نسخه چاپی

موضعی محتاطانه در قبال سوریه

عکس خبري -موضعي محتاطانه در قبال سوريه

"تصمیم دولت باراك اوباما برای تخصیص 60 میلیون دلار دیگر برای مخالفان سوری در شرایطی كه كاخ سفید همچنان از ارائه سلاح به آن‌ها خودداری می‌كند، باعث ناامیدی كسانی خواهد شد كه انتظار داشتند آمریكا نقش پررنگ‌تری را در سرنگونی بشار اسد ایفا كند. اما دولت اوباما حق دارد. هم‌اكنون مسلح كردن شورشیان اشتباه است."


به گزارش نمابه نقل از ایسنا، روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در سرمقاله خود با عنوان "موضعی محتاطانه در قبال سوریه" می‌نویسد:‌ «تصمیم دولت ایالات متحده آمریکا برای عدم ارائه سلاح به شورشیان، مسئله حساسی است.

روز پنجشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا طرح جدید ارائه‌ کمک به مخالفان را علنی کرد که به گفته وی موجب تسهیل ارائه خدماتی همچون مواد غذایی و دارو، تجهیزات بهداشتی و آموزشی می‌شود. همچنین برای اولین بار قرار است مواد غذایی و دارو مستقیما در اختیار یگان‌های ارتش آزاد سوریه قرار بگیرد، اما این بسته شامل سلاح، تانک و یا حتی دوربین‌های دید در شب و یا جلیقه ضد گلوله نمی‌شود. با این حال این امکان وجود دارد که متحدان آمریکا چنین تجهیزاتی را در اختیار شورشیان قرار دهند. پس از اعلام این خبر جان کری گفت که این بسته امدادی احتمالا محاسبات بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه را تغییر می‌دهد. وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی شدید و دور جدید فشارهای دیپلماتیک، اسد را تشویق کرد تا از قدرت کناره‌گیری کند.

حامیان طرح مسلح ساختن شورشیان بر این باورند که اقدامات بسیار بیشتری باید برای اعمال فشار بر اسد اتخاذ شود. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریکا در جلسه تودیع خود در کنگره این کشور گفت که پنتاگون، وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) موفق نشدند تا از برنامه آموزشی و مسلح ساختن یگان‌های منتخب شورشیان حمایت کنند. حتی در میان کسانی که نسبت به مسئله مسلح ساختن شورشیان تردید دارند و بر این باورند که این اقدام موجب یک درگیری تمام عیار می‌شود، بسیاری معتقدند که مسلح ساختن مخالفان به آمریکا این شانس را می‌دهد تا مورد عنایت شورشیانی که قرار است پس از سقوط اسد روی کار آیند، قرار بگیرد.

اما بحث و گفت‌وگو در جناح مخالفان این طرح قوی‌تر است. هیچ تضمینی وجود ندارد که ارتش آزاد سوریه سرنگونی اسد را سرعت ببخشد و این احتمال نیز وجود دارد که سلاح‌های فراهم شده برای گروه‌های معتمد سرانجام به دست مبارزان تندرو بیافتد که دومین جبهه مخالف در مقابل اسد را تشکلیل می‌دهند. اگر چه مسلح ساختن شورشیان الزاما منجر به استفاده آمریکا از نیروهای هوایی خود یا اعزام نیروهای زمینی این کشور نخواهد شد، اما اتحاد نظامی با شورشیان احتمال شدت یافتن درگیری‌ها را تقویت می‌کند. برخی از حامیان طرح مسلح ساختن شورشیان نیز از جمله سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، همچنین خواستار اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است که مشابه طرح ناتو در لیبی باشد. با این حال منطقه پرواز ممنوع در لیبی با اهداف محدودی آغاز شد اما سرانجام به کمپین بمباران هوایی مشترک کشورها تبدیل شد.

اینکه چه موقع و به چه حالتی در جنگ کشوری دیگر مداخله شود، یکی از دشوارترین سوالاتی است که کشورها با آن مواجه هستند. لذا تمایل به حرکت محتاطانه و آهسته از موضوعات حساس بر شمرده می‌شود. هم‌اکنون تصمیم دولت آمریکا برای مسلح نکردن شورشیان تصمیمی صحیح است و این دولت باید به فشارهای همه‌جانبه خود بر اسد از طریق روش‌های دیگر و نیز شکل‌دهی آینده سوریه که باید پس از حذف اسد از عرصه قدرت به وجود آید، ادامه دهد.»

۱۳۹۱/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...