نسخه چاپی

وقتي آمريكا امنيت جهاني را به خطر مي‌اندازد

حمله هسته‌ای خطرناك‌تر است یا حملات پهپادها؟

عکس خبري -حمله هسته‌اي خطرناک‌تر است يا حملات پهپادها؟

پایگاه خبری-تحلیلی اردو پوینت با انتشار مقاله‌ای به مقایسه ابعاد تخریبی سلاح‌های هسته‌ای و افزایش حملات پهپادها در پاكستان و جهان پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، از زمان حضور آمریکایی‌ها در خاک افغانستان این کشور همواره یکی از راه‌های مبارزه با دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را استفاده از حملات پهپادها قرار داده است.

آمار و گزارش‌های بین‌المللی نشان از آن دارد که استفاده از این نوع هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق قبایلی بیش از اینکه باعث هراس و وحشت شبه‌نظامیان شود، جان مردم بی‌گناه این منطقه را گرفته و هزاران خانه و سرپناه مردم پاکستان را تخریب کرده است.

در رابطه با همین موضوع پایگاه خبری «اردو پوینت» با انتشار مقاله‌ای به قلم «سایمون جیکنز» کارشناس ارشد مسائل پاکستان به بررسی ابعاد پشت‌پرده حملات پهپادهای آمریکایی در منطقه پرداخته است.

در زیر متن کامل این مقاله را مطالعه می‌فرمایید:

آمریکا سعی دارد به کمک پهپادها در افغانستان و پاکستان پیروز شود اما استفاده از پهپادها تضمین کننده پیروزی در این جنگ نیست بلکه باعث طولانی شدن جنگ می شود.

حمله پهپادها سبب نفرت مردم مناطق قبایلی پاکستان از آمریکا و موجب تحریک آنان برای جنگیدن با این کشور شده است.

قدرت‌های جهانی سعی دارند ثابت کنند که سلاح هسته‌ای بزرگترین خطری است که مردم دنیا را تهدید می‌کند و کشور‌های ضعیفی چون پاکستان توانایی حفاظت از سلاح هسته‌ای را ندارند بنابراین گسترش این سلاح‌ها باعث نابودی جهان می‌شود.

با اینکه خطر سلاح هسته‌ای بزرگ جلوه داده می‌شود اما پهپادها به مراتب از سلاح هسته‌ای خطرناک‌تر هستند.

برخی کشورها که از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنند از آن فقط به عنوان یک عامل بازدارنده بهره می‌برند حال آنکه افزایش چشمگیر خرید و فروش پهپادها در بازار سلاح جهان نشان می‌دهد که بسیاری از کشور‌ها خواهان استفاده از پهپاد در جنگ هستند.

در حال حاضر بیش از 10هزار پهپاد در حالت آماده‌باش به سر می‌برند که از این تعداد هزار پهپاد مسلح توسط آمریکا استفاده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد مردم بی‌گناهی که قربانی حمله پهپادها شده‌اند به مراتب از تعداد کشته‌شدگان حادثه 11 سپتامبر بیشتر است.

بزرگترین پیروزی پهپادها کشته شدن تعداد زیادی تروریسم می‌باشد این در حالی است که تعداد مردمی عادی که قربانی این حملات می‌شوند بیشتر است علاوه بر آن اگر تعداد کشته‌شدگان ملاک پیروزی در یک جنگ بود باید آمریکا را پیروز جنگ ویتنام قلمداد کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 176 کودک در حمله پهپادها جان باخته‌اند، با توجه به این موضوع می‌توان از آمریکا به سازمان ملل متحد شکایت کرد اما می‌بینیم که رئیس جمهور آمریکا قصد کناره‌گیری از این جنگ را ندارد بلکه به دنبال استفاده بیشتر از پهپادها است.

اوباما، «چاک هیگل» را به عنوان وزیر دفاع و «جان برنین» را به عنوان رئیس سازمان «سیا» انتخاب کرد که هر 2 این افراد از حامیان بزرگ استفاده از پهپادها در آمریکا هستند.

استفاده از پهپادها تضمین کننده پیروزی آمریکا نیست زیرا پهپاد برای عملیات‌های جاسوسی و عکسبرداری از مناطق حساس ابداع شده نه برای جنگ. آمریکا از پهپادها برای بمباران محل اختفای «اسامه بن لادن» رهبر «القاعده» استفاده کرد اما کاری از پیش نبرد به همین علت مجبور شد تکاوران تا دندان مسلح را به این منطقه اعزام کند.

پهپادها قادر به هدف‌گیری دقیق نیستند بنابراین نمی‌توان با استفاده از پهپاد منطقه‌ای را تصرف کرد.

همچنین حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی پاکستان باعث تنفر سه چهارم مردم پاکستان از آمریکا شده است.

آمریکایی‌ها اسامی تروریست‌هایی که در حمله پهپادها کشته شده‌اند را از لیست سیاه حذف می‌کنند اما بعد از مدتی معلوم می‌شود افراد موردنظر هنوز زنده هستند و فقط مردم بی‌گناه جان خود را در حمله پهپادها از دست داده‌اند.

استفاده از پهپادها برای سرکوبی «طالبان» و القاعده از سال 2008 آغاز شد با این حال شبه‌نظامیان هنوز قدرتمند هستند و هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

فقط پاکستان با حمله پهپادها مخالف نیست بلکه «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان نیز بارها با حمله پهپادها در کشورش مخالفت کرده این در حالی است که «ابراهیم موتهانه» نویسنده یمنی معتقد است که حمله پهپادها نه تنها تلفات غیر نظامی را افزایش می‌دهد بلکه سبب هرج و مرج و نابودی نظام سیاسی یمن می‌شود.

ادامه حمله پهپادها سبب شده صلح دولت با قبایل مختلف زیر سوأل برود و القاعده که تضعیف شده بودند بار دیگر قدرتمند شوند.

و این در حالی است که برخی مواقع مردم با در دست داشتن عکس عزیزانشان که در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شده‌اند به القاعده می‌پیوند‌ند.

از سال 2009 تاکنون تعداد داوطلبانی که خواهان پیوستن به القاعده هستند 3 برابر افزایش یافته است.

«جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بر این باور است که زیر پا گذاشتن حقوق بشر و قوانین بین‌المللی سبب شده که واشنگتن به سرعت دوستان خود را از دست بدهد این در حالی است که دشمنان «کاخ سفید» به سرعت در حال افزایش هستند.

استفاده از پهپادها نه تنها باعث پیروزی آمریکا نمی‌شود بلکه مسیر شکست این کشور را هموار خواهد کرد.

آیا طالبان مناطق قبایلی خطر بزرگی برای آمریکا و انگلیس هستند؟ آیا سلاح هسته‌ای خطری برای آمریکا است؟ به هر حال پهپادها می‌توانند به تهدیدی بزرگ برای آمریکا تبدیل شوند زیرا بیش از 11 کشور دنیا قادر به استفاده از پهپادها برای پیروزی در جنگ هستند.

چین 11 پایگاه برای استقرار پهپاد، در مرزهای خود احداث کرده است این در حالی است که ژاپن نیز در حال افزایش پهپادها برای تقویت نیروی نظامی خود می‌باشد.

در آمریکا بیش از اینکه به آموزش خلبان هواپیمای جنگی اهمیت داده شود به کسانی که در کنترل پهپادها مهارت دارند اهمیت داده می‌شود.

استفاده از پهپاد آسان است بنابراین در آینده بیشتر کشورها از پهپادها برای ضربه زدن به کشور مقابل استفاده خواهند کرد اما استفاده از سلاح هسته‌ای با مشکلات زیادی همراه است و این سلاح فقط حکم یک بازدارنده را دارد بنابراین گسترش استفاده از پهپادها بیش از سلاح هسته‌ای امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...