نسخه چاپی

كشمكش لبنان و قطر بر سر بازگشت سوریه

عکس خبري -کشمکش لبنان و قطر بر سر بازگشت سوريه

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) صد و سی و نهمین دور نشست‌های عادی خود را در قاهره آغاز كردند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز گرد هم آمدند تا در باره مسائل مهم روز به ویژه بحران سوریه و مساله فلسطین به بحث و گفتگو بپردازند.

در افتتاحیه این نشست عدنان منصور وزیر خارجه لبنان طی سخنانی اعلام کرد: تعلیق مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب باید لغو شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تصمیمات اتحادیه عرب باعث افزایش خشونت‌ها در سوریه شده اعلام کرد: تعداد آوارگان سوری در کشورهای همجوار سوریه باعث افزایش مشکلات این کشورها شده و در حقیقت باری به دوش کشورهای همجور سوریه است.

وی از طرح تشکیل دادگاه عربی حقوق بشر تقدیر و اعلام کرد: کشورهای عربی باید برای رویارویی با چالش‌های آینده و ایجاد شرایط بهتر در جهان عرب تلاش کند.

وی اعلام کرد: بحران سوریه قلب همگان را به درد آورده است اما متاسفانه در برابر این بحران و حل و فصل آن از طریق راهکاری سیاسی ناتوان مانده‌ایم و به همه جهان ثابت کردیم که شکست خورده‌ایم و همه تلاش ما به تعلیق و عضویت سوریه در اتحادیه عرب منتهی شد.

سوریه امروز در خاک و خون است و ما شاهد ارسال سلاح به این کشور از اینجا و آنجا و نیز ورود گروهای مسلح از خارج به خاک سوریه هستیم. چنانکه شاهدیم منطقه را افکار تند و تکفیری در بر گرفته است. افکاری که بذرهای اختلافات طائفه‌ای را در دلها می‌پاشد؛ مساله‌ای که از عادات و فرهنگ ملت عرب به دور است.

وزیر خارجه لبنان در ادامه تاکید کرد: ما مسئولیتی بزرگ در برابر خداوند، تاریخ و ملت عرب داریم لذا از شما می خواهم تا همین امروز برای ایجاد راهکاری سیاسی و متوازن که به خروج سوریه از گرداب جنگ بینجامد تلاش کنیم.

عدنان منصور در ادامه به تعداد آوارگان سوری که وارد لبنان شده‌اند اشاره کرد و گفت: لبنان توان خود را برای پاسخگویی به نیازهای این تعداد از آوارگان از دست داده است.

منصور درباره مساله فلسطین نیز گفت: اسرائیل همچنان به نقض قطعنامه 1701 از طریق بی‌توجهی به تمامیت ارضی لبنان و ایجاد شبکه‌های جاسوسی در کشور و یا حملات اخیرش به سودان و سوریه ادامه می‌دهد.

حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز در پاسخ به اظهارات عدنان منصور در نشست وزیران خارجه عرب اعلام کرد: تصیماتی که اتحادیه عرب اتخاذ کرده است در حقیقت تلاش برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه بوده است نه ایجاد دریاچه خون در این کشور.

وی افزود: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خود یکی از عاملان ادامه بحران درسوریه است چرا که وی با ما برای حل و فصل بحران سوریه از طرق مسالمت آمیز که ما بارها به شکلی دوستانه آن را مطرح کرده‌ایم همکاری نمی کند. ما از غرب در این خصوص کمک نخواستیم و تلاش کردایم که آن را در چارچوب کشورهای عربی و به شکلی دوستانه حل و صل کنیم.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: تنها طرفی که از ادامه بحران سوریه متضرر می شود ملت سوریه است.

محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر نیز به نوبه خود اعلام کرد: تنها گناه مردم سوریه این است که خواهان آزادی و دموکراسی هستند اما در مقابل آن تنها ویرانی‌ و خرابه‌ نصیبش شده است که سالها بازسازی آن به طول مینجامد.

وزیر خارجه مصر با تاکید بر اینکه انتقال امن و زمانمند قدرت در سوریه و حفظ نهادهای مدنی و زیرساختها در این کشور راه حل بحران است هشدار داد: ادامه بحران در سوریه ثبات همه کشورهای همجوار سوریه و منطقه خاورمیانه را تهدید می کند.

کامل عمرو گفت: نظام سوریه باید ضمن متوقف کردن خشونت‌ها، انتقال مسالمت آمیز قدرت و تشکیل نظامی که پاسخگوی خواسته‌های مردم باشد را آغاز کند. مصر در همان ابتدا طرفدار ملت و انقلاب سوریه بوده و از تلاش‌های شجاعانه‌ای که زیر نظر احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه رهبری می‌شود حمایت می کند. تلاشهایی که دولت سوریه آن را به چالش می‌کشد.

وزیر خارجه مصر همچنین مدعی شد: نظام سوریه با همه طرح‌های مسالمت آمیزی که تاکنون پیشنهاد داده شده مخالفت کرده است و این به طولانی شدن درگیری‌ها در سوریه انجامیده.

عمرو با تاکید بر اینکه بحران سوریه بدون هیچ افق مشخصی برای حل و فصل آن همچنان ادامه دارد اعلام کرد: مصر از همان آغاز درگیریه در سوریه خواهان عملیات سیاسی و انتقال قدرت به شکلی که وحدت ملی را سوریه را حفظ کند، بود. ما از خطرات ادامه بحران سوریه نگرانیم چرا که بحران این کشور نه تنها وحدت راضی سوریه را تهدید می‌کند بلکه فرصت‌ها برای زندگی مسالمت آمیز در سوریه میان همه اقلیت‌ها و گروهای این کشور را محدود می‌کند.

کامل عمرو ادامه داد: مصر از تلاش‌های ائتلاف ملی مخالفان سوریه جهت رسیدن به راهکاری سیاسی حمایت کرده و معتقد است: راهکار نظامی سوریه را به ویرانی بیشتر می‌کشاند. ما آماده‌ایم تا از طرح‌های احمد الخطیب که پاسخگوی مردم سوریه باشد پشتیبانی کنیم.

وزیر خارجه مصر درباره فلسطین نیز گفت: مذاکرات پراکنده میان دو طرف چیزی جز ادامه رنج‌های ملت فلسطین در کرانه باختری و غزه ندارد. ما از اسرائیل می‌خواهیم تا نه فقط در کلام بلکه عملا پایبندیش به راهکار تشکیل دو کشور را ثابت کند.

این مسئول مصری همچنین با بیان اینکه مصر به همه تلاش‌ها برای بازگرداندن وحدت ملت فلسطین و آشتی ملی در فلسطین پایبند است اعلام کرد که حل و فصل مساله فلسطین یکی از اولویت‌های اساسی جهان عرب است.

این مسئول مصری ادامه داد: نیروهای اشغالگر اسرائیل بیش از پیش به تصرف اراضی فلسطینی روی آورده‌اند و شهرک سازی‌ها در کرانه باختری و قدس را ادامه می‌دهند. اسرئیل باید به تعهداتش در قبال اراضی فلسطینی پایبند باشد.

وزیر خارجه مصر با تاکید بر اینکه مساله فلسطین تا ابد مساله محوری و اساسی جهان عرب باقی خواهد ماند گفت: جهان عرب از همان ابتدا تاکید کرده که فلسطین سرزمین اشغال شده است و باید بگویم که مصر به همه تعهدات خود در قبال فلسطین پایبند است.

کامل عمرو درباره مساله درگیری‌ها در سودان و سودان جنوبی نیز ضمن استقبال از توافق‌های صورت گرفته میان دو کشور اعلام کرد: مصر خواهان مذاکره مستقیم میان شورشیان شمال سودان با دولت این کشور است.

در خصوص یمن نیز وزیر خارجه مصر گفت: ما از مذاکرات ملی یمن استقبال می‌کنیم.

در خصوص وضعیت سومالی نیز وزیر خارجه مصراز کشورهای عربی درخواست کرد برای حمایت سیاسی و اقتصادی از دولت وملت سومالی وارد عمل شوند و تاکید کرد: دولت جدید سومالی باید به تعهداتش در ایجاد موسسات عمومی و اجرای طرح‌های مربوط به توسعه و اصلاحات در سومالی عمل کند.

محمد کامل عمرو درباره به تاخیر افتادن کنفرانس منطقه خالی از سلاح خاورمیانه نیز گفت: این کنفرانس قرار بود دسامبر 2011 برگزار شود اما به دلایل و بهانه‌های واهی به تاخیر افتاد. کشورهای عرب از همان ابتدا با وجود همه مشکلات موضع ثابتی نسبت به این منطقه داشتند اما از کشورهای مرتبط با مساله خاورمیانه می‌خواهم که مسولیت‌های خود در قبال خاورمیانه عمل کنند چرا که به تاخیر افتادن این کنفرانس بر مساله ممنوعیت گسترش سلاح تاثیر منفی می‌گذارد.

وزیر خارجه مصر در پایان از دولت قطر به خاطر میزبانی نشست آتی سران عرب که قرار است ظرف ماه جاری در دوحه برگزار شود تقدیر و تشکر کرد.

نبیل العربی ، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در ابتدا ضمن تشکر از لبنان به خاطر اداره نشست‌های سابق وزیران خارجه اتحادیه عرب، اعلام کرد که این نشست در شرایطی فوق العاده و پرچالش برگزار می‌شود اما اهمیتش از آن لحاظ است که مقدمه‌ای برای نشست سران عرب در دوحه است.

العربی با بیان اینکه بررسی مساله فلسطین و سوریه و تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در سوریه در راس موضوعات این کنفرانس است اعلام کرد: راهکارهای سیاسی پیشنهاد شده در خصوص سوریه به چالش کشیده شده است.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه افزود: امیدها برای حل و فصل بحران سوریه بسیار کم شده است و باید بگویم نظام سوریه مسئول صلی این وضعیت است؛ وضعیتی که آینده مردم و کشور سوریه را تهدید می‌کند. متاسفانه طرف‌های فعال در خصوص سوریه در سطح بین المللی و منطقه‌ای در این خصوص اتفاق موضع ندارند.

العربی همچنین تاکید کرد: برای تسهیل تشکیل دولت انتقالی و انتقال کامل قدرت و تغییرات دموکراتیک در سوریه طرفهای ذی‌ربط باید تمام تلاش خود را به کار بندند.

وی همچنین نسبت به حمایت و پاسخگویی به طرح‌های پیشنهادی معاذ الخطیب، رهبر مخالفان سوری و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه ابراز امیدواری کرده و گفت: روند صلح در خاورمیانه به ویژه مساله سوریه تلاش‌های بیشتری را می‌طلبد .

جهان عرب امروز با چالشهای زیادی رو به روست که باید با رویکردی واقع بینانه‌تر با آنها برخورد کند.

۱۳۹۱/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...