این ارتباط وجود داشته است؟

خبرنگار بی بی سی از لاریجانی سئوال کرد آیا قرار است برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوید؟ که لاریجانی در واکنش به این سئوال نیز گفت من 35 سال پیش نامزدی ام را انجام داده ام و الان هم 4 تا بچه دارم.

یکی دیگر از خبرنگاران گفت: اخیرا رژیم صهیونیستی به سوریه حمله کرد اما غیر از ایران بقیه کشورهای اسلامی سکوت اختیار کردند نظر شما چیست؟ رئیس مجلس ایران بیان داشت: این هم یکی از مشکلات عالم اسلام است که دشمن همه ملل مسلمان یعنی اسرائیل به یک کشور اسلامی حمله می کند اما شما می گویید کم کسی واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

لاریجانی اضافه کرد: ما از ابتدا که ماجرا جویی در سوریه آغاز شد این هشدار را دادیم که سوریه کشوری مقاوم در برابر رژیم صهیونیستی است، با فرستادن سلاح به سوریه آن را تضعیف می کنید و این برای رژیم صهیونیستی فرصت ایجاد می کند گوش نکردند این حادثه رخ داد. معتقد بودیم دموکراسی در سوریه باید غنی تر شود اما دموکراسی با توپ و تانک و آرپی جی ایجاد نمی شود.

خبرنگاری در رابطه با پوشش اندک راهپیمایی 22 بهمن در رسانه های خارجی سئوال کرد که لاریجانی با بیان اینکه فکر می کنم رسانه ها حضور چشمگیر ملت ایران را دیدند گفت این حضور پاسخ روشنی به رفتارهای آمریکا بود. به گفته رئیس مجلس ایران حضور مردم در راهپمایی 22 بهمن امسال بیش از گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: این صدا نشان داد ملت ایران در برابر دشمنی ها مقاوم است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با سوریه بیان کرد: معتقدیم هیچ دخالت نظامی در سوریه نباید بشود ما با دخالت نظامی در لیبی و بحرین هم مخالفیم، تغییرات سیاسی باید با اراده ملت ها باشد.

لاریجانی در پاسخ به سئوال دیگری گفت: ما معتقدیم شیعه و سنی و حنفی و حنبلی و اهل طریقت همه یکی هستند و برادرند اما عده ای هستند که بین دیگران تفرقه ایجاد می کنند و به راحتی برای دیگران حکم کافر صادر می کنند و آنها را می کشند . ما با این تفکر مخالفیم. این خبرنگار پرسید آیا منظورتان طالبان است که لاریجانی گفت خودتان هر طور که می خواهید فکر کنید ما کلی اش را گفتیم.

یکی از خبرنگاران در رابطه با دستیابی ایران به سلاح هسته ای سئوال کرد و مدعی شد که ایران تهدیدی برای منطقه است که لاریجانی با بیان اینکه ما بدنبال سلاح هسته ای نیستیم اظهار داشت: من از این سئوال تعجب می کنم. ما برای کشورهای دیگر احترام قائلیم چطور می گویید تهدید داشته ایم؟ ممکن است ایران توانمندی های موشکی داشته باشد اما آنها جنبه بازدارندگی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ ایران و عراق که صدام به ایران حمله کرد کشورهای منطقه از او حمایت کردند اما ما انتقام نگرفتیم و گذشت کردیم چون برای هدف خود ارزش قائلیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ما نیازی به بمب هسته ای نداریم، گفت: ایران دانش هسته ای دارد و نیازی به بمب اتم ندارد البته ما کلا با سلاح هسته ای مخالفیم و آن را مزاحم آرامش روانی جامعه می دانیم.

رئیس مجلس تاکید کرد ما مقصر اصلی را کشورهای زورگو می دانیم وقتی آمریکا سلاح هسته ای ضعیف شده در کشورهای منطقه استفاده کرد کسی اعتراضی نداشت و وقتی اسرائیل کلاهک هسته ای تولید کرد آمریکا آن را تشویق کرد و این رفتارها موجب اشاعه سلاح های هسته ای شده است.

رئیس مجلس درپایان گفت: مثل اینکه حرفهای حسابی تمام شد.

۱۳۹۱/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...