نسخه چاپی

نظامیان آمریكایی از افغانستان نمی‌روند

عکس خبري -  نظاميان آمريکايي از افغانستان نمي‌روند

آمریكا و هم پیمانان این كشور در ناتو فاش ساختند كه ممكن است پس از پایان ماموریت جنگی در افغانستان در سال آینده میلادی 12 هزار سرباز عمدتا آمریكایی را برای سركوب باقی مانده‌های القاعده و كمك به نیروهای افغان در این كشور نگه دارند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا با افشای اینکه وی و همتایانش در ناتو در حال بحث بر سر یک نیروی باقی مانده بین هشت تا 12 هزار سرباز در افغانستان پس از سال 2014 هستند، اظهار داشت که اغلب وزرای دفاع هم پیمان به وی اطمینان داده‌اند که به این تعهد پایبند هستند.

پانه‌تا در کنفرانس خبری در مقر ناتو در بروکسل در پایان نشست وزرای دفاع ناتو گفت: من اطمینان خاطر دارم که ما چند کشور خواهیم داشت که مشارکت لازم را برای حضور پایدار انجام دهند.

دولت باراک اوباما تاکنون نگفته که متمایل است چه میزان سرباز و یا دیپلمات را پس از سال 2014 در افغانستان نگه دارد.

لئون پانه‌تا همچنین در باره کاهش بودجه‌های دفاعی اظهار داشت: در فضای کنونی که کاهش‌های شدیدی در بودجه‌های دفاعی اروپا اعمال شده و در آمریکا نیز در خصوص بودجه شاهد بن بست سیاسی هستیم شکی نیست که این مساله موجب خواهد شد توانایی ما برای عمل موثر در کنار یکدیگر به خطر بیفتد. من در حالی که خود را برای کناره‌گیری از مقام وزارت دفاع آماده می‌کنم نگران هستم که ائتلاف بیش از حد کوچک شود.

پانه‌تا هشدار داد که کاهش‌های بودجه‌های دفاعی در اروپا و بن بست بر سر بودجه در آمریکا تاثیر ناتو را به خطر انداخته است.

وی اظهار داشت: اگر کاهش‌های بودجه‌های دفاعی اتفاق بیفتد آمادگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پانه‌تا ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا اجازه ندهد که کاهش بودجه‌های فراگیر اتفاق بیفتد.

وی گفت: به نظر من چنین اتفاقی یک ناکارآمدی سیاسی بسیار شرم آور و غیر مسئولانه است. مردم آمریکا از اینکه ببینند افرادی را که برای محافظت از خود به آنها رای داده‌اند، با انجام چنین اقداماتی به دنبال آسیب رساندن به آنها هستند، خشمگین خواهند شد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین اظهار داشت که با افزایش تهدیدهای سایبری، نشست آتی وزرای دفاع ناتو شامل یک تمرکز ویژه بر مساله امنیت سایبری خواهد بود.

وی افزود: در حالی که تهدید سایبری از سوی دیگر کشورها و هکرها جدی شده است از ناتو خواسته‌ام به این مساله رسیدگی کند. ما شاهد حملات مداوم در حوزه سایبری شامل بخش خصوصی،‌ بخش عمومی و در حوزه دفاعی هستیم. این بدون شک میدان جنگ آینده خواهد بود و سناریویی است که ناتو نیاز دارد به آن توجه کند.

در آمریکا و اروپا صبر عمومی نسبت به 11 سال جنگ در افغانستان لبریز شده است اما واشنگتن و هم پیمانانش معتقدند که نمی‌توانند این کشور را به دلیل خطر تکرار آنچه که در سال 1989 پس از خروج نظامیان شوروی در افغانستان رخ داد، رها کنند.

در آن زمان توجه از افغانستان به مسائل دیگر معطوف شد و طالبان با استفاده از فرصت قدرت را در دست گرفت و این کشور پناهگاه القاعده شد.

هم اکنون 66 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان هستند در حالی که در سال 2010 این تعداد 100 هزار تن بود.

به گفته مقامات ماموریت‌های پس از سال 2014 علاوه بر هدف قرار دادن تروریست‌ها، شامل آموزش و مشاوره دادن به نیروی پلیس و ارتش در حال توسعه افغانستان و تامین امنیت نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی و هم پیمان می شود.

فرضیه‌ای که عمدتا از آن صحبت نشده و طرح پس از سال 2014 در آن استوار است این است که نیروهای افغان تا سال 2015 به اندازه کافی برای مقابله با طالبان توانمند خواهند شد و می‌توانند مانع بروز مناقشات بیشتر در کشورشان شوند.

افغان‌ها بیم آن دارند که توسط شرکای خارجی خود رها شوند و واشنگتن و کشورهای ناتو نیز نگراند که اتکای بیش از حد دولت کابل سبب آینده‌ای نامطمئن شود. مشکلات بودجه ای آمریکا و اروپا نیز باعث پیچیده تر شدن این دورنما شده است.

یکی دیگر از منابع نگرانی در میان کشورهای هم پیمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 افغانستان است.

حامد کرزای، رئیس‌جمهور فعلی که از زمان سرنگونی طالبان توسط نیروهای آمریکایی افغانستان را اداره کرده دیگر رئیس‌جمهور نخواهد بود و به وضوح جانشینی برای وی وجود ندارد.

لئون پانه‌تا خاطرنشان ساخت که مقامات در حال برنامه ریزی برای باقی نگه داشتن سربازان در همه بخش های کشور علاوه بر کابل هستند.

در حال حاضر ایتالیا رهبری نظامیان هم پیمان در غرب افغانستان آلمان در شمال و آمریکا در شرق و جنوب را در دست دارد.

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...