نسخه چاپی

افتضاح جدید دربرخورد با زندانیان‌گوانتانامو

20 میكروفون كه در بخشهای مختلف دادگاه نصب شده و شرایطی فراهم كرده بود كه مسئولان دولتی بتوانند حتی حرفهایی را كه به آرامی و حتی درگوشی میان مظنونان پرونده حملات یازدهم سپتامبر و وكلای آنها رد و بدل می شد، شنود كنند.


به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، زندان جنجال برانگیز گوانتانامو آمریکا در خاک کوبا که 11 سال پیش اولین متهمان در آنجا محبوس شدند، برغم وعده وعیدهای اوباما مبنی بر بستن این زندان که وجهه آمریکا را در جهان خدشه دار کرده است و از نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان نماد بارز نقض حقوق بشر به شمار می رود، همچنان به کار خود ادامه می دهد و دادگاههای نظامی بحث برانگیز آن همچنان فعال هستند.


اکنون نیز یک مسئول دادگاه نظامی گوانتانامو اعتراف کرده که حتی حرفهایی که به آرامی میان متهمان حملات یازدهم سپتامبر سال 2011 آمریکا و وکلای آنها در دادگاه رد و بدل می شد، توسط مسئولان دولت آمریکا شنود شده است.


در دومین روز از جلسه دادگاه متهمان حملات یازدهم سپتامبر که در دادگاه فورت مید در ایالت مریلند در شرق آمریکا برگزار شد، موریس الکینز، مدیر بخش فناوری دادگاه نظامی گوانتانامو اعلام کرد حدود 20 میکروفون که در بخشهای مختلف دادگاه نصب شده و تا روز دوشنبه همین هفته فعال بود، شرایطی فراهم کرده بود که مسئولان دولتی بتوانند حتی حرفهایی را که به آرامی و حتی درگوشی میان مظنونان پرونده حملات یازدهم سپتامبر و وکلای آنها رد و بدل می شد، شنود کنند.


الکینز در پاسخ به سوال یکی از وکلای مدافع متهمان حملات یازدهم سپتامبر، اذعان کرد که هر حرفی که میان مظنونان و وکلای مدافع آنها حتی به آرامی رد و بدل می شد، توسط مسئولان دولتی قابل شنود بوده است.


بنا به اعلام فعالان حقوق بشر، در زندان جنجال برانگیز گوانتانامو قوانینی حاکم است که به مقامات آمریکا اجازه می دهد بدون اینکه مظنونان را تفهیم اتهام کنند، آنها را تا مدت نامحدودی در بازداشت نگه دارند. همچنین شنودهای فراقانونی، توسل به زور و شکنجه در زندان گوانتانامو نیز از دیگر مواردی است که برای آمریکا در جهان رسوایی به بار آورده است.

۱۳۹۱/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...