نسخه چاپی

افشای اشتباهات آمریكا در پروژه‌های عراق

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریكا پیش از ترك این سمت اعلام كرد كه ناتوانی دولت واشنگتن در تكمیل توافقات در خصوص حضور نیروهای آمریكایی در عراق پس از سال 2011 میلادی، آمریكا را در زمینه تاثیر و نفوذ سیاسی در عراق ناكام گذاشته است.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریکا گفت، زمانی که واشنگتن نیروهایی در عراق داشت، فرمانده و سفیر آمریکا در بغداد یک نیروی قوی ایجاد کردند که می‌توانست نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق را از اتخاذ تصمیم‌های نامناسب بر حذر دارد و باعث پیشرفت کشور شود اما خروج آخرین نیروهای آمریکایی از عراق در دسامبر سال 2011 میلادی توانایی واشنگتن را در شکل‌گیری چنین روندی کاهش داد.

نظرات پانه‌تا در گزارشی که توسط استوارت بوون، سربازرس ویژه برای بازسازی عراق نوشته شده، آمده است.

در این سمت که هشت سال قبل توسط کنگره آمریکا ایجاد شده یک ارزیابی 171 صفحه‌ای با عنوان "درس گرفتن از عراق" نیز تهیه شده که نهایی‌ترین و اصلی‌ترین گزارش درخصوص این کشور محسوب می‌شود. اکثر این مطالعات که امروز (چهارشنبه) منتشر شده، نشان دهنده این است که بیش از 60 میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا در پروژه‌های عراق مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین خلاصه‌ای از مصاحبه‌های صورت گرفته از مقام‌های آمریکایی و عراقی در خصوص اشتباهات قابل توجه آمریکا در عراق نیز در این گزارش آمده است.

مقام‌های آمریکایی و عراقی اعلام کردند که واشنگتن در عراق پروژه‌های زیادی انجام داده اما به صورت کافی با مقام‌های عراقی درباره این پروژه‌ها، نیازها و چگونگی انجام آنها مشورت نکرده است. بنابراین عراقی‌ها پس از خروج نظامیان آمریکایی هیچگاه قادر نیستند به این پروژه‌ها ادامه دهند.

ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا نیز به سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی عراق گفت که ایالات متحده لقمه بزرگتر از دهانش برداشته است.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق بین سال‌های 2007 تا 2009 نیز گفت، مشکل اصلی ناکامی آمریکا در دستیابی به حمایت قطعی عراقی‌ها برای پروژه‌های بزرگ بوده است.

جیمز جفری، یکی دیگر از سفرای آمریکا در عراق بین سال‌های 2010 تا 2012 نیز اعلام کرد که اقدامات بازسازی این کشور با به کارگیری ده‌ها هزار شهروند عراقی در پروژه‌های مختلف و بهبود اوضاع سلامت و بهداشت بهتر شده است.

وی همچنین به بهبود استخراج نفت، تولید برق و ایجاد یک ارتش جدید در عراق اشاره کرد و افزود: این مبالغ بسیار زیاد پول نتایج بسیار کمی به همراه داشته است.

۱۳۹۱/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...