نسخه چاپی

تكالیف بر زمین مانده

محمد كاظم انبارلویی

موضوع وحدت ملي و انسجام اسلامي يك امر مهم و حياتي براي حفظ اقتدار ملي و استحكام امنيت ملي است.
ترديدي نيست آنچه كه در اتاق فكر جنگ نرم و سخت استكبار جهاني عليه ملت ايران و نظام مقدس جمهوري اسلامي جزء اهداف نشانه‌گيري شده مي باشد موضوع اخلال در وحدت ملي و انسجام اسلامي است.
عقلانيت سياسي حكم مي‌كند در حالي كه قدرت‌هاي شيطاني جهان دندان طمع تيز كرده‌اند تا دوباره در اين كشور با بازگشت سلطه‌گران، استبداد را باز توليد كنند ملت يكپارچه و متحد باشد. انصاف بايد داد كه ملت با درك تاريخي درست و بصيرت مثال‌زدني هر از چندي وحدت ملي و انسجام اسلامي خود را به رخ دشمنان اسلام و نظام مي‌كشد و تازه‌ترين اين رخ‌نمايي راهپيمايي عظيم و بي‌نظير 22‌بهمن
امسال بود.
نخبگان جامعه، فعالان سياسي و احزاب و گروه‌ها هم بايد به تبعيت از ملت در همين مسير گام بردارند.
مقام معظم رهبري 8 ماه بعد از حوادث تلخ انتخابات سال 88 كه منجر به قيام ملت ايران در 9 دي شد در ديدار با خبرگان چند وظيفه كليدي براي نخبگان سياسي در پاسداشت و ارتقاي وحدت ملي و انسجام اسلامي به شرح زير برشمردند. (1)
1- تقويت روحيه اميد در مردم
2- پرهيز از دميدن فضاي بدبيني در جامعه
3- حفظ هوشياري و غافل نشدن از طراحي‌هاي دشمن
4- شناخت صحيح مسائل اصلي و فرعي و درك مسائل اهم و مهم
5- ناديده نگرفتن پيشرفت‌هاي شگفت‌آور و روحيه اعتماد به نفس ملي
6- برجسته كردن و تقويت مشتركات فكري در مقابل چشم مردم
7- عدم همصدايي با دشمن و بازتاب ندادن آن صداها در داخل
اينها تكاليف روشني است كه عمل به آن متضمن وحدت ملي و انسجام اسلامي است. اگر گاهي در داخل دچار عدم وحدت مي‌شويم به اين دليل است كه نخبگان در انجام اين وظايف قصور و گاهي تقصير دارند.
غير از اين راهبرد و رهنمودهاي كلي مقام معظم رهبري در سال 89 در ديدار با كارگزاران به بهانه‌اي تكاليف جزئي‌تر براي حفظ وحدت ملي فرمودند كه آنها نيز از سوي برخي نخبگان و مسئولان مورد بي‌مهري و غفلت قرار گرفت. آن تكاليف را مي‌شود به شرح زير طبقه‌بندي كرد: (2)
1- فرو بردن خشم در مقابل دوستان
2- مهار و اطفاي آتش‌افروزي‌هاي سياسي و جناحي
3- جذب حداكثري و دفع حداقلي
4- برگرداندن كساني كه جزء مجموعه هستند ليكن به دليل غفلت و اشتباه كنار افتاده‌اند.
5- اصلاح ذات‌البين به جاي آتش افروزي و خبرچيني و اين و آن را به جان هم انداختن.
6- افرادي كه از شما هستند، اما جدا شدند سعي كنيد اينها را گرد آوريد.
7- بفهميم كجاي كار ما اشكال دارد، خطا و تقصيرمان چيست، از خودمان شروع كنيم.
رخداد نامباركي كه در مجلس شوراي اسلامي در يك‌شنبه استيضاح وزير تعاون، كار و امور اجتماعي اتفاق افتاد و دل رهبر عزيزمان و مردم بزرگوارمان را به درد آورد محصول تكاليف بر زمين مانده‌اي بود كه شرح آن را در بالا آورديم.
بي‌تقوايي‌هايي كه گاهي در عرصه‌هاي سياسي و مناسبات اجتماعي ما چه در داخل حكومت و چه در ميان لايه‌هاي اجتماعي رخ مي‌دهد محصول چنين غفلتي از انجام تكاليف بر زمين مانده است.
وقتي خشم و غضب در وجود آدمي غليان دارد توليد كينه و دشمني مي‌كند.
وقتي دشمني و كينه‌توزي به قلب ما راه مي‌يابد به فكر انتقام مي‌افتيم. وقتي در مقام انتقام هستيم هيچ حكم از احكام خدا و هيچ ادب و آداب انساني و اخلاقي را مراعات نمي‌كنيم. دشمن براي برهم زدن نظم اجتماعي و انقلابي ما از همين دريچه وارد مي‌شود و سوار بر مطالبات شيطاني خود مي‌شود. عده‌اي كه اين وسط بايد اصلاح ذات‌البين كنند خود آتش ‌بيار معركه مي‌شوند و به جاي آب، بنزين بر شراره‌هاي آتش درون آدمي مي‌ريزند فهم اينكه كجا راه را بيراهه آمده‌ايم خيلي مهم است چون درست از آنجا بايد برگرديم. كظم غيظ ارزش راهبردي خود را همين‌جا نشان مي‌دهد. خدا مي‌داند چه خون‌هايي فقط به دليل عدم مهارخشم و عصبانيت به زمين ريخته شده است. خدا مي‌داند چه انسان‌هايي به دليل عصبانيت و خشم بي‌هيچ دليل آبرويشان ريخته شده و حيثيت آنها لكه‌دار شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مردم تبريز دردمندانه نسخه علاج اين بيماري را ارائه فرمودند. تقوا، تقوا، تقوا و صبر! اگر مسير تقواي سياسي را درست برويم وحدت ملي و انسجام اسلامي ما در برابر دشمنان قسم‌خورده نظام و انقلاب صيانت مي‌شود. اخلاق و تقوا گمشده اصلي جامعه سياسي امروز ماست. اگر امروز به فكر پيدا كردن آن نباشيم فردا خيلي دير است.
پي نوشتها:
1- رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار نمايندگان مجلس خبرگان رهبري26/6/89
2- رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار كارگزاران نظام 27/5/89

۱۳۹۱/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...