نسخه چاپی

هشدار یونیسف درباره "نسل سوخته" كودكان سوری

سازمان یونیسف وابسته به سازمان ملل طی گزارشی هشدار داد كه یك نسل كامل از كودكان سوری با خطر تبدیل شدن به یك "نسل سوخته" در جریان جنگی داخلی در سوریه روبه‌رو هستند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونی لیک، رئیس سازمان یونیسف طی گزارشی عنوان داشت: میلیون‌ها کودک در سوریه و در سراسر منطقه شاهد آن هستند که گذشته و آینده آنها در بحبوحه ویرانه‌ها و تخریب‌های این درگیری طولانی ناپدید شود.

سازمان یونیسف عنوان داشت که تقریبا نیمی از چهار میلیون نفر سوری که نیاز مبرمی به کمک در داخل سوریه دارند زیر 18 سال سن داشته و 536 هزار نفر آنها کودکان زیر پنج سال هستند.

به گفته این سازمان، حدود 800 هزار کودک زیر 14 سال به دلیل جنگ داخلی در سوریه آواره شده‌اند و بیش از نیم میلیون کودک سوری در کشورهای همسایه پناهنده هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: به طور خلاصه باید گفت بحران سوریه در حال رسیدن به نقطه بی‌بازگشتی است که عواقب بلندمدتی برای سوریه و همین طور کل منطقه از جمله خطر یک نسل سوخته از کودکان سوری را در پی خواهد داشت.

سازمان یونیسف همچنین تاکید کرد که برای کمک به همه کودکان نیازمند به شدت با کمبود اعتبار مواجه است و هشدار داد که مجبور است تا پایان مارس 2013 در صورتی که اعتبارات بیشتر دریافت نکند برخی از عملیات‌ نجات‌بخش خود را متوقف کند.

یونیسف همچنین عنوان کرد که تاکنون تنها 20 درصد از اعتبار 195 میلیون دلاری که متقاضی آن به منظور کمک به کودکان و زنان آسیب دیده در اثر بحران در سوریه و دیگر کشورهای همسایه بوده را دریافت کرده است.

این سازمان همچنین هشدار داد که بدون اعتبارات بیشتر به زودی مجبور خواهد شد اقدامات نظیر اعطای آب آشامیدنی، عملیات‌ واکسیناسیون سرخک و فلج اطفال، مراقبت‌های نجات‌دهنده نوزادان و همینطور کمک‌های پزشکی اورژانسی را کاهش دهد.

این سازمان متذکر شد که کودکان در خلال جنگ داخلی بی‌رحمانه در سوریه از آسیب‌پذیری ویژه رنج می‌برند.

به گفته یونیسف، کودکان در داخل سوریه همچنین جزو 70 هزار نفری هستند که بر اساس برآورده‌های سازمان ملل طی دو سال خشونت در این کشور کشته شده‌اند.

به گفته این سازمان، طی خشونت‌های سوریه کودکان همچنین دچار نقص عضو شده و در معرض خشونت‌های جنسی، شکنجه، بازداشت خودسرانه و به کارگیری به عنوان سرباز قرار داشته‌اند.

آنتونی لیک خاطرنشان ساخت: کودکان بی‌شماری در سوریه از شک روانی مشاهده کشته شدن اعضای خانواده، جدا شدن از والدین خود و وحشت غرش مداوم گلوله‌باران‌ها رنج می‌برند.

وی افزود: در سوریه هر روز بیشتر دسترسی به آب آشامیدنی، بهداشت عمومی کافی و مراقبت‌های درمانی سخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، در سوریه یک پنجم مدارس از بین رفته‌اند.

آنتونی لیک عنوان کرد: رویاها و فرصت‌های کودکان سوری برای آینده در حال از دست رفتن است.

۱۳۹۱/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...