نسخه چاپی

امارات از آمریكا پهپاد پردیتور می‌خرد

امارات متحده عربی قرار است چند فروند هواپیمای بدون سرنشین "پردیتور" بخرد؛ اقدامی كه نگرانی‌هایی را در خصوص چگونگی كنترل این پهپادها در خاورمیانه به دنبال داشته است.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه لوس آنجلس تایمز، بر اساس برنامه خرید پیشنهاد شده که هفته گذشته در کنفرانس دفاعی در ابوظبی امارات منتشر شد کمپانی تولید سیستم‌های هوایی ژنرال اتمیکز واقع در سن‌دیگو در جنوب کالیفرنیای آمریکا قرار است تا تعداد نامشخصی از پهپادهای خود را به ارزش 197 میلیون دلار به نیروهای مسلح امارات بفروشد.

این اولین باری است که یک کشور غیرعضو ناتو قصد دارد تا سیستم‌های فناوری آمریکا را برای انجام عملیات نظارتی و گشت زنی بخرد البته این معاهده انتقادهای شدیدی را به همراه داشته است چرا که نگرانی‌ها در خصوص این مساله که این تکنولوژی به دست تروریست‌ها بیفتد یا توسط دولت امارات علیه شهروندان این کشور استفاده شود، بوجود آمده است.

در سال گذشته میلادی مقام‌های امنیتی امارات که به دلیل تاکتیک‌های نظارتی خود برای مقابله با پولشویی و سایر اقدامات نامناسب مالی برای کمک به شبه نظامیان مورد انتقاد شدید قرار گرفتند بسیاری از مخالفان داخلی را پس از ناآرامی‌هایی که منجر به بهار عربی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه شد، سرکوب کردند

البته فروش این تعداد نامحدود از پهپادها نیازمند تایید کنگره آمریکاست و همچنین یک محدودیت گسترده در خصوص فروش هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ‌تر به کشورهای خاورمیانه وجود دارد البته آمریکا قصد دارد تا پهپادهای غیرمسلح به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بفروشد.

این پهپادهای جدید به نام پردیتور اکس پی که برای صادرات تهیه ساخته شده‌اند برای انجام اقدامات نظارتی، اطلاعاتی و اکتشافی مناسب هستند و نمی‌توانند سلاح با خود حمل کنند البته کمپانی تولید کننده این هواپیماهای کنترل از راه دور به این نکته اشاره نکرده‌اند که آنها دارای سنسور یا دوربین هستند یا خیر.

این کمپانی به ابعاد فیزیکی، حالت پرواز و سرعت و زمان عملکرد این هواپیماها اشاره و در گزارشی اعلام کرد که این هواپیماها تا بیش از 35 ساعت قابلیت پرواز دارند.

این کمپانی در ادامه اعلام کرد که مجوز به اشتراک گذاشتن اطلاعات فناوری این پهپادها را از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت کرده است.

با وجود آنکه این کمپانی اعلام کرده است، پهپاد جدید مسلح نیستند و قابلیت حمل سلاح را ندارند اما نگرانی‌ها در این خصوص وجود دارد که کشورهایی که فناوری ساخت این هواپیماهای کنترل از راه دور را در اختیار دارند می‌توانند قابلیت آنها را تغییر دهند تا از آنها به عنوان سیستم کنترل از راه دور حمل موشک استفاده کنند.

دیده بان حقوق بشر در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرد: دولت یمن از اقدامات سرکوب گرایانه خود علیه اسلام‌گرایان، لیبرال‌ها، اندیشمندان و فعالان استفاده می‌کند. این اقدامات سرکوب گرایانه به صورت نظام‌مند حقوق شهروندان اماراتی را در آزادی بیان نقض می‌کند.

معاون رئیس پروژه حقوق بشر و مقابله با تروریسم مستقر در کالج حقوق در کلمبیا نیز گفت: نبود اطلاعات کافی در خصوص برنامه استفاده از پهپادهای آمریکا به نظر می‌رسد که امری خطرناک برای فروش این هواپیماها به خارج از کشور باشد. حتی اگر این پهپادها مسلح نباشند.

۱۳۹۱/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...