نسخه چاپی

رهبر پ‌ك‌ك امروز با تركیه اعلام آتش‌بس می‌كند

فعالان كُرد خبر داده‌اند رهبر زندانی حزب كارگران كردستان موسوم به پ‌ك‌ك امروز با تركیه آتش‌بس اعلام می‌كند تا به درگیری‌های ۳۰ ساله بین دو طرف پایان دهد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، روزنامه انگلیسی گاردین از قول سیاستمداران کُرد که به تازگی با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب پ‌ک‌ک، دیدار کرده‌اند خبر داده است وی امروز با صدور بیانیه‌ای با دولت ترکیه اعلام آتش‌بس خواهد کرد.

بر اساس این گزارش فعالان جدایی‌طلب کرد که به تازگی در «جزیره امرالی» با رهبر «حزب کارگران کردستان» دیدار کرده‌اند می‌گویند او قرار است در بیانیه‌ای که به مناسبت جشن نوروز منتشر می‌کند به مبارزه 30 ساله با ترکیه پایان دهد.

آقای اوجالان از زمان دستگیری در سال 1999 میلادی در حال گذراندن دوران محکومیتش در زندان جزیره امرالی است.

خود اوجالان هم پیشتر گفته بود بیانیه‌ای که امروز، پنجشنبه صادر می‌کند، اهمیتی تاریخی دارد. وی گفت: «بیانیه‌ای که در حال تدوین آن هستم، دعوتی تاریخی خواهد بود. ما می‌خواهیم بدون از دست دادن زمان یا مرگ انسانی دیگر فوراً مشکلات تسلیحاتی را حل کنیم.»

مسعوت یگن، از جمله تاریخ‌دانان مسائل کُردها می‌گوید: «اعلام آتش‌بس یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ این درگیری خواهد بود.»

در صورتی که این آتش‌بس اعلام شود می‌تواند گفت‌وگوهای صلح که در سال گذشته آغاز شد را تقویت کرده و به درگیری‌هایی که از سال 1984 آغاز شده پاپان دهد.

اقدامات دیگری که انتظار می‌رود شورشی‌های پ‌ک‌ک انجام دهند مهاجرت از قلمرو ترکیه به شمال عراق خواهد بود. اقدام سوم شورشی‌ها خلع سلاح خواهد بود.

۱۳۹۲/۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...