نسخه چاپی

آیا ایران و كره‌شمالی ارتباط اتمی دارند؟

عکس خبري -آيا ايران و کره‌شمالي ارتباط اتمي دارند؟

این خبرسازی ها نشان می دهد كه طرف غربی همچنان می خواهد گزینه هایی را برای اتهام زدن به ایران روی میز مذاكرات فعال نگه بدارد.

طی چند روز اخیر برخی رسانه های مطرح غربی اخبار جهت داری از ارتباط اتمی ایران و کره و شمالی منتشر کرده اند . نگاهی به ادعاهای مطرح شده در این رسانه ها که در آستانه مذاکرات آلماتی ۲ منتشر شد و پس از آن نیز ادامه دارد علاوه بر اینکه نشانه طراحی یک بسته جدید جنگ روانی علیه پرونده هسته ای کشورمان و تلاش برای تاثیر گذاری کوتاه مدت در روند مذاکرات می باشد حکایت از هدفگذاری های بلند مدت خاص نیز دارد.

در راستای همین خط جدید رسانه خبرگزاری آلمان مدعی شد کارشناسان آمریکایی حدس می‌زنند که کره شمالی در ماه فوریه بمبی اورانیومی را منفجر کرده باشد، دلیل آنان پنهان‌کاری غیرعادی در مورد آزمایش اتمی در آن ماه است که این بمب اورانیومی می‌تواند نشانه همکاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران باشد.

خبرگزاری آلمان می افزاید: این امکان که کره شمالی بمبی با اورانیوم غنی‌‌‌شده را آزمایش کرده باشد باعث می‌شود که نگرانی آمریکا از همکاری فزاینده میان ایران و کره شمالی بیشتر شود. با این همه هنوز مدرکی دال بر اینکه این دو کشور با هم همکاری اتمی دارند در دست نیست.

در همین حال به نوشته "واشنگتن پست" به نقل از یک مقام سیاسی سابق دولت باراک اوباما، آمریکا نگران فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی و همکاری آن با ایران است. این مقام سیاسی به "واشنگتن پست" گفت: «این دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها با هم همکاری دارند، بخصوص در زمینه ساخت موشک. صادقانه بگویم، اینکه چرا هنوز در زمینه برنامه‌هسته‌ای باهم کار نمی‌کنند، برای ما معماست.»

از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه این خبرسازی جدید غربی ها علیه پرونده هسته ای کشورمان از احتمال خرید بمب هسته ای ایران از کره شمالی خبر داد!

این روزنامه با اشاره به این نکته که ایران نمی تواند مخفیانه بمب هسته ای بسازد، می نویسد: دولت کره شمالی تا به این‌جا سه آزمایش هسته‌ای انجام داده و ادعا می‌کند کلاهک‌هایی هسته‌ای دارد که می‌تواند آن‌ها را روی موشک‌های میان‌برد خود سوار کند. اگر این ادعا حقیقت داشته باشد، قرار دادن این کلاهک‌ها روی موشک‌های شهاب ایران، که نسخه‌برداری شده از نمونه‌ کره‌ای است می‌تواند مشکل زیادی ایجاد کند در حالیکه ایران بیش از ده سال است که در ساخت موشک با کره شمالی همکاری می‌کند.

این روزنامه می افزاید: این موضوع دیگر زمانی برای حمله پیش‌گیرانه غرب باقی نمی‌گذارد، کلاهک‌ها می‌تواند نیمه شب با یک هواپیما منتقل و روی موشک سوار شود، ایران نیازی به استفاده از این موشک‌ها ندارد. می‌تواند از پیمان بیرون بیاید و کلاهک‌های خود را به رخ بکشد و مانند کره شمالی که به مدت هفت سال چنین کرد، ترسی از حمله آمریکا نداشته باشد.

در ادامه این گزارش جهت دار نیز آمده است: پیونگ‌یانگ شدیدا به پول نیاز دارد و ایران با وجود تحریم‌ها باز هم میلیاردها دلار درآمد نفتی دارد، اگر قیمت مناسب باشد کره مایل به معامله سلاح هسته ای با ایران است.

این خط رسانه ای توسط دی ولت نیز پیگیری شد و این نشریه نیز نوشت: به دنبال اظهارات جنگ طلبانه پیونگ یانگ، کارشناسان به دنبال ردی از کمک های احتمالی ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم در کره شمالی می گردند. این احتمال وجود دارد که کره شمالی در جریان آخرین آزمایش هسته ای خود در ماه فوریه از بمب اتمی اورانیومی استفاده کرده باشد. این بدین معنی است که حکومت این کشور قادر به غنی سازی اورانیوم است. کره شمالی در دو آزمایش هسته ای اولش از بمب های پلوتونیومی استفاده کرده بود. این مسأله می تواند بدین گونه تعبیر شود که همکاری های این کشور با ایران افزایش یافته و همچنین بیم آن می رود که جمهوری اسلامی روند پیشرفت برنامه هسته ای خود را در آزمایش اتمی کره شمالی پنهان کرده باشد.

این در حالیست که چندی قبل نیز ساندی تایمز لندن نیز در یک خبرسازی مدعی شد یکی از دانشمندان هسته ای ایران در زمان آزمایش هسته‌ای کره شمالی در این کشور بوده است.

در باره این خبر سازی ها دو هدف راهبردی ذیل را میتوان متصور شد:

الف: پیوند زدن و مشابهت سازی پرونده هسته ای ایران با پرونده هسته ای کره شمالی در حالیکه ایران بر خلاف کره شمالی عضوی از آژانس بین اللملی انرژی اتمی و ان پی تی می باشد و همواره در معرض بارزسی و نطارات آژانس قرار دارد، نشانگر این است که منابع غربی به دنبال این هدف می باشند که هر گونه رفتار مشابه با کره شمالی را با ایران را از طرف کشورهای زورگوی غربی در افکار عمومی در آینده توجیهه بکنند. همچنانکه این گزاره در رسانه های غربی به صورت غیر مستقیم تکرار شده است که برای اینکه ایران به نقطه ای همانند کره شمالی نرسد باید هرچه بیشتر آن را با تحریم ها محدود تر کرد.

ب: این خبرسازی ها نشان میدهد که طرف غربی همچنان میخواهد گزینه های را برای اتهام زدن به ایران به منظور تلاش برای بدست آوردن بمب هسته ای را برای توجیهه بیشتر تحریم ها و همچنین عدم امتیاز دادن خاص به ایران روی میز مذاکرات فعال نگه بدارد. همچنانکه شاهد دیگر این فرضیه اظهارات یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای اخیر مبنی بر اینکه احتمال دارد ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای باشد و آژانس شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی در این خصوص در گذشته و حال جریان داشته است؛ می باشد.

تمام این خبرسازی های در حالی می باشد که طرف غربی تاکنون هیچگونه سندی دال بر تصمیم ایران بر ساخت سلاح هسته ای ارائه نداده است و آخرین برآوردهای منتشر شده جامعه اطلاعاتی آمریکا هم نشان میدهد که ایران تاکنون نه تنها اقدامی جهت ساخت سلاح هسته ای نداشته بلکه شاهدی دال بر تصمیم رهبران ایران نیز در اینباره وجود ندارد.منبع:ایران هسته ای

۱۳۹۲/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...