نسخه چاپی

الحاق ناوشكن جماران دو به نیروی دریایی

به گزارش نمابه نقل از واحد مرکزی خبر،‌ در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما،‌ محمد اسلامی، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، ویژگی اساسی شناور جماران ۲ را طراحی داخل بودن آن ذکر کرد و گفت: این شناور مطابق با نیازهای نیروی دریایی ارتش ساخته شده در حالی که از جایی الهام گرفته و اقتباس نشده است.

وی افزود: این ناوشکن حامل آخرین دست آوردهایی است که ما داشتم و توانستیم آن را تبدیل به سیستم عملیاتی و روی شناور نصب کنیم.

اسلامی، ابعاد و اندازه جماران یک و دو را یکسان ذکر کرد و گفت: حدود ۹۵ متر طول و ۱۲ متر عرض و ۷ متر ارتفاع دارد که حدود ۳ متر و ۴۰ سانتی متر آبخور آن است.

وی افزود: کلاس این شناورها را کلاس ۱۵۰۰ تن می نامند، البته وزن خالص این شناور ۱۱۳۰ تا ۱۱۴۰ تن است که سوخت و ملزومات هم به آن اضافه می شود و آن را به کلاس ۱۵۰۰ تن تبدیل می کند.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در ادامه گفت: قیمت کتابی مشابه خارجی این ناو که البته به خیلی از کشورها آن را نمی فروشند ۳۰۰ میلیون دلار است ولی جماران دو، هزینه ای معادل ۷۵ میلیون دلار یعنی یک چهارم مشابه خارجی را برای ما داشته است.

وی مبنای تفاوت جماران یک و دو را یکی در استفاده از تجهیزات روز آمد و دیگری اطلاع از کاستی های جماران یک و رفع آنها ذکر کرد و افزود: تفاوت های جماران یک و دو در ۵ سرفصل شامل:

۱- سازه متفاوت

۲- افزایش توان سیستم رانش و مانور پذیری

۳- به روز بودن همه سامانه های مراقبتی، دیده بانی،‌مخابراتی، ناوبری، الکترونیک، اپتیک

۴-سامانه مدیریت نبرد

۵-به کار گیری سامانه پیشرفته راداری هوشمند و غیرقابل فریب می شود.

اسلامی تصریح کرد: سامانه مدیریت نبرد به صورت نرم افزاری و سخت افزاری طراحی شده است و به فرمانده شناور کمک می کند که بیش از ۱۰۰ هدف در زیر، سطح دریا و آسمان را شناسایی و تفکیک کند به صورتی که گرفتن بهترین تصمیم آسان شده و امکان استفاده به هنگام از سامانه های آفندی و پدافندی فراهم شود.

وی با اشاره به امکان عرضه و صادرات این ناوشکن گفت: ما همواره آن چه داریم در انحصار خودمان قرار نمی دهیم، مصنوعات وزارت دفاع امروزه در کشورهای متعددی به کار گرفته شده و ما برای این ناو هم بازاریابی خواهیم کرد تا بتوانیم برای کشورهای دوست آن را تولید کنیم.

اسلامی افزود:‌ نکته حائز اهمیت این است که ما در جنوب و در شمال این ظرفیت را ایجاد کرده ایم و این کلاس ناو در دنیا پرفروش ترین است و حق ماست که از بازارهای جهانی برخوردار شویم.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع درباره زمان الحاق ناو به نیروی دریایی تصریح کرد: باید آزمون های ساحلی و دریایی ناو انجام شود و کادر نیروی دریایی هم آموزشهای لازم را ببینند، پیش بینی ما این است که الحاق در مرداد ماه انجام شود.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، دریای خزر را جزو مرزهای کشور که نیروی دریایی باید در آن حضور داشته باشد دانست و گفت: حضور هوشمندانه و مراقبت مورد نظر است، مراقبت و دیده بانی می تواند هر گونه حرکت مجاز یا غیرمجازی را شناسایی و دنبال کند که وظایف مربوطه در درون سیستم عملیاتی تعریف می شود.

وی به دو رکورد در مرحله ساخت اشاره کرد و گفت: ۳۰ ماه طراحی زمان برده و ۳۲ ماه زمان ساخت بوده است.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع تصریح کرد: از آنجا که ما امکانات به آب اندازی نداشتیم باید حوض شناوری را طراحی می کردیم و می ساختیم از این رو زمینی را در اختیار گرفتیم و همکاران ما حوض شناور ۲۰۰۰ تنی ساختند.

اسلامی این حوض را ظرفیتی بی نظیر برای شمال کشور دانست گفت: این حوض امکان ساخت و مونتاژ یا سرویس و تعمیر شناورهای تجاری و نظامی را فراهم می کند و اتفاق بزرگتر، سامانه انتقال و جا به جایی است که ما توانستیم بیش از ۱۱۰۰ تن بار را به صورت طولی و عرضی جا به جا کنیم.

وی در ادامه به سامانه های رزمی آفندی و پدافندی ناوشکن اشاره کرد و افزود: ما سامانه شناسایی و کشف اهداف داریم که در زیر سطح و بالاست به همراه سامانه الکترونیک که در مجموعه سلاح به کار گرفته شده، توپخانه ای ها برد کوتاه، سامانه های موشکی برد متوسط را پوشش می دهند و سامانه های زیر سطحی که بتواند با اژدر آنها را مورد اصابت قرار دهد.

اسلامی تصریح کرد: موشک های پدافند هوایی، موشک کروز ساحلی و اژدرها به همراه توپخانه ای که هم برای دفاع ساحلی است و هم پدافند هوایی که سه نوع توپخانه نصب شده است را فراهم کرده ایم.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع تفاوت اساسی جماران یک و دو را در این زمینه داشتن یک سامانه اضافه تر در جماران ۲ ذکر کرد و گفت: نکته بعد، طراحی سامانه موشکی به گونه ای است که به صورت ترکیبی و تلفیقی در مدیریت سامانه نبرد مدیریت می شوند به علاوه پیشرفتگی رادارهای جماران دو است که پایداری بیشتری دارد و با فناوری روز ساخته شده است.

وی در مورد طراحی و ساخت ناوشکن های بعدی تصریح کرد: کارهای سازه ای جماران ۳ و ۴ در خرمشهر انجام شده و عملیات تکمیلی آن در بندرعباس است.

اسلامی افزود: یکی از شناورها به بندرعباس حمل شده و عملیات تکمیلی آن در حال انجام است،‌ شناور دیگر هم منتقل خواهد شد و ما امیدواریم تا قبل از پایان ۹۲ بتوانیم جماران ۳ و جماران ۴ را در سال ۱۳۹۳ به آب بیاندازیم.

اسلامی تصریح کرد: تفاوت دیگری که جماران ۳ خواهد داشت رفتن به سمت قابلیت های متفاوتی از نظر برد موشکی، سامانه های الکترونیکی پیشرفته تر و امکانات رادارگریزی آن هم تقویت خواهد شد.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در ادامه گفت: ما وارد ساخت ناوشکن فوق سنگین شدیم، کار طراحی آن آغاز شده و با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد، سال آینده هم اولین زیردریایی ۵۰۰ تنی طراحی و ساخت داخل کشور با تمامی اقلام ایرانی شاهد به آب اندازی آن خواهیم بود و به سمت زیردریایی و شناورهای فوق سنگین در حال حرکت هستیم.

وی با روشن خواندن افق آینده افزود: ما امیدواریم که با گسترش ظرفیت صنعتی خودمان و گسترش حوزه بازار بتوانیم یکی از پر رونق ترین صنایع دفاعی را در بخش دریایی شاهد باشیم.

۱۳۹۱/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...