نسخه چاپی

مومنی: خودروسازان قانون را دور می زنند

دو روز پیش با تصویب هیات دولت نشان ملی افتخار، به دلیل كاهش قابل توجه تلفات در تصادفات جاده ای به سردار مومنی تعلق گرفت. گرفتن این نشان بهانه ای شد تا با سردار اسكندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا گفت وگویی انجام دهیم.

به گزارش نما سردار مومنی درباره برنامه های راهنمایی و رانندگی برای کاهش تصادفات، روند برخورد با خودروسازان متخلف و برنامه های پلیس در تعطیلات نوروز توضیحاتی را داد.وی معتقد است که مردم می توانند با پلیس همکاری کنند و با معرفی فرد متخلف زمینه را برای تخلفات در رانندگی ناامن کنند.گفت و گوی خبرآنلاین با فرمانده پلیس راهور ناجا را بخوانید؛

هیات وزیران نشان ملی افتخار را به خاطر کاهش تلفات در تصادفات رانندگی به شما اعطا کرد. و البته طبق آمار امسال هم 19 هزار کشته در جاده ها داشته ایم فکر می کنید این نشان چه مسئولیت های بیشتری برای شما ایجاد می کند؟

طبیعی است که مسئولیت من را سنگین تر می کند. البته این نشانی که به من اهدا شد دراصل برای کل نیروی انتظامی بود و به پاس تلاش و زحمات پلیس راهنمایی و رانندگی بود و مسئولیت من و مجموعه را بیشتر می کند.

گفته شده که این نشان به خاطر کاهش تلفات درتصادفات در رانندگی بود. درباره اقداماتی که برای این امر انجام دادید توضیح می دهید؟
ما چند اقدام موثر انجام دادیم؛ اول اینکه با وجود اینکه جریمه ها در قانون جدید افزایش داشت و سختگیرانه بود اما ما در این 11 ماه حدود 21 درصد کمتر جریمه داشتیم که این به خاطر کاهش تخلفات بود، نه اینکه ما از مامورانمان بخواهیم کمتر جریمه کنند. درواقع مردم همکاری کردند. همچنین امسال تاکید ما بر اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی بود،یعنی ما راهنمایی را مقدم و اولویت دادیم. در این زمینه از آموزش و پروش،رسانه ها و صدا و سیما کمک گرفتیم.
موضوع دوم سیستم هوشمند بود، چون بدون استفاده از سیستم هوشمند نمی توان ترافیک را مهار کرد. در دهه 80 حدود 4 میلیون خودرو داشتیم که الان 4 برابر شده و به 16 میلیون خودرو رسیده است، بنابراین باید با فناوری آنها را مهار کرد. نیروی انسانی به تنهایی پاسخگو نیست. در این زمینه ما امسال ساخت بزرگترین مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی را داشتیم. در گذشته قوانین راهنمایی و رانندگی صرفا جریمه محور بود اما الان حتی سهم سازنده خودرو را هم در نظر گرفتم. یعنی اگر مردم تکلیف دارند که قانون را رعایت کنند، حقوقی هم دارند که به گردن خودروسازان، جاده و سیستم امداد و نجات است و باید آنها هم قانونی عمل کنند.

هوشمند کردن چه فایده ای داشت؟
ما هر جاده ای را که هوشمند کردیم درصد تخلفات پایین آمد و در این زمینه تجربه بسیار خوبی داریم.

خیلی ها معتقذند افزایش جریمه ها به روی زندگی مردم تاثیر گذاشت؟
همانطور که گفتم ما در این 11 ماه حدود 21 درصد کاهش جریمه داشتیم. بالا رفتن جریمه برای دسته اندکی از رانندگان مشکل ساز است و ما تعداد بسیاری راننده داریم که در طول سال حتی یک بار نیز جریمه نمی شوند . برای چنین رانندگانی تفاوتی نمی کند که جریمه زیاد یا کم باشد زیرا بنای آنها تخلف نکردن و در نتیجه آرامش و سلامت خود و دیگران است بنابراین جریمه بالا در سبد خانوار مردم قرار ندارد .

با وجود اینکه بارها و بارها اعلام کردید که از شماره گذاری خودروهایی که ترمز ضد قفل و کیسه هوا ندارند خودداری می کنید اما هنوز برخی خودروسازان زیر بار این موضوع نرفتند.سال بعد چه تمهیداتی برای این موضوع دارید؟
طبیعتا در تصادف یک موضوع مقصر نیست و خودرو هم سهم بالایی دارد. ما برای افزایش ایمنی خودرو پافشاری زیادی داشتیم که خوشبختانه خودروها به ترمز ضد قفل مجهز شدند اما فعلا 70 درصد خودروها کیسه هوا دارند. ما به بعضی خودروسازان مهلت دادیم و بعید می دانم که بخواهند دوباره قانون را تغییر دهند و خواستار مهلت دوباره باشند،اما چون خودروسازی در کشور ما انحصاری است آنها هم قانون را دور می زنند. با این حال من تصور می کنم تاکنون در این زمینه خوب عمل کردیم. یعنی اگر راننده تصادف کرد سهمی هم برای ایمنی خودرو در نظر می گیریم. ما معتقدیم که اتومبیل استاندارد حق شهروندان است. برای همین هم اعلام کردیم که هیچ خودروی دست دوم خارجی شماره گذاری نمی شود و همچنین اعلام کردیم که از آغاز سال 92 خودروسازان باید طبق مصوبه دولت خودروهای با استاندارد یورو 4 تولید کنند و درخواست ما از تولید کنندگان این است که به قوانین مصوب پایبند باشند.
البته خوشبختانه امسال توانستیم از بحث نصب ترمز ضد قفل عبور کنیم و از تجهیز همه خودروها به کیسه هوا هم عبور خواهیم کرد اما هنوز در زمینه سوخت خودروها که تاثیر زیادی در منتشر نشدن گازهای مخرب و سمی در هوا دارند، با استاندارهای جهانی فاصله داریم.

شما در این چند سال در زمینه کاهش تلفات اقدامات موثرو خوبی انجام دادید. سال بعد چه برنامه ای دارید؟
ما چندین برنامه داریم مانند توسعه سیستم های هوشمند که الان حدود 40 درصد جاده ها تحت پوشش آن هستند. درواقع ما یک سوم مسیر را پیش برده ایم. باید باقی را سال بعد طی کنیم. بعد از آن استفاده از ظرفیت مردمی است. تعداد کمی از مردم تخلف می کنند اما امکان حضور پلیس در تمام جاده ها وجود ندارد، لذا باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که خود مردم تخلفات را گزارش دهند و خود مردم پلیس یکدیگر باشند. قانون هم به ما این اجازه را داده که از نیروی مردمی استفاده کنیم تا فضا برای متخلفان ناامن شود.
موضوع مهم دیگر برای سال بعد اطلاع رسانی درباره خدمات ترافیکی است که هوشمند شوند و مردم قبل از سفر از آن اطلاع یابند. مهمتر بخش آن هم اطلاع رسانی هوشمند از طریق پیامک است که مردم از جریمه ای خود آگاهی پیدا کنند اما این مستلزم این است که تمام اطلاعات درست باشد. من امیدوارم در این زمینه اتفاق خوبی بیفتد.

تعطیلات و سفرهای نوروزی پیش رو است. و یکی از مهمترین دغدغه های مردم ترافیک جاده هاست برای کاهش حجم ترافیک چه می کنید؟
از نظر ما سفرها دو دسته هستند. سفرهای درون شهری که برای خریدهای نوروزی انجام می شود. ما الان با حجم زیاد سفرهای نوروزی درون شهری مواجه هستیم که برای کاهش ترافیک هر خودرویی که پارک دوبله، پارک در محل غیرمجاز و سد معبر داشته باشد، اعمال قانون می شود. ضمن اینکه کنترل اطراف مراکز خرید همانند بازارها و پاساژهای مشهور نیز تشدید می شود. ما افزایش 20 درصدی ترافیک را برای شب عید پیش بینی کردیم. اما برای سفرهای خارج شهر،بیشترین محورهایی که تردد در آن انجام می شود محورهای استان های شمالی و مشهد هستند. البته جاده های جنوبی هم به خاطر آب و هوای خوب ترافیک دارند و حجم زیادی از سفرها هم راهیان نور است که به خوزستان انجام می شود.

رئیس مرکزمدیریت حوادث وفوریت های پزشکی در گفت وگویی با خبرآنلاین، اعلام کرد که ایام پرسفر، نیروی انتظامی بالگردهایش که به عنوان بالگرد امداد از آن استفاده می شود را لازم دارد و به همین دلیل امداد هوایی مختل می شود، با توجه به اینکه الان به زمان سفرهای نوروزی نزدیک می شویم برای کاهش زمان امداد رسانی چه راهکاری وجود دارد؟
مانند تمام دنیا یکی از ابزارهای کنترلی کار ما استفاده از بالگرد است. همچنین در همه جای دنیا امداد هوایی اولویت اصلی است. در کشور ما هم با توجه به شرایط اقلیمی و پهناور بودن کشور باید امدادهوایی اولویت اصلی ما باشد. در این زمینه در چند سال گذشته خوب عمل کردیم. اکنون هلال احمر چند دستگاه بالگرد خریداری کرده. باید مرکز اورژانس هم این کار را انجام دهد تا در این زمینه مشکلی پیدا نکند.

۱۳۹۱/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...