نسخه چاپی

آمریكا در محاصره تهدیدهای جدید امنیتی

عکس خبري -آمريکا در محاصره تهديدهاي جديد امنيتي

به گفته مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریكا این كشور با مجموعه‌ای از تهدیدهای جدید امنیتی در سراسر جهان از حملات سایبری فلج‌كننده گرفته تا كره شمالی جنگ طلب و مسلح به سلاح هسته‌ای روبرو است.

به گزارش نمابه نقل از افکارنیوز، جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا در ارزیابی سالانه خود خطاب به قانونگذاران کشورش ارزیابی نه چندان خوشبینانه از تهدیدهای جهانی اعم از حملات سایبری، سلاح‌های کشتار جمعی و جنگ داخلی در سوریه ارائه داد.

در این ارزیابی مسائل کره شمالی، ایران و سوریه حائز بیشترین نگرانی بودند.

القاعده

کلاپر در گزارش خود القاعده را به عنوان خطری در حال کم‌رنگ شدن توصیف کرد و گفت که شبکه‌های تروریستی کمتر متمرکز شده تهدیدها را کاهش داده‌اند. اما بهار عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش خطرهای پیش روی منافع آمریکا در این مناطق را موجب شده است.

در این گزارش همچنین نفوذ القاعده کم اهمیت تلقی اما تاکید شده که این گروه اکنون تنها از دسترسی محدودی برخوردار است و عمدتا به دنبال پیروزی‌های تبلیغاتی است تا اینکه بخواهد تاثیری حقیقی در میدان جنگ بگذارد

سوریه

رئیس اطلاعات ملی آمریکا در خصوص سوریه نیز گفت: نیروهایی که به دنبال سرنگونی رئیس‌جمهوری سوریه هستند در حال کسب قدرت و قلمرو هستند اما نیروهای مخالف سوری همچنان شکننده‌اند و با شبه نظامیان خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: دو سال پس از شروع ناآرامی‌ها علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نمی‌دانند اسد چقدر دوام می‌آورد. این سوال که اسد چقدر دوام می‌آورد و ایستادگی می‌کند، مطرح شده است و جواب ما به این سوال این است که روزهای وی در حال شماره هستند. البته ما دقیقا نمی‌دانیم که چند روز مانده است. تخمین ما این است که او به شدت تلاش می‌کند تا کنترلش را بر دولت افزایش دهد. دولت اسد قلمرو و مناطقی را از دست داده و با فقدان نیروی انسانی و لجستیکی مواجه است.

کلاپر به افزایش حضور مخالفان خارجی که اکثرا با جبهه النصرة ارتباط دارند، اشاره کرد. این گروه منشعب از القاعده و در عراق مستقر است و به واسطه ارایه خدماتی به مردمی که طی دو سال ناآرامی داخلی در سوریه ضربه دیده‌اند، در این کشور قدرت یافته است.

وی گفت: این گروه‌ها تا آنجا که می‌توانند خدمات و سرویس‌های بیشتری را برای آنچه که اوضاع وحشتناک انسانی می‌گویند، مهیا می‌کنند.

رئیس اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بیم آن دارند که دولت اسد ممکن است آماده استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خودش باشد و گروه‌های خارجی هم بتوانند به آنها دست یابند.

کره شمالی

کلاپر اذعان داشت که تفکر راهبردی کره شمالی همزمان با بروز تنش‌های جدید در شبه‌جزیره کره یک راز باقی مانده است و آمریکا یک دهه پس از حملات ۱۱ سپتامبر با بی‌شمار خطرهای بالقوه جدید روبرو است.

وی مساله کره شمالی در حالی که تنش‌ها در شبه جزیره کره در حال افزایش است، به سناتورهای آمریکایی گفت که به سبب اظهارات بسیار جنگ طالبانه حکومت کیم جونگ اون نگران است.

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در خصوص برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی گفت: این برنامه‌ها نشان‌دهنده تعهد کره شمالی به توسعه تکنولوژی موشک‌های دوربرد است که می‌تواند تهدیدی مستقیم را متوجه آمریکا کند و از طرف دیگر تلاش‌ها برای تولید و فروش موشک‌های بالستیک نگرانی‌های امنیتی گسترده‌تر در سطح منطقه‌ای و جهانی در بر دارد.

کلاپر اذعان کرد که آمریکا نمی‌داند چه اتفاقی جرقه اقدام کره شمالی برای حفظ حکومت کیم جونگ اون را در پی خواهد داشت.

وی گفت: لفاظی‌های کره شمالی اگرچه بیشتر با اهداف تبلیغاتی صورت می‌گیرد اما نشان‌دهنده نگرش و احتمالا نیت رهبران این کشور نیز هست بنابراین من به نوبه خود نسبت به اقدامی که آنها ممکن است انجام دهند بسیار نگران هستم. آنها اگر بخواهند می‌توانند دست به یک اقدام تحریک آمیز علیه کره جنوبی بزنند. کره شمالی در صورتی که تهدیدی را علیه بقای خود ببیند احتمالا از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد اما آمریکا هنوز اطمینانی از اینکه پیونگ یانگ چطور چنین تهدیدی را تعریف خواهد کرد، ندارد. ارزیابی ما این است که کره شمالی تنها برای حفظ حکومت کیم جونگ اون دست به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه نیروهای آمریکایی و یا هم‌پیمانان ما خواهد زد اما در واقع نمی‌دانیم که از نظر پیونگ یانگ چه چیزی عبور از خط قرمز محسوب می‌شود.

رابرت کهلر، فرماندهی راهبردی ارتش آمریکا در این جلسه از اینکه سیستم‌های دفاع موشکی فعلی آمریکا می‌تواند مقابل حمله محدود کره شمالی به دفاع بپردازد،‌ابراز رضایت و اطمینان کرد و گفت: اگر چه ما امروز در مناسبت‌ترین وضعیت نیستیم، اما آمریکا از دفاع کافی در مقابل حمله محدود از سوی ایران نیز برخوردار است.

حملات سایبری

کلاپر در سخنان خود خطاب به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا به خطر فزاینده حملات دیجیتالی به شبکه‌های برق فشار قوی و دیگر زیرساخت‌ها اشاره کرد در حالی که جاسوسی سایبری تهدید تضعیف برتری تکنولوژیکی ارتش آمریکا را در بر دارد.

وی خاطرنشان ساخت: حملات نه چندان پیچیده می‌تواند به شبکه‌های کامپیوتری با محافظت ضعیف که برای شبکه‌های برق فشار قوی و دیگر سیستم‌های مشابه در نظر گرفته شده نفوذ کند و خطری فزاینده را متوجه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا کند.

وی در گزارش خود گفت: تهدید یک حمله دیجیتالی که می‌تواند یک شبکه قدرت منطقه‌ای را فلج کند حقیقی است اما از طرف دیگر یک احتمال بعید در نظر گرفته می‌شود.

جیمز کلاپر بر خلاف گزارش‌های قبلی مساله حملات سایبری را در رده نخست فهرست تهدیدهای فراملیتی گنجانده بود و بخش بیشتری از گزارش به مساله جاسوسی سایبری و حملات اینترنتی اختصاص یافته بود.

افغانستان

در گزارش کلاپر تصریح شده که بر خلاف ارزیابی‌های خوشبیانه مقامات و فرماندهان آمریکایی با وجود آنکه طالبان تضعیف شده اما همچنان یک قدرت منعطف است.

بر اساس این گزارش، رهبران طالبان همچنان در پناهگاه‌های خارج از مرز در پاکستان حضور داشته و این مساله به آنها اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی برای امنیت خود به شبه نظامیان رهنمودهای راهبردی ارائه دهند.

در ادامه این گزارش آمده است که پیشرفت در مساله امنیت در آن دسته از مناطقی که تعداد زیادی از نیروهای خارجی در آنها مستقر هستند به طور خاص شکننده است. این در حالی است که این مناطق هم اکنون در حال واگذاری شدن به ارتش و پلیس افغانستان هستند.

در گزارش رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا خطاب به کنگره آمده است که نیروهای امنیتی افغان نشان داده‌اند که قادر به محافظت از شهرهای بزرگ و جاده‌های اصلی در نزدیکی مناطق تحت کنترل دولت هستند اما در عین حال نیروی هوایی افغانستان که در تلاش برای تامین ناوگانی از هلی‌کوپترها و جنگنده‌های کوچک است، پیشرفت چندانی نداشته است.

ایران

در گزارش جیمز کلاپر همچنین اشاره‌ای نیز به برنامه هسته‌ای ایران شده است. وی در ارزیابی خود مدعی شده که تهران به صورت پنهانی قادر به غنی سازی اورانیوم برای ساخت بمب نیست.

وی همچنین بر تحلیل سال گذشته میلادی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنوز تصمیمی برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای نگرفته و سیاست ایران بر پایه رویکرد کمترین هزینه - بیشترین سود است، تاکید کرد.

دیگر مقامات آمریکایی نظیر جان برنان، مدیر جدید سازمان سیا، رابرت مولر، مدیر پلیس اف بی آی، ژنرال مایکل فلین، مدیر سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، متیو اولسن، مدیر مرکز مبارزه با تروریسم ملی آمریکا و همچنین فیلیپ گلدبرگ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه تحقیقات و اطلاعات در جلسه استشهاد جیمز کلاپر حضور داشتند.

۱۳۹۱/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...