نسخه چاپی

تلاش آمریكا برای دستیابی به طلای سیاه سوریه

عکس خبري -تلاش آمريکا براي دستيابي به طلاي سياه سوريه

بر اساس آمارهای سازمان اطلاعات انرژی امریكا، ذخایر نفتی ثابت شده سوریه بالغ بر دو و نیم میلیارد بشكه برآورد شده كه این آمار بیشتر از ذخایر نفتی همه كشورهای همسایه آن به استثناء عراق است كه این امر سوریه را به یكی از بزرگترین تولید كنندگان و صادركنندگان نفت خام در خاورمیانه تبدیل می كند.

به گزارش نمابه نقل از باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي به قلم "مانليو دينوچي" با عنوان " جغرافياي سياسي نفت و خط لوله : تلاش امريکا - ناتو براي دستيابي به طلاي سياه سوريه " مي نويسد: اين کشور همچنين ذخاير گاز طبيعي دارد که سابقا براي مصرف داخلي اين کشور به ويژه براي نيروگاه هاي آن استفاده مي شد. اما سازمان اطلاعات انرژي امريکا گزارش داد از سال ۱۹۶۴ تاکنون مجوز اکتشاف و استخراج ذخاير معدني سوريه تنها براي سازمان هاي دولتي اين کشور صادر شده است.

اين کشور تا سال ۲۰۱۰ ميلادي درآمد ساليانه بيش از چهار ميليارد دلار از صادرات نفت به ويژه به اروپا به دست مي آورد اما اکنون با آغاز جنگ در سوريه همه چيز عوض شده است.

تلاش و تمرکز راهبردي امريکا - ناتو در سوريه اکنون به موضوع کمک به شورشيان براي تحت کنترل گرفتن ميادين نفتي براي اهداف دوجانبه خود معطوف شده است: براي محروم کردن دولت سوريه از درآمدهاي صادراتي آن و نيز اطمينان از بهره بردن از ذخاير بسيار غني سوريه در آينده از طريق شورشيان تحت کنترل شرکت هاي نفتي بزرگ غربي.

به عبارت ديگر مي توان گفت ناتو و امريکا در پايان اين راه ، کنترل خط لوله هاي اين کشور را در سر مي پرورانند. بارها شورشيان در مناطق مختلف به ويژه نزديک حمص که يکي از دو پالايشگاه سوريه قرار دارد ، خرابکاريهايي را در خط لوله هاي اين کشور انجام دادند تا مانع از عرضه فراورده هاي نفتي شوند.

" جنگ بر سر خط لوله ها" از قبل آغاز شده است : در دوران تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ امريکا خط لوله کرکوک - بانياس که نفت خام عراق را به سوريه منتقل مي کرد ، تخريب کرد. سپس در چالشي مقابل تحريم هاي واشنگتن، دمشق و بغداد طرحي را براي احداث دو خط لوله نفتي و يک خط لوله انتقال گاز از طريق سوريه که ميادين نفتي عراق را به مديترانه و سپس به بازارهاي بين المللي منتقل مي کرد ، پيش گرفتند.

حتي اقدام خطرناک تر براي منافع غرب، توافقنامه اي بود که ماه مه سال ۲۰۱۱ ميلادي بين دمشق، بغداد و تهران امضا شد و در خصوص احداث خط لوله انتقال گاز از طريق عراق بود که گاز طبيعي ايران را به سوريه و از آنجا به بازارهاي خارجي منتقل مي کرد.

۱۳۹۲/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...