نسخه چاپی

مصاحبه اختصاصي تسنيم با محسن هاشمي رفسنجاني

محسن :هاشمی قصد كاندیداتوری ندارد

محسن هاشمی گفت:با توجه به اینكه فرزند ایشان هستم، نمی‌خواهم در این مورد صحبت كنم. ولی آنچه فعلاً مسلم است كه آقای هاشمی قصد ورود به انتخابات را با توجه به شرایط موجود ندارند. مگر اینكه شرایط فرق كرده و لزوم حضور ایشان برای حل مشكلات نظام مهم و لازم جلوه ‌كند.

بعضی‌ها فقط شعار ولایت‌پذیری می‌دهند، علاقه‌ای به ارائه آمار به مردم وجود ندارد، هاشمی طبیعی است که به دلیل شرایط سنی توان گذشته را ندارد، دلایل شکست هاشمی در سال 84، ابراز نگرانی از عملکرد دولت برای انتخابات، بعضی‌ها فقط شعار ولایت‌پذیری می‌دهند، جناح‌های سیاسی برای حضور در انتخابات سردرگم هستند، برگزاری جلسات انتخاباتی هاشمی و خاتمی صحت ندارد، دولت احمدی نژاد موفقیتی نداشته، جز در عوام فریبی، هاشمی می‌خواست مسئولیت پایان جنگ را بپذیرد، اما امام(ره) نگذاشت، برای هدفمندی و دریافت یارانه ثبت نام نکرده ایم، احمدی‌نژاد 15 میلیون رای در سبد خود فرض دارد، حقوق‌بگیر شهرداری هستم، درباره قالیباف صحبت نمی‌کنم، خاطرات محسن هاشمی از همکاری با شهید تهرانی‌مقدم و مهمترین تذکرات رهبری در سال 91، از جمله محورهای مطرح شده در مصاحبه مشروح محسن هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری مهر است.

به گزارش مهر، محسن هاشمی رفسنجانی بهرمانی، فرزند ذکور ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پس از یک دوره مدیریتی تقریبا بلند مدت در مترو تهران، هم اکنون با عنوان مشاور شهردار و عضو هیات مدیره مترو مشغول به فعالیت است. اگرچه جدای از این مسائل از دور دستی بر آتش مسائل سیاسی هم دارد و اظهار نظرهای گوناگونی از او در رسانه ها و مطبوعات نقل می شود، اما به گفته خودش اعضای خانواده او را ترسو ترین عضو خاندان هاشمی می دانند و این موضوع هم به گفته خود او به خاطر اتخاذ مواضع اعتدال گرایانه اوست که از این باب جدای از شباهت ظاهری، شباهت رفتاری هم با آقای هاشمی پیدا می کند.

در برخی خبرها آمده بود که محسن هاشمی به عنوان سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آینده معرفی خواهد شد، اما او این موضوع را رد کرد و گفت که به دلیل این که مهلت استعفاء از مشاغل برای افرادی که قصد کاندیداتوری دارند، تا 25 بهمن ماه بوده او قانونا نمی تواند در این عرصه حضور یابد، ضمن این که قصدی هم در رابطه با این موضوع نداشته است. او از سال 58 در خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده و بلافاصله پس از بازگشت به یگان موشکی سپاه می پیوندد.

آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگوی مهر با محسن هاشمی در خصوص مسائل مختلف کشور، مواضع آیت الله هاشمی رفسنجانی برای چگونگی حضور در انتخابات آینده، رویکرد اصلاح طلبان، اصولگرایان و دولتی ها در این انتخابات و ... است.

برنامه مشخصی برای حضور در عرصه جهانی نداریم

* آقای هاشمی برای ورود به موضوع مصاحبه اولین سئوال ما این است که ارزیابی‌تان از وضعیت فعلی کشور بویژه در آستانه انتخابات چیست؟

- در حال حاضر وضعیت جهان به گونه‌ای است که نگاه به ایران بدون نگاه به جهان امکان پذیر نیست. این مساله بدین معنی است که در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و تفکر منزوی بودن ایران در این دهکده اثرات غیر قابل پیش‌بینی دارد. حداقل در چهار سال اخیر ماهیت و وضعیت سیاست جهانی تغییرات زیادی کرده است. تغییرات سریعتر از انتظار بوده به صورتی که هم درک آن پیچیده است و هم پیش‌بینی آینده آن بسیار مشکل! در هر صورت باید ببینیم که جهان باز هم با ابرقدرتی اداره می‌شود یا خیر؟! بعضی به صفر قدرتی در آینده اعتقاد دارند، این که وضعیت روسیه و چین چه می‌شود؟! بعضی می‌گویند اقتدار آمریکا در مقابل موج اصلاحات غربی دوام نمی‌آورد. این که وضعیت اتحادیه اروپا چه خواهد شد؟ آیا مجدداً به دولت‌های کوچک تبدیل می‌شوند؟ این ها از مولفه های مهم است که باید مورد توجه باشد. از سویی دیگر بالاخره جهان عرب با انقلاب‌های اخیر چگونه ثبات خواهد یافت؟ آیا از رسیدن جهاد اسلامی به خاورمیانه یعنی کشورهایی نظیر عربستان، کویت، امارات و .... جلوگیری می‌شود؟ خلاصه باید دید که تکلیف ایران در جهان امروزی چیست؟! به نظر می رسد که سیاست‌مداران، وزارت خارجه، دولت، شورای عالی امنیت ملی و ... برای هیچیک از این مسائل جوابی ندارند و حتی به آن فکر هم نمی‌کنند؛ به صورتی همه به روز مرگی افتاده‌اند و برنامه دقیقی برای آینده ایران در جهان امروز ندارند. لذا باید توجه داشت که جهانی فکر کردن بسیار مهم است.

بعضی‌ها فقط شعار ولایت‌پذیری می‌دهند

از جهانی که تکلیفمان در آن به هیچ وجه روشن نیست و ندیده‌ایم که هیچ یک از سران کشور و کاندیداهای دارای پتانسیل ریاست جمهوری، از آن صحبتی کنند، به وضعیت داخلی می‌رسیم. از سال‌های گذشته که بگذریم و فقط به سال 1391 نگاه کنیم، می‌بینیم که این سال را رهبری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری کرده‌اند. با توجه به اینکه روند کشور را رهبری مشخص می‌کنند. باید دید مدعیان ولایت مداری و ولایت پذیری چه کارهایی را در این مسیر کرده‌اند و چه نتایجی گرفته‌‌ایم. به نظر می رسد در شرایطی قرار گرفته‌ایم که سران نظام و مدیران کشور فقط با حرف و شعار از ولایت مداری صحبت می‌کنند، ولی در عمل و اعتقاد واقعی چیزی دیده نمی‌شود.

علاقه‌ای به ارائه آمار وجود ندارد

* البته هدف ما طرح موضوعاتی در خصوص آینده سیاسی کشور بویژه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

- اگر بخواهیم از وضعیت کشور در آستانه انتخابات صحبت کنیم، احتیاج به آمار و ارقام صحیح است که متأسفانه چند سالی است علاقه به ارائه آمار و ارقام به جامعه فرهیخته کشور از طرف دستگا‌های اجرایی از جمله بانک مرکزی، مرکز آمار ، وزارتخانه ها و ارگان‌های تخصصی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و ... کم شده است و اگر آماری هم ارائه می‌شود، مغایریت جدی با یکدیگر دارد. در سال تولید ملی، وزارتخانه تخصصی و مرتبط با آن، یعنی وزارت صنعت معدن و تجارت هیچ صحبتی از رشد صنعت نمی‌کند و عمدتاً مسائل رشد تجارت حل می‌شود. در هر صورت لازم است شاخص‌های آماری مهم مانند، رشد اقتصادی، رشد توسعه، نرخ تورم و نرخ بیکاری، میزان سرمایه‌گذاری و حساب‌های ملی صنعت، ساختمان، حمل و نقل، کشاورزی و .... در اختیار باشد تا امکان اعلام نظر وجود داشته باشد. برای مثال رئیس جمهور رشد اقتصادی را 10درصد اعلام می‌کند، بانک مرکزی رشد را با نفت 5/3درصد و اقتصاد دانان آن را زیر 3درصد می‌دانند. تورم اخیراً 31درصد اعلام شده است در صورتی که نگاه به حداقل 30 قلم از اقلام مصرفی عمومی نشان از تورم نزدیک به 100درصدی دارد. نرخ بیکاری را تک رقمی می‌گویند در صورتی که از مرز 14درصد گذشته است.

اخلاق سیاسی به پایین‌ترین حد خود رسیده است

همه این موارد در شرایطی است که قدرت در 8 سال گذشته یک دست بوده است. درآمد نفتی این دولت از کل درآمد نفتی از زمان اکتشاف نفت تا سال 1384 بیشتر بوده است. دولت و سران قوا تایید جدی رهبری را داشته‌اند. لذا سئوال مهمی است که شما خبرنگاران باید دلیل آن را پیدا کنید. واقعاً ما را چه شده است؟ چرا اخلاق سیاست‌مداری به پایین‌تر حد خود رسیده است؟! دورغ، تهمت، افترا، نفاق در حد اعلا قرار گرفته است؟ وضعیت فرهنگی، اجتماعی شهرهای بزرگ نیز به مراتب از گذشته بدتر است؟! کار تا جایی پیش می رود که در تابوت چاوز بوسیده می‌شود، در صورتی که حتی در فرهنگ ما بوسیدن ضریح امامان نیز توصیه نمی‌شود! و مسائل دیگری که از حد این مصاحبه خارج است؟! البته هم اکنون بیشترین نقد از دولت احمدی نژاد، توسط همان‌هایی انجام می‌شود که او را برای رسیدن به قدرت اجرایی یاری ‌داده‌اند. لازم نیست که امثال ما به اینگونه نقدها بپردازیم.

جناح‌های سیاسی برای حضور در انتخابات سردرگم هستند

* پیش بینی شما از چینش و آرایش جریان‌ها و احزاب سیاسی کشور در آستانه انتخابات چیست؟

- با نگاه به انتخابات دوره‌های قبل مشاهده می‌کنیم که تقریباً در هیچ دوره‌ای از انتخابات ریاست جمهوری، جناح‌های سیاسی اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان یا راست‌ها و چپ‌ها و ... در آستانه انتخابات تا این حد سردرگم نبوده‌اند. همه منتظر یک اتفاق هستند. امید به آینده حتی در میان نزدیکان به نظام کم شده است. تحرک جدی دیده نمی‌شود. پراکنده کاری بی برنامه حتی در میان اصولگرایان سنتی به وضوح دیده می‌شود و به نظر حاکمیت با صحبت‌های اخیر وزیر اطلاعات و نوع برخورد با روزنامه‌نگاران، در باغ سبزی به منتقدان ارائه نداده است. در صورتی که لازم است برای پرشور شدن انتخابات و رسیدن به حضور حداکثری تلاش شود که معتقدان به نظام و انقلاب با تمام وزن سیاسی خود در جامعه و انتخابات حضور پیدا کنند، وگرنه کسانی که با بودجه بیت‌المال افکار افراطی و انحرافی خود را ترویج می‌کنند، مجدداً دور را خواهند گرفت.

اصلاح طلبان به حضور فردی در انتخابات تشویق می‌شوند

* یعنی اعتقاد شما این است که سردرگمی جریانات سیاسی شناسنامه دار، باعث دور برداشتن افکار انحرافی در جامعه شده است؟

- می‌بینید دولتی‌ها با امکانات مادی که از کنار حضور در دولت در اختیار دارند، ریخت و پاش‌های کلانی را سازماندهی می‌کنند. عده‌ای هم که از این ریخت و پاش‌ها منفعتی به جیب می‌زنند، به به و چه چه می‌کنند. اگر این امکانات مالی نباشد، هیچ کس تره هم برای افکار انحرافی آنها خورد نمی‌کند. کافی است اطرافیان دولت بدون این امکانات و خارج از سیستم مالی دولت، افکار خود را مطرح می‌کنند. خواهید دید که حتی یک نفر هم دور آنها جمع نخواهد شد. استفاده غیر منطقی و بی حد حصر از بودجه و امکانات عمومی و بودجه‌های فرهنگی و همایش‌‌هایی که رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد، عده‌ای را در مسیر ترویج افکار و عقاید افراطی و انحرافی قرار داده است. این افراد خارج از دولت نمی‌توانند کسی را جذب افکار خود کنند. با بریز و بپاش دولتی، باز گذاشته شدن دست آن ها از این جهت و نبود رقیب واقعی چنین برو و بیایی پیدا کرده‌اند. در صورتی که بقیه گروه‌ها و احزاب علی‌رغم اینکه امکانات مالی ندارند و برای ارائه و بروز اندیشه‌های منطقی، موثر و مفید خود برای نظام هزینه‌های دیگری را هم می‌پردازند، مورد لطف و حمایت نظام قرار نمی‌گیرند. فعلاً گروه‌هایی مانند اصولگرایان سنتی، اصولگرایان تندرو، و حتی اصولگرایان نظامی و بالاخره همانطور که گفتم دولتی‌ها جولان می‌دهند و منتقدان و معتقدان واقعی نمی‌توانند وارد گود شوند و عمدتا تشویق می‌شوند که فردی وارد شوند، نه گروهی و حزبی.

کسی که بیشتر مورد اعتماد نظام است رئیس جمهور می شود

* با این تعاریف، به نظر شما جانشین آقای احمدی نژاد چه کسی خواهد بود؟

با این وضعیت نمی‌توان پیش بینی کرد که جانشین احمدی نژاد چه کسی ‌خواهد بود. کاندیداهای این گروها هم زیاد هستند. برخی اصولگرایان نگاه‌شان به قالیباف،لاریجانی، ولایتی، حداد عادل، متکی، پورمحمدی، آل‌اسحاق، باهنر و ... است. برخی دیگر از اصولگرایان به لنکرانی، جلیلی، زاکانی، الهام و نیکزاد فکر می‌کنند و عده ای هم امثال محسن رضایی را در نظر دارند. دولتی‌ها هم فعلاً به مشائی می‌اندیشند و با رد صلاحیت او، به همان اصولگرایان تندرو خواهند پیوست، ولی به نظرم آنکه بیشتر از همه معتمد نظام است، شانس جانشینی احمدی‌نژاد را دارد. البته با فرض اینکه آقایان هاشمی رفسنجانی یا خاتمی کاندیدا نشوند یا نگذارند کاندیدا شوند.

هاشمی قصد کاندیداتوری ندارد

* به موضوع کاندیداتوری احتمالی آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کردید، آخرین وضعیت و مواضع آقای هاشمی در خصوص انتخابات و فضای سیاسی کشور چیست؟ آقای هاشمی در سال 84 هم در چنین ایامی، صحبت از آمدن و نیامدن می کرد و در نهایت در اخرین لحظات کاندیدا شد. یعنی این که ایشان را در این دوره از انتخابات در قامت کاندیدا خواهیم دید یا این که ترجیح آقای هاشمی حمایت مشخص از یک کاندیدا است؟

- با توجه به اینکه فرزند ایشان هستم، نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم. ولی آنچه فعلاً مسلم است که آقای هاشمی قصد ورود به انتخابات را با توجه به شرایط موجود ندارند. مگر اینکه شرایط فرق کرده و لزوم حضور ایشان برای حل مشکلات نظام مهم و لازم جلوه ‌کند. البته در این صورت، اتفاقات و تخریب هایی که در گذشته برعلیه وی صورت می گرفت، بعید است که تکرار شود؛ زیرا در این 8 سال نیز هاشمی نظر مردم را بیش از آنچه فکر می‌کنید به خود جلب کرده است و تخریب‌های ناجوانمردانه را پشت سرگذاشته است.

هاشمی پس از ثبت‌نام کاندیداها برای حمایت تصمیم می‌گیرد

* یعنی تاکنون نظری درباره ورود به انتخابات و یا حمایت از یک کاندیدای مشخص از سوی آقای هاشمی در مباحث و جمع های خانوادگی شما مطرح نشده است؟

- حاج آقا و خانواده هنوز به صورت مصداقی روی هیچ فردی صحبت نکرده و به توافق نظر نرسیده اند، ضمن این که تاکنون تصمیمی هم برای ورود به انتخابات از سوی آقای هاشمی اتخاذ نشده است. ایشان منتظر هستند که ثبت نام ها انجام شود و سپس درباره چگونگی ورود به مباحث انتخاباتی تصمیم بگیرند.

بیان دلایل مخالفت و موافقت‌ها با هاشمی

* حمایت از آقای هاشمی حد وسط ندارد، چرا عده ای معتقد به حضور آقای هاشمی در شرایط فعلی کشور هستند و از طرفی هم برخی با کاندیداتوری ایشان در انتخابات آتی مخالفند. نظر شما چیست؟

- درباره موافقان حضور آقای هاشمی در انتخابات باید اشاره کنم که شرایط کشور، شرایطی است که نیاز به اعتدال بیش از هر زمان دیگری در آن احساس می شود. وقتی به شرایط کشور نگاه می اندازیم، می بینیم که در حال حاضر تفکر ایشان و یا تفکری شبیه به تفکرات آقای هاشمی مورد نیاز جامعه است که بیاید و شرایط فعلی را اصلاح کند. فکر می کنم اگر کسی هم نسبت به حضور آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده اصراری داشته است منظور روی کار آمدن تفکری اعتدال گرایانه و شبیه ایشان است. درباره مخالفان کاندیداتوری آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید بگویم که دو دسته در این رابطه تاکید می کنند اول آنان که دلسوز حاج آقا هستند و تاکید دارند که ایشان کاندیدا نشود، ما هم در خانواده به ایشان گفته ایم که در هر صورت نباید بیایند آن عده دیگر که مخالف حضور آقای هاشمی در انتخابات هستند و تبلیغات زیادی برای عدم کاندیداتوری وی در انتخابات انجام می دهند آنهایی هستند که در رفتارشان افراط و تفریط بسیار دیده می شود و طبیعتا وقتی رویه اعتدال گرایانه در جامعه حاکم شود به ضرر آنها خواهد بود؛ لذا با کاندیداتوری آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده مخالفت می کنند.

هاشمی توان گذشته را ندارد

* عده ای می گویند که آقای هاشمی به علت کهولت سن توان گذشته را برای اداره کشور ندارند و بهتر است که بر آن اساس وارد نشوند.

- طبیعی است آیت‌الله هاشمی متولد 1313 هستند و اکنون 78 ساله، پس قطعا توان گذشته را ندارند.

* آیا آقای هاشمی جلسات مشخصی را با وزیران، مدیران سابق و یا چهره های سیاسی برگزار می کند؟

- آقای هاشمی هیچ جلسه برنامه ریزی شده ای را با هیچ فرد و جریانی ندارد، مگراینکه درخواستی برای دیدار با ایشان صورت بگیرد که طبیعی است در این صورت براساس دیدار انجام شود.

برگزاری جلسات انتخاباتی هاشمی و خاتمی صحت ندارد

* یعنی جلسات اخیری که گفته می شود آقایان هاشمی و خاتمی در خصوص انتخابات برگزار می کنند هم صحت دارد؟

- نخیر، این موضوع صحت ندارد آقای هاشمی در طول یکسال اخیر شاید بیشتر از دو یا سه بار با آقای خاتمی ملاقات نداشته اند.

* جلسات آقای هاشمی فقط در مجمع برگزار می شود یا در جای دیگری هم جلسه برگزار می کند؟


- عمده جلسات ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می شود به غیر از پنجشنبه و جمعه ها که آقای هاشمی به مجمع نمی روند. البته در صورتیکه در این ایام و یا به صورت فوری جلسه ای داشته باشند در همین دفتری که نزدیک بیت امام(ره) در جماران است جلسات را برگزار می کنند.

بیان دلایل شکست هاشمی در سال 84

* سال 84 چه اتفاقی افتاد که در نهایت آقای هاشمی بازنده انتخابات شد؟

- آقای هاشمی در سال 84 در شرایطی وارد انتخابات شد که سه اصلاح طلب و چهار اصولگرا کاندیدا شده بودند و رویه همه آنها تخریب ایشان بود. همه کاندیداهای سال 84 فرض را بر این گرفته بودند که در انتخابات به همراه آقای هاشمی نفر دوم بشوند و در مرحله دوم حضور یابند لذا همگی برای معرفی خود ایشان را تخریب می کردند البته چون چیزی برای ارائه نداشتند دست به این کار می زدند ایشان در انتخابات سال 84 باید با 7 نفر مبارزه می کرد، ولی علی رغم همه این تخریب ها این آقای هاشمی بود که توانست در آن انتخابات نفر اول بشود. در دور دوم انتخابات هم نفهمیدیم که چه شد. در آن زمان هم یک جو تخریبی عجیبی علیه آقای هاشمی حتی با بودجه‌های ارگانی و دولتی انجام می شد.

بیان موضوع رواج اشرافیت‌گرایی در زمان هاشمی برای تخریب او بود

* اگر کمی به عقب تر برگردیم این سوال مطرح می شود که چرا کاندیداها با حربه تخریب آقای هاشمی پیش می‌رفتند و همه دولت سازندگی را زمان ترویج اشرافیت گرایی در کشور می خواندند. اصلا شما به رواج اشرافیت گرایی در زمان آقای هاشمی و دولت سازندگی اعتقاد دارید؟

- طرح این موضوع با توجه به اینکه آقای هاشمی بلافاصله بعد از جنگ تحمیلی سکان مدیریت کشور را برعهده گرفت طبیعی بود چون در شرایط بعد از جنگ قرار داشتیم و دولت ایشان هم دولت سازندگی نام داشت لذا عده ای به دنبال طرح چنین موضوعاتی بودند. در آن زمان اگر کف دفتر فردی را سنگ می کردند، می گفتند رواج اشرافیت گرایی است .یا اینکه یادم هست در آن دوران فرش هایی در انبار ریاست جمهوری بود که از دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای برجای مانده بود، اگر هم آنها را از زیرزمین درنمی آوردند، خراب و پوسیده می‌شدند. وقتی این فرش‌ها از زیرزمین ریاست جمهوری درآمد و در بخش های مختلف ریاست جمهوری پهن شد، گفتند اشرافیت گرایی است. یا عده ای می گفتند چرا آقای محلوجی دفترش را سنگ کرده است. خب طبیعی بود که در آن زمان معادن ما فعال‌تر شده بودند و وزیر صنایع معادن و فلزات آن زمان باید برای آنکه این سنگ ها را نشان بدهد، اول در دفتر خودش از آن استفاده می کرد لذا طبیعی بود که چنین اقدامی انجام دهد. ولی خب عده ای می گفتند که این کار رواج اشرافیت گرایی است. به طور کلی این موضوع برای تخریب آقای هاشمی مطرح می شد که بر اساس جوسازی و سازماندهی شده بود.

* نقاط ضعف دولت سازندگی را چه می دانید؟ آیا انتقادی به رویه آن دولت دارید؟

- طبیعی است که اکنون هیچ انتقادی به دولت آقای هاشمی مطرح نکنم. البته همیشه ضعف‌هایی وجود دارد که در فرصت مناسب می‌توان از آن یاد کرد.

دولت احمدی نژاد موفقیتی نداشته، جز در عوام فریبی

* نقاط قوت دولت احمدی نژاد از نظر شما چیست؟

- به نظر من دولت نهم و دهم فقط در ارائه شعارهای پوپولیستی و عوام‌فریبی موفق بوده است.

3 نیاز اصلی کشور در شرایط موجود

* در شرایط فعلی، مهمترین نیاز کشور را چه می دانید؟

- واقع‌گرایی، عمل‌گرایی و ایده‌آل‌گرایی. به نظر من در حال حاضر کشور به جلوگیری از افراط و تفریط ها و حضور همه سلایق در قدرت نیاز دارد؛ چراکه هشت سال است که در کشور رویه افراط و تفریط در پیش گرفته شده است. در حال حاضر شرایط کشور، شرایطی است که از قهرمان‌سازی و شعار عبور کرده و باید به سمت واقعیات و عمل‌گرایی برویم. این موضوع برای مردم هم ملموس است لذا باید شرایطی در کشور حکم فرما شود که مردم هم به سمت واقع گرایی بروند. مثال بارز این موضوع برخی کشورهایی هستند که یک دولت را بر سر کار می آورند تا بر اساس واقعیات و نیازهای روز جامعه عمل کنند حتی اگر آن دولت به زمین بخورد. ممکن است در چنین شرایطی ابتدا به مردم فشار بیاید ولی بر اساس سیاست های مورد نیاز اقدامات پیش می رود و در نهایت موفقیتی برای کشور حاصل می شود. نمونه این گونه عملکردها را می توان در کشورهایی مثل یونان و ایتالیا دید که دولت هایی پی در پی می آیند و می روند اما باز هم بر ریاضت اقتصادی برای بهبود شرایط کشور تاکید می شود.

امروز درباره پیشبرد بعضی سیاست ها در کشور به گونه ای عمل می شود که شائبه های مختلف همچون احتمال چاپ پول بوجود می آید که این موضوع باعث ایجاد مشکلات اقتصادی فراوان برای جامعه می شود و شرایط به گونه ای پیش می رود که در نهایت باز هم به مردم فشار می آید. حتی اگر دلار را هم که براساس فروش نفت بدست می آید به ریال تبدیل کنیم این معنایش چاپ شدن پول است چون پشتوانه تولید داخلی به دنبال پول وجود ندارد .لذا وقتی می خواهیم به مردم یارانه بدهیم باید بر اساس یک درآمد واقعی ناشی از تولید این پرداخت صورت بگیرد و اگر پرداخت یارانه نقدی براساس استقراض از بانک مرکزی و روش هایی نظیر آن باشد معنایش افزایش نقدینگی و ایجاد تورم است. متاسفانه برخی مصلحت اندیشی ها در کشور صورت گرفته که اقتصاد را خراب و ویران می کند.

هاشمی می‌خواست مسئولیت پایان جنگ را بپذیرد، اما امام(ره) نگذاشت

ما تجربه این سختی ها را در جبهه داشته ایم. در آن زمان عده ای شهید می شدند تا خط بشکند و در نهایت به موفقیت برسیم، اما الان حاضر نیستیم برای اصلاح اقتصاد کشور و بهبود شرایط فعلی مردم مثلا یک دولت را فدا کنیم به این معنی که آن دولت حتی به قیمت زمین خوردن حاضر باشد سیاست های درستی که در نهایت به نفع مردم است را پیش ببرد لذا برای اصلاح شرایط اقتصادی کشور باید اقداماتی نظیر کاهش پایه پولی، سیاست های انقباضی، جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و... در پیش بگیریم. متاسفانه وقتی دولت ها در کشور ما روی کار می آیند بخاطر اینکه بمانند عوام فریبی می کنند و مجلس هم که باید مراقب این حرکت ها و جلوگیری از اقداماتی اینگونه باشد بعضا به وظایفش عمل نمی کند. مثلا در پایان جنگ آقای هاشمی خواستند که مسئولیت اتمام جنگ را برعهده بگیرند اما امام(ره) این موضوع را نپذیرفتند و گفتند که خودشان می خواهند این مسئولیت را برعهده بگیرند اما الان شاهدید که عده ای می آیند و می گویند بعضی ها به امام(ره) جام زهر خوراندند.

دولت سازندگی هدفمندی با شیب 10 ساله را خواست اجرا کند اما نگذاشتند

* شما گفتید انتقادی به دولت آقای هاشمی ندارید، اما در یک دوره تورم به حدود 37 درصد رسید و مشکلات اقتصادی مردم زیاد شد، این برهه را نمی توان جزو نقاط انتقادی دولت سازندگی خواند؟

- برخی مشکلات در آن دوره هم بوجود می آمد اما واقعا مقطعی بود. در آن زمان قرار شد که دولت طرح تعدیل سیاست های اقتصادی که مشابه همین طرح هدفمندی یارانه ها بود را پیش ببرد آن هم با یک شیب ملایم حدود 10 ساله، اما مجلس اصولگرا به رغم موافقت با اجرای این طرح، پس از مدتی کوتاه به بهانه وارد شدن فشار ناشی از گرانی به مردم، با تصویب یک قانون جلوی اجرای این طرح را گرفت. اگر آن طرح که یک شیب ملایم 10 ساله را مورد نظر داشت آن روز اجرا می شد و عده ای با آن موافقت نمی کردند، بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز گریبانگیر کشور نبود.

برای هدفمندی و دریافت یارانه ثبت نام نکرده ایم

* راستی شما و خانواده برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اید؟ و این که آیا عیدانه را دریافت نموده اید؟

- ما اصلا برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده ایم، پس نه یارانه می گیریم و نه عیدانه گرفته ایم.

اصولگرایان نگران کاندیداتوری هاشمی هستند

* بهتر است به موضوع انتخابات برگردیم. ارزیابی و پیش بینی شما از نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده چیست؟

- این سئوال شما در صورتی پاسخ دارد که امکان انتخابات سه قطبی فراهم شود. یعنی سه ضلع اصلاح‌طلبان اصولگرایان و دولتی‌ها برای انتخابات آینده شکل بگیرد. البته انتخابات مثلثی و واقعی سعه صدر نظام را احتیاج دارد که هنوز بروزی نداشته است، بلکه علائمی مبنی بر اینکه نظام به دنبال آن نیست‌ها وجود دارد؟!! زیرا که نه اصلاح‌طلبان توان مالی و برنامه‌ریزی و شاید حال و حوصله برای حضوری غیر قوی را دارند و نه اصولگریان و نه دولتی‌ها خواستار حضور قوی و محکم آنها با تمام امکانات در انتخابات هستند. به نظر می رسد که رقابت انتخاباتی در نهایت بین اصولگریان و دولتی‌ها شکل خواهد گرفت.

برای حضور قوی اصلاح‌طلبان و نه با استفاده از نیروهای درجه دو، چراغ مثبت یا سبزی از طرف نظام لازم است، ولی به نظر اصولگرایان و دولتی‌ها نمی‌توانند چنین ریسکی را پذیرا باشند. حتی آنها نگران حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات نیز هستند، زیرا که نمی‌خواهند به سادگی قدرت اجرایی را واگذار کنند. ولی از طرف دیگر نگران دولتی‌ها هم هستند، به همین دلیل علاقه دارند که اصلاح‌طلبان درجه دو و حتی معتدلینی شبیه به روحانی بی رمق در انتخابات شرکت کنند که رأی اصلاح‌طلبان به سمت دولتی‌ها نرود. چون دولتی‌ها از این نوع مهندسی انتخابات آگاهند، لذا به سمت شعارهای تند و رفتار خارج از خط قرمز هستند که رأی ضد نظام و حتی ضدانقلاب را جذب خود کنند. دنبال کسانی هستند که با نظام مخالفند، خود را به صورتی خارج از چارچوب نشان می‌دهند، حتی خارج از چهارچوب رهبری.

اصلاح‌طلبان برای حضور مجدد در قدرت، عجله نکنند

* یعنی می گویید با رویه فعلی، اصلاح طلبان شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهند داشت و کاندیداهای فعلی آنان مورد استقبال حامیان این طیف قرار نخواهند گرفت؟

- باید این را قبول کنیم که اصلاح‌طلبان و حتی معتدلین با چهره‌های درجه 2 خود به سختی می‌‌توانند موفق شوند و نمی‌توانند در رقابت پیروز باشند، چرا که مورد استقبال و رأی مردم واقع نخواهند شد.

معمولاً دوری از قدرت نیز مفید است، زیرا که به واقع بینی کمک زیادی می‌کند. اگر اصلاح‌طلبان و معتدلین نتوانند به قدرت اجرایی برگردند، اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد و فاجعه نیست، چون آن ها می‌توانند 4 یا 8 سال دیگر به فعالیت اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دهند تا زمان مناسب برای حضور مجدد آن ها در صحنه فرا برسد. البته اگر چیزی باقی مانده باشد؟!!

عملکرد دولت برای انتخابات نگران کننده است/ احمدی‌نژاد 15 میلیون رای در سبد خود فرض دارد

* پیشتر اشاره کردید که یک قطب انتخابات آینده، دولت خواهد بود؛ رفتار و عملکرد دولت و کاندیدای مورد حمایتش را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چگونه پیش بینی می کنید؟

- عملکرد دولتی‌ها در انتخابات نگران کننده است، زیرا اصولاً نشان داده‌اند که محدودیتی چه قانونی و چه غیر قانونی برای خود قائل نیستند. از ابزار بیت‌المال به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آنها به هر قیمتی ماندگاری در قدرت را دنبال می‌کنند. چون به شدت نگران تخریب‌ها و تهمت‌های بعد از خروج از قدرت اجرایی هستند. دولت به وضوح به دنبال روش پوتین - مدودوف است. آنها روی مناطق کم جمعیت و روستاها و قشر محروم حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و با روش‌های پوپولیستی و یا عوام فریبی آماده هزینه دادن هستند. باید دید که نظام چقدر قدرت مانور به آنها خواهد داد. آیا دستشان را از بررسی صلاحیت‌ها تا استفاده از ابزار دولتی و بیت‌المال باز خواهد گذاشت یا خیر؟! اصولگرایان سنتی امیدوارند که دست دولتی‌ها را خواهند بست، ولی معلوم نیست، اراده چنین باشد؟! و شاید هم موضوع به گونه ای پیش برود که حین برخورد نتیجه عکس بدهد. دولتی‌ها در جامعه کم درآمد چنین القا کرده‌اند که حضور آنها باعث دادن یارانه 200 هزار تومانی و پرداخت سود سهام عدالت حتی اگر به صورت واقعی درآمدی هم تحقق نشده باشد، خواهد شد؟!! که این روش خود به خود حداقل 10 میلیون رأی را درپی خواهد داشت. آن ها همچنین می خواهندبا حرف‌ها و حرکات خارج از عرف و خطوط قرمز نظام، رأی مخالفین نظام، رهبری و روحانیت را بدست بیاورند، لذا با این روش‌ها حداقل 15 میلیون رأی را در سبد خود فرض می‌کنند.

واقعاً باید دید که چگونه و تا چه حد دست آنها را برای استفاده از این ابزارها باز گذاشته خواهد شد؟!! می‌دانیم که در تمام این 8 سال دست مجلس برای برخورد با احمدی‌نژاد بسته بود. الان شرایط به صورتی شده است که مجلس دیگر در رأس امور نیست؟! این جمله را نیز رئیس دولت هم بارها گفته است.

تنش‌زدایی زمان هاشمی و خاتمی با عملکرد احمدی‌نژاد از بین رفت

* نظرتان درباره عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی چیست و فکر می کنید که برنامه ای از سوی دستگاه دیپلماسی برای مقابله با تحریم ها وجود دارد یا خیر؟

- مسلماً وضع خوبی نیست، البته آنها مقصر اصلی را تحریم‌ها عنوان می‌کنند، ولی نمی‌شود همه چیز را به گردن تحریم‌ها انداخت. اصولاً دولت به جز در مسائل عوام‌فریبانه و پوپولیستی در هیچ مورد دیگری خوب عمل نکرده است. سیاست خارجی هم یکی از آنهاست. تنش‌زدایی که در دو دوره هاشمی و خاتمی به سرانجام مثبتی رسیده بود، با عملکرد این دولت از بین رفت، از طرف دیگر خارجی و بیگانه هراسی از هر نوع آن، غرب، شرق، عرب و ... تقویت شد. تحریم‌ها هم علی‌رغم اینکه چند سال پیش از نظر دولتی‌ها کاغذپاره بود، امروز اثر خود را به وضوح نشان داده است. زیرا که دولت هیچ برنامه‌ریزی دقیقی برای عبور از آنها نداشته است.

* با توجه به این که شما در هر دو دوره تصدی احمدی‌نژاد و قالیباف در شهرداری تهران مدیر بوده اید، وضعیت شهرداری و عملکرد این دو را در مدیریت چگونه ارزیابی می کنید؟

- در این مورد بارها صحبت کرده‌ام و فکر می‌کنم بیان مسائل تکراری باشد.



حقوق‌بگیر شهرداری هستم، درباره قالیباف صحبت نمی‌کنم

* فکر می کنید با توجه به نوع مدیریت و عملکرد آقای قالیباف در شهرداری تهران، می توان شانسی برای پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده متصور بود؟

- چون حقوق بگیر شهرداری هستم، نمی خواهم درباره آقای قالیباف و این موضوعی که اشاره کردید، صحبت کنم. همانطور که گفتم در میان کاندیداهای مطرح ایشان پتانسیل بالاتری دارد.

شکایت خانواده هاشمی علیه احمدی‌نژاد به جایی نرسیده است

* پیشتر موضوعاتی را مثل شکایت از برخی که علیه آقای هاشمی و خانواده ایشان مطرح کرده بودند، یا این که به دنبال فرصتی هستید تا نسبت به اتهاماتی که به ایشان و خانواده شما در تلویزیون زده شده، پاسخگو باشید، مطرح کرده اید؛ آیا این شکایت ها به نتیجه ای رسیده و تلویزیون وقتی را برای پاسخگویی به شما اختصاص داده است؟

- از افرادی نظیر آقایان احمدی نژاد، رسایی و برخی روزنامه ها به دلیل اتهامات بی اساسی که به آیت‌الله هاشمی و خانواده مطرح می کردند، شکایت شده است، اما این شکایت ها تاکنون به جایی نرسیده است، غیر از یک مورد که مهدی دنبال می کرد و نتیجه داد، در مابقی موضوعات تاکنون نتیجه به دنبال نداشته است. تلویزیون هم تاکنون فرصتی را برای پاسخگویی درباره اتهامات بی اساس سال 88 در اختیار خانواده ما قرار نداده است. البته شکایت ها منوط به پیگیری ویژه است که ما وقتش را نداریم. بهتر است نظام خود پیگیر موارد قانونی باشد.

خاطرات محسن هاشمی از همکاری با شهید تهرانی‌مقدم

* شما در 3-4 سال پایانی جنگ در صنایع موشکی سپاه بودید و همکار شهید تهرانی مقدم، خاطراتی از این شهید بزرگوار در آن دوران و اقداماتی که در سازمان صنایع دفاع(موشکی) انجام داده اید، به خاطر دارید؟

- از زمانی که در سال‌های 1365 تا 1370 در صنایع سپاه، صنایع دفاع و گروه موشکی تمام وقت فعالیت می‌کردم، با شهید تهرانی مقدم از نزدیک مهشور بودم. اولین دیدار من با ایشان در صنایع موشکی شهید همت بود. مرکزی که به مهندسی معکوس موشک‌های دوربرد از قبیل اسکادبی مشغول بود. سفرهایی هم به جبهه برای پرتاب موشک به مواضع بعثی‌‌ها با ایشان داشتم. بعدها هم که قرار شد مسئولیت تولید انبوه راکت‌های دوربرد معروف به راکت بغداد را به عهده بگیرم و موشک‌های نازعات، مجتمع و سجیل را به تولید انبوه برسانم، جلسات پی در پی با ایشان داشتیم. به دلیل طولانی شدن مصاحبه ترجیح می‌دهم خاطرات مشروح آن زمان را به شما بدهم تا در آینده مورد استفاده قرار بدهید تا از این طریق بتوانم به تفصیل، زوایای واقعی تخصص و تعهد ایشان به نظام را باز کنم. متأسفانه در زمان شهادت ایشان به دلیل بعضی کم لطفی‌ها سراغ صحبت و مصاحبه با من نیامدند. امیدوارم بتوانم حق مطلب را در مورد ایشان در آینده ادا کنم.

البته خاطراتی از موشک باران تهران و سفر به جبهه به همراه آیت‌الله هاشمی و جلسات با ایشان و دیگران را نیز پیوست می‌کنم که اگر خواستید و صلاح دیدید استفاده کنید.

* در دیدار سید حسن خمینی و احمدی نژاد در حرم امام چه گذشت؟ ( می‌گویند: احمدی نژاد به سید حسن گفته من شما را تخریب نمی‌کنم و موضوع دانشگاه آزاد را دیگران دنبال می کنند و ....)

- البته این مواردی که فرمودید من هم شنیده‌ام ولی چون خود در آنجا نبوده‌ام. نمی‌توانم تأیید کنم.

آزاد بودن انتخابات و توصیه به سران قوه مهمترین تذکرات رهبری در سال 91 بود

* به عنوان آخرین سوال که مناسبتی هم با پایان سال داشته باشد، مهمترین اخطارها و تذکرات رهبری در سال 91 را کدام موضوعات اشاره شده از سوی ایشان می دانید؟

- به نظرم یکی در ارتباط با مبحث انتخابات آزاد بود که ایشان اشاره کردند که همیشه انتخابات در کشور ما آزاد بوده و قطعا در آینده هم به همین شکل خواهد بود. موضوع دیگر تذکری است که رهبری درباره موارد اختلافی به سران قوا دادند.

* آقای هاشمی، از وقتی که در روزهای پایانی سال در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.

- بنده هم تشکر می کنم.

۱۳۹۱/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...