نسخه چاپی

نخست وزیر انگلیس مجبور به انتشار فهرست مهمانان خصوصی خود شد

دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه فهرست مهمانان خصوصی خود را كه طی یك سال گذشته در آپارتمان متعلق به نخست وزیری از آنان پذیرایی كرده است، منتشر كرد.

به گزارش ایرنا، این مهمانان خصوصی همگی از حامیان مالی حزب محافظه كار انگلیس بودند كه به خاطر اعانه های هنگفت شان به این حزب به مهمانی خصوصی نخست وزیر دعوت شده بودند.

دیوید كامرون روز دوشنبه و به دنبال بالاگرفتن جنجال رسانه ای در مورد 'كمك مالی به حزب محافظه كار برای لابی كردن با نخست وزیر' مجبور شد، فهرست مهمانان خصوصی و بخشی از كمك كنندگان به حزب حاكم را منتشر كند.

پیشتر دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام كرده بود كه چون این مهمانی ها خصوصی بوده و هزینه های آن نیز از منابع دولتی پرداخت نشده است،جزییات آنها منتشر نخواهد شد.

اما ادامه فشارهای رسانه ای و احزاب مخالف، كامرون را وادار كرد كه این فهرست را منتشر كند، به این امید كه پایانی بر رسوایی های اخیر باشد.

نخست وزیر انگلیس امروز اعلام كرد كه طی یك سال گذشته سه بار برای كمك كنندگان به حزب محافظه كار در خانه شماره 10 داونینگ استریت مهمانی گرفته است.

وی در عین حال تاكید كرد كه این افراد را از سال ها قبل می شناخته و دعوت آنها برای مهمانی به معنای تحت تاثیر قرارگرفتن سیاست های دولتی نیست.

اكثر كمك كنندگان به حزب محافظه كار از سرمایه داران مشهور هستند و اطلاعات منتشره نشان می دهد كه هریك از این افراد بین 100 هزار تا دو میلیون پوند به این حزب كمك كرده اند. فهرست كمك های كمتر از 100 هزار پوند منتشر نشده است.

جنجال درباره مهمانی های خصوصی كامرون برای كمك كنندگان به حزب محافظه كار زمانی بالاگرفت كه یك نشریه انگلیسی گزارشی را درباره قیمت لابی كردن با نخست وزیر منتشر كرد.

'ساندی تایمز' چاپ لندن روز یكشنبه در گزارشی به نقل از یك مقام ارشد حزب حاكم محافظه كار فاش كرد كه با پرداخت حدود 250 هزار پوند به عنوان اعانه به حزب، می توان با دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس و دیگر مقامات ارشد در مورد سیاست های مهم دولتی لابی كرد.

این نشریه سخنان 'پیتر كروداس' خزانه دار حزب محافظه كار را كه بصورت مخفیانه و توسط خبرنگاران پوششی ضبط شده بود، منتشر كرد كه بلافاصله منجر به عذرخواهی و استعفای آقای كروداس شد.

خزانه دار حزب محافظه كار در گفت و گو با خبرنگاران مخفی 'ساندی تایمز' كه خود را به عنوان كمك كنندگان بالقوه به حزب حاكم جا زده بودند، گفته است: شما می توانید با پرداخت حداقل 250 هزار پوند به حزب ما، به دیوید كامرون دسترسی پیدا كنید.

وی تایید كرده است كه با پرداخت این مبلغ می توان با نخست وزیر شام خورد و این فرصت را به دست آورد كه وی را تحت نفوذ قرار داد.

وی افزوده است: پرداخت حدود نیم میلیون اعانه به حزب محافظه كار در سال می تواند دسترسی افراد را به نخست وزیر، وزیر دارایی و دیگر مقامات ارشد دولتی در جریان مهمانی ها و مراسم های مختلف تضمین كند.

'كمك كنندگان می توانند حتی در آپارتمان خصوصی كامرون در خانه شماره 10 داونینگ استریت (دفتر نخست وزیر) غذا بخورند و طرح های مورد نظر خود را برای گنجانده شدن در دستور كار كمیته تعیین سیاست های دولتی، ارائه كنند.'

پس از افشای این سخنان جنجالی، آقای كروداس بلافاصله عذرخواهی كرد و از سمت خود استعفا داد و حزب محافظه كار نیز اعلام نمود در این باره تحقیق خواهد كرد.

از سوی دیگر حزب كارگر مهمترین حزب مخالف دولت در انگلیس، از دیوید كامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه كار این كشور خواست كه در این زمینه با شفافیت عمل كند و بطور صریح به مردم بگوید به چه میزان و از چه زمانی از این موضوع اطلاع داشته است.

نخست وزیر انگلیس امروز اعلام كرد كه سخنان آقای كروداس نامناسب بوده و وی كار درستی كرد كه از سمت خود استعفا داد.

وی افزود: هیچ یك از حاضران در مهمانی های خصوصی در داونینگ استریت از طرف 'كروداس' معرفی نشده بودند.

كامرون در عین حال برضرورت اصلاح قوانین و مقررات مربوط به نحوه و میزان حذب كمك های مالی توسط احزاب سیاسی این كشور تاكید كرد.

۱۳۹۱/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...