نسخه چاپی

طرح جدید قطر برای سوریه

خبرگزاری الشرق الاوسط از تصمیم قطر برای ارائه طرحی به سازمان ملل در خصوص سوریه و درخواست حمایت این سازمان از طرح انتقالی در سوریه خبر داد.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، پیش نویس طرح مذکور شامل 29 بند و در شش صفحه است که در آن قطر حمایتش را از تصمیم اخیر اتحادیه عرب مبنی بر اعطای کرسی سوریه به مخالفان این کشور اعلام کرده است.

همچنین در پیش نویس طرح مذکور با طرح این ادعا که دولت سوریه با استفاده از سلاح های سنگین علیه مردم سوریه، قوانین بین المللی حقوق بشر را نقض می کند، نسبت به افزایش این اقدامات هشدار داده شده است.در پیش نویس طرح پیشنهادی قطر از همه گروه های ذیربط خواسته شده تا به اشکال مختلف خشونت در سوریه پایان دهند.همچنین از مسئولان سوریه خواسته شده تا ضمن پایان فوری عملیات نقض قوانین بین المللی حقوق بشر و حمایت از جان ساکنان سوریه، به کمیته بین المللی تحقیقات اجازه دهند تا هر چه سریعتر وارد سوریه شده و تحقیقاتشان را در همه مناطق این کشور آغاز کنند.

قطر در طرح پیشنهادی خود از مقامات سوریه خواسته تا همکاری و هماهنگی لازم با کمیته مذکور را داشته و به تعهداتش در خصوص قوانین بین المللی از جمله قوانین مربوط به سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی پایبند باشد. در این طرح همچنین دولت قطر خواهان انتقال قدرت در سوریه به نظامی دموکراتیک و چند حزبی شده و از تشکیل ائتلاف ملی مخالفان سوریه و به رسمیت شناخته شدن آنها از سوی کشورهای جهان استقبال شده است.دولت قطر از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواسته تا حمایت و کمک لازم برای اجرایی شدن طرح انتقال قدرت در سوریه را که در پایان نشست گروه تماس بر آن توافق شد، ارائه دهد.

رژیم آل خلیفه در ادامه از بان کی مون خواسته است همکاری و هماهنگی لازم با نهادهای مالی بین المللی و سازمان های منطقه ای از جمله اتحادیه عرب را برای حمایت از روند انتقال قدرت در سوریه داشته باشد.در پایان این طرح دولت قطر نسبت به اوضاع انسانی سوریه و افزایش تعداد آوارگان سوری در داخل و خارج این کشور ابراز نگرانی کرده است.

۱۳۹۲/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...