نسخه چاپی

الجزیره: ولیعهد عربستان از سوی رئیس سیا انتخاب شده است

محمد بن نایف فرزند ولیعهد متوفی عربستان و وزیر كشور فعلی نامزد دولت اوباما برای پادشاهی بر عربستان سعودی است.


محمد بن نايف فرزند وليعهد متوفي عربستان و وزير كشور فعلي نامزد دولت اوباما براي پادشاهي بر عربستان سعودي است.
به گزارش پايگاه خبري الجزيره، «جان برنان» رئيس سازمان سيا كه مدتي رئيس يكي از پايگاه هاي سازمان سيا در عربستان بود، در دوران ماموريت خود با محمد بن نايف روابط صميمانه اي برقرار كرد و اين امر باعث شد تا برنان، نايف را براي پادشاهي بر آل سعود نامزد كند. از سوي ديگر گزارش مي شود كه ملك عبدالله پادشاه عربستان از اين موضوع اطلاع يافته و دستور داده تا سريعا جلوي طرح برنان را بگيرند.

«عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود»، پادشاه عربستان، آبان ماه با صدور حكمي برادر كوچكترش شاهزاده «احمد بن عبدالعزيز آل سعود» را بنا به درخواست خودش از سمت وزارت كشور عزل كرد و برادرزاده اش شاهزاده «محمد بن نايف آل سعود» را به عنوان جانشين وي منصوب كرد. محمد بن نايف كه پسر وليعهد متوفي پيشين است فارغ التحصيل رشته علوم سياسي از آمريكا است.

تلاش براي به پادشاهي رساندن محمد بن نايف در حالي مطرح مي شود كه امير سلمان بن عبدالعزيز برادر ناتني ملك عبدالله و وزير دفاع، وليعهد فعلي عربستان سعودي است.به گزارش العالم با وجود افشاگريهاي رسانه ها درباره اختلافات خاندان حاكم بر عربستان و درگيري هاي گذشته براي منصب وليعهدي، كه ظاهرا هر كسي آن را به عهده گرفته محكوم به بيماري يا مرگ بوده، كسي توجه ندارد كه آمريكا مي خواهد پادشاه آينده، محمد بن نايف باشد.

محمد بن نايف از همان لحظه نخست، به عنوان شخصيتي امنيتي توانست با تسلط بر مخالفان و ايجاد رعب و وحشت در ميان آنها خود را در ميان نهادهاي امنيتي در داخل و خارج عربستان مطرح كند؛ وي پيش از اين در زمان وزارت احمد بن عبدالعزيز آل سعود هم زمام همه امور را در اين وزارت خانه بر عهده داشت.

محمد بن نايف از ابتدا هيچ سمت دولتي نداشت و در بخش خصوصي فعاليت مي كرد تا اينكه ملك «فهد بن عبدالعزيز آل سعود»، پادشاه پيشين اين كشور با صدور حكمي در سال 1999 ميلادي وي را به عنوان معاون وزير كشور در امور امنيتي منصوب كرد.

پيش از اين برخي مطبوعات آمريكايي از دولت اوباما خواسته بودند به خاطر وضعيت به شدت بحراني عربستان و همسايگان آن، تعارف را كنار گذاشته و رسما براي تعيين جانشين شاه اين كشور اقدام كند.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...