نسخه چاپی

تلاش لندن برای مشاركت مخالفان سوری در نشست‌های بین‌المللی

عکس خبري -تلاش لندن براي مشارکت مخالفان سوري در نشست‌هاي بين‌المللي

در پی اعلام مخالفت ائتلاف ملی مخالفان سوریه با شركت در نشست موسوم به دوستان سوریه در ایتالیا، دولت انگلیس از مخالفان خواست تا در این تصمیم خود بازنگری كنند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای از ائتلاف ملی مخالفان سوریه خواست تا در تصمیم اخیر خود مبنی بر تعلیق مشارکت در کنفرانس دوستان سوریه که قرار است در رم ، پایتخت ایتالیا برگزار شود، بازنگری کنند.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: انگلیس پیشنهاد حمایت بیشتر و مجدد از ائتلاف مخالفان سوریه در نشست رم را ارائه خواهد داد و ما از مخالفان سوریه می‌خواهیم تا در این تصمیم خود بازنگری کنند.

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد: ائتلاف ملی مخالفان سوریه تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته است؛ باید اعلام کنیم که زمان خوبی برای عقب نشینی نیست.

پیشتر ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرده بود تصمیم گرفته است در کنفرانس دوستان سوریه که در ایتالیا برگزار خواهد شد شرکت نکند.

همچنین ائتلاف ملی مخالفان سوریه مخالفت خود با قبول درخواست مسکو و واشنگتن برای سفر به این کشورها را اعلام کرده و تاکید کرد: این تصمیم در اعتراض به سکوت بین‌المللی در خصوص جنایاتی است که علیه ملت سوریه در دو سال گذشته به وقوع پیوسته است.

همچنین ائتلاف مخالفان سوریه مخالفت خود با سفر به مسکو را هدف قرار دادن شهر تاریخی حلب توسط موشک‌های اسکاد، ساخت روسیه اعلام کرد.

وزارت خارجه انگلیس در ادامه بیانیه خود آورده است: همه ما در خصوص وضعیت سوریه و جنایاتی که نظام سوریه مرتکب می‌شود احساس ناامیدی می‌کنیم و جامعه جهانی و ائتلاف ملی باید برای حل و فصل وضعیت موجود در سوریه با یکدیگر همکاری محکم داشته باشند.

همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در سخنانی از مقامات روسیه خواست تا فشارها بر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را جهت کناره‌گیری از قدرت بیشتر کنند.

وی در ادامه نسبت به شکست شورای امنیت در اتخاذ تصمیمی واحد در خصوص حل و فصل بحران سوریه ابراز تاسف کرد.

مرکل گفت: ما مذاکرات خود با روسیه را برای اعمال فشار بیشتر علیه نظام سوریه و ایجاد راهکاری سیاسی که به تشکیل دولتی جدید در سوریه بینجامد ادامه می‌دهیم.

این در حالی است که به رغم درخواست‌ها و فشارهای مکرر برخی از کشورهای عربی و غربی علیه روسیه جهت درخواست از اسد برای برکناری از قدرت، مسکو مکررا تاکید کرده است که موضع این کشور بر حل و فصل بحران سوریه از طریق مذاکرات سیاسی اتکا دارد و برکناری بشار اسد از قدرت ارتباطی به روسیه ندارد.

همچنین معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در مصاحبه‌ با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای از کشورهای جهان خواست تا برای پایان دادن به "حمام خون سوریه" وارد عمل شوند.

الخطیب گفت: تصمیم مخالفان سوریه برای عدم مشارکت در نشست دوستان سوریه در حقیقت فریاد اعتراض علیه تمام کشورهایی است که کشتار ملت سوریه را می‌بینند اما اقدامی نمی‌کنند. همه کشورهای جهان شاهد چیزی که در سوریه اتفاق می‌افتد هستند ما نمی‌توانیم در چنین شرایطی به هر کشوری سفر کنیم در حالی که هنوز تصمیم مشخصی در خصوص سوریه اتخاذ نشده است.

قرار بود الخطیب طی هفته‌های آینده به مسکو سفر کند. ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست اخیر دوستان سوریه در مراکش از الخطیب دعوت کرد تا به واشنگتن سفر کند. دعوت آمریکا و روسیه برای سفر خطیب به این کشورها اخیرا و در نشست دو روزه ائتلاف مخالفان در قاهره با مخالفت روبرو شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: مذاکراتی که قرار است میان ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه با مسئولان روسیه صورت بگیرد بر مسائل امنیتی شهروندان روسی مقیم در سوریه و شرکت‌های روسی در این کشور تمرکز دارد.

قرار است وزیر امور خارجه سوریه 25 ماه جاری میلادی به مسکو سفر کند.

از سوی دیگر، توماس دومزیر، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد: پاتریوت‌های مستقر شده در مرزهای ترکیه با سوریه تنها با هدف دفاع از هرگونه حملات احتمالی سوریه به ترکیه مستقر شده و هدف از استقرار این سامانه‌ها حمله به سوریه نیست.

پیشتر شش سامانه دفاع موشکی پاتریوت به درخواست آنکارا و با موافقت ناتو از سه کشور آمریکا، آلمان و هلند وارد ترکیه شده و در مرزهای مشترک این کشور با سوریه مستقر شد.

عدنان الاسدی، معاون وزیر کشور عراق نیز اعلام کرد که کشورش با ایجاد چاله‌ها و تل‌های خاکی در مرزهای عراق و سوریه به طول حدود 230 کیلومتر در تلاش است تا از عملیات ورود غیرقانونی و قاچاق بین دو کشور ممانعت کند.

درگیری‌ها در سوریه از بیش از 20 ماه گذشته تاکنون آغاز شده این در حالی است که بر اساس گزارش‌های بین‌المللی تاکنون حدود 70 هزار در سوریه در دو سال گذشته کشته و صدها هزار تن دیگر نیز در خارج از سوریه آواره شده‌اند.

۱۳۹۱/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...