نسخه چاپی

پاسخ آیت الله گلپایگانی درباره مرقد حضرت زینب(س)

حضرت آیت الله العظمی 'لطف الله صافی گلپایگانی' درباره اقوال مختلفی كه درباره مرقد مطهر حضرت زینب(س) وجود دارد، فرمودند: همه این مشاهد، مظاهر حقانیت اهل بیت(ع) است و عظمت شؤون آن بزرگواران می باشد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی، معظم له این مطلب را در پاسخ به سووال یكی از مقلدان مرقوم فرمودند كه متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است.

سوال:

با عرض سلام خدمت مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی صافی مدظله العالی؛ می‌خواستم بدانم كه مدفن حضرت زینب كبری(س) در مدینه می باشد یا در شام و یا در مصر؟ نظر مبارك را بیان فرمایید، با توجه به اینكه بازگشت حضرت زینب(س) از مدینه به شام دلیل خاصی ندارد. به خاطر اینكه طبق نوشته تاریخ به محض رسیدن اهل بیت(ع) به مدینه، 'عبدالله بن حنظله غسیل الملائكه' و اصحاب او یزید را از خلافت خلع كردند و بنی امیه را از مدینه بیرون كردند و همچنین اگر قبر آن بزرگوار در مدینه است، قبور شام و مصر متعلق به چه كسانی می باشد؟

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم و رحمة الله بركاته، راجع به مشهد زینب كه هم در دمشق و هم در قاهره است هر دو مشهور و معروفند و 'عبیدلی نسابه' در 'اخبار الزینبات' وفات آن حضرت را در قاهره می داند.

به هر حال این تعدد مقام بعد از اینكه این دو مشهد هر دو بطور مسلم مظهر كرامات و معجزات بسیار حتی در زمان خود می باشند، به جایی ضرر نمی زند بعد از اینكه هر دو منتسب به اهل بیت(ع) و حضرت زینب(س) می باشند.

در قاهره همه ساله در اول ماه رجب تا پانزدهم برنامه بسیار وسیعی در مشهد زینبی برگزار می شود كه حدود یك میلیون جمعیت در آن جا برای توسل و تقرب از همه اصناف حضور می یابند و به قول بعضی از خبرنگاران آنچه را انسان به عقل باور نمی كند، در آنجا به چشم می بیند. در دمشق هم كه شاید خودتان مشرف شده باشید، دیده‌اید.

به نظر حقیر همه این مشاهد مظاهر حقانیت اهل بیت(ع) است و عظمت شؤون آن بزرگواران می باشد، چنانكه عقل در موضوع اختلاف در مشهد راس الحسین(ع) همین را می گوید و می گوید این از اختصاصات امام حسین(ع) است كه در همه این مشاهد در یاد و عظمت مقام آن حضرت تجلیل و تعظیم می‌شود.

مشهد امام حسین(ع) و مسجد امام حسین(ع) در قاهره به قراری كه در كتاب‌های قدیم و جدید خوانده‌ام در ظاهر از جهت اقبال مردم و توسل به آن كمتر از كربلا نیست. آنجا هم مثل مشهد رأس الحسین(ع) در جامع دمشق محل زیارت و ظهور معجزات است.

رزقنا الله زیارت جمیع تلك المشاهد و البیوت التی اذن الهه ان ترفع و یذكر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال

۱۳۹۱/۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...