نسخه چاپی

نتانیاهو دوباره بز آورد!

ناكامی نتانیاهو در تشكیل دولت ائتلافی جدید، احتمال تكرار انتخابات پارلمانی در رژیم صهیونیستی را جدی تر كرد.

نتانياهو چندماه پيش به خاطر آشفتگي هاي موجود در دولت ائتلافي خود خواستار انتخابات زودرس شد، با اين تصور كه كرسي هاي بيشتري را در كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) كسب كند اما ۱۱كرسي از مجموع كرسي هاي ائتلاف متبوع وي در اين انتخابات كاهش يافت. اكنون با توجه به اينكه او نتوانسته پس از يك ماه تقلا دولت جديد را تشكيل دهد رسانه ها از احتمال تجديد انتخابات خبر مي دهند اما نكته جالب تر اين است كه براساس نظرسنجي ها در اين صورت، تعداد كرسي هاي ائتلاف نتانياهو باز هم كمتر خواهد شد!

راديو اسرائيل در اين زمينه گزارش داد: تلاش هاي نتانياهو براي تشكيل دولت ائتلافي به نتيجه نرسيده است. نمايندگان وي براي چندمين بار با نمايندگان حزب «هبيت هيهودي» (كانون يهودي) ديدار كردند «هبيت هيهودي» كه ۱۲ كرسي پارلماني را به دست آورده خواهان آن است كه وظايف شهروندي در كشور بين همه آحاد ملت به طور يكسان تقسيم شود و از جمله جوانان يهودي نيز همانند ديگران در ارتش خدمت كنند و همچنين اختيار هرگونه تصميم گيري از تسيپي ليوني در گفت وگوي صلح با فلسطيني ها گرفته شود چرا كه وي با تشكيل دولت فلسطين در مرزهاي سال ۱۹۶۷ به پايتختي شرق اورشليم موافق است و حاضر است از برخي آبادي هاي اسرائيلي نشين در كرانه باختري رود اردن به سود فلسطيني ها صرفنظر كند.

راديو اسرائيل مي افزايد با توجه به اين كه نتانياهو تاكنون تنها توانسته در زمينه تشكيل دولت ائتلافي با حزب «هاتنوعا» (جنبش) به رهبري تسيپي ليوني به توافق برسد و رهبر حزب «كاديما»، شائول موفاز نيز حاضر نشده در شرايط فعلي با ائتلاف «ليكود-بيتينو» متحد شود، احتمالا انتخابات پارلماني تجديد مي شود و اين در حالي كه نتيجه آخرين نظرسنجي ها نشان مي دهد اگر انتخابات تجديد شود، ائتلاف «ليكود-بيتينو» كه به ۳۱ كرسي پارلماني دست يافته اين بار ضربه سخت تري را متحمل خواهد شد و تنها خواهد توانست ۲۸ كرسي پارلماني را به خود اختصاص بدهد و احزاب «آينده اي هست» و «هبيت هيهودي» به رهبري يائير لاپيد و نفتالي بنت از قدرت بسيار بيشتري برخوردار خواهند شد.

خبرنگار راديو فردا در فلسطين اشغالي نيز گزارش داد: حزب ليكود به رياست نتانياهو در كنار ائتلاف تاكتيكي كه با حزب راست گراي «اسرائيل بيتينو» ايجاد كرده بود، ۳۲ كرسي را از ميان ۱۲۰ كرسي «كنست» به دست آورد. در حالي كه تنها ده روز به پايان مهلت بنيامين نتانياهو براي تشكيل دولت و معرفي آن براي كسب راي اعتماد از «كنست» باقي مانده، اما وي به عنوان رهبر ائتلاف «ليكود-بيتينو» تنها توانسته است با حزب كوچك و جديد «هاتنوعا» (جنبش) به رهبري تسيپي ليوني براي تشكيل دولتي ديگر هم پيمان شود.

ليوني كه در گذشته وزير امور خارجه اسرائيل بوده است، با اين شرط كه مسئول انحصاري پيشبرد مذاكرات سياسي با فلسطيني ها باشد به هم پيماني با نتانياهو رضايت داد اما حزب «يش آتيد» (آينده اي هست) به رياست يائير لاپيد، سياستمدار تازه كار گفته هر تصميمي كه براي ورود به دولت يا رفتن به جناح اپوزيسيون بگيرد، در هماهنگي با حزب «هبيت هيهودي» (خانه يهودي) به رياست سياستمداري تازه از گرد راه رسيده به نام نفتالي بنت خواهد بود.

نتانياهو تلاش كرده است كه راه اين دو حزب را از يكديگر جدا كند، اما ناكام شده است. نفتالي بنت در يك نشست خبري در اورشليم (بيت المقدس) گفت: «حتي اگر ضرورت داشته باشد كه يك انتخابات جديد برگزار شود، ما از اصول و ارزش هاي خود براي ورود به دولت عدول نخواهيم كرد.»

حزب نفتالي بنت كه ديد گاه هاي راست گرايانه دارد، گفته است كه با «تقسيم اورشليم و سپردن بخش شرقي آن به فلسطيني ها، مخالفت خواهد كرد» و «اجازه نخواهد داد كه تسيپي ليوني هدايت سكان مذاكرات آينده با فلسطيني ها را در دست بگيرد».

اين گزارش مي افزايد: با اين تفاسير، بنيامين نتانياهو براي جلوگيري از رسيدن شرايط به وضعيتي كه انتخاباتي ديگر را الزامي كند، اكنون ناچار است كه با احزاب مذهبي افراطي، مانند «شاس» و «يهدوت هتورات» (يهوديت توراتي) هم پيمان شود كه در اين صورت، دولتي كه او تشكيل دهد، چندان قوي نخواهد بود.

راديو فردا مي افزايد نظرسنجي هايي كه رسانه هاي اسرائيل روزجمعه، چهارم اسفند، منتشر كردند نشان مي دهد كه اگر انتخابات تكرار شود، حزب تازه تاسيس «يش آتيد» از ۱۹ كرسي كنوني به ۳۰ كرسي و حتي بيشتر دست خواهد يافت و در آن صورت، نخست وزير بعدي اسرائيل، يائير لاپيد خواهد بود.منبع:کیهان

۱۳۹۱/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...