نسخه چاپی

دارو رسما گران شد/بیماران چه باید بكنند؟!

عکس خبري -دارو رسما گران شد/بيماران چه بايد بکنند؟!

سال ۹۱ همراه با تكانه‌های شدید و مشكلات اقتصادی در كشور بود كه همچنان ادامه دارد.این مشكلات شامل نوسانات...

به گزارش نمابه نقل از جوان آنلاین، سال ۹۱ همراه با تكانه‌هاي شديد و مشکلات اقتصادي در كشور بود كه همچنان ادامه دارد.اين مشکلات شامل نوسانات ارزي،بي ثباتي در قيمت كالاهاي مصرفي وخوراكي، بحث توليد و خبرسازترين آنها بازار خودرو بود كه همواره بلاتكليف ودر نوسان است.

دارو نیز که یکی از نیازهای بسیار مهم بیماران محسوب می شود از این قاعده مستثنی نبود و با گرانی های گاه و بیگاه مواجه شد.حالا اما مسوولان در وزارت بهداشت روز گذشته از احتمال افزایش دو برابری قیمت دارو خبر دادند.

افزایش قیمت دارو در حالی طی دوسال اخیر به بالاترین میزان خود رسیده که همچنان اختصاص نیافتن ارز دارویی سبب این افزایش قیمت‌ها شده است و خانم وزیر نیز به دلیل اعتراض به عدم تخصیص ارزبه دارو برکنار شد.

حالا سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با ارایه توضیحاتی پیرامون افزایش قیمت دارو به دنبال تخصیص ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع عنوان می‌کند: «دولت برای جبران این هزینه دوهزارو۲۰۰میلیاردتومان اعتبار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته است اما باید گفت این اعتبار، مختص دارو نیست و برای بخش‌های مختلفی از جمله بیمه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.»

او همچنین گفت: «بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود ۲۰ تا ۳۰درصد قیمت‌شان افزایش می‌یابد. اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله‌ای صددرصد دستخوش تغییرات قیمتی می‌شوند و اگر ارز مبادله‌ای بگیرند، تقریبا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند.»

این درحالی است که پیش از این وزیر بهداشت از اختصاص ارز ۲۲۰۰ تومانی برای واردات دارو خبر داده بود.
سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه «در این صورت سهم پرداختی مردم هم افزایش می‌یابد»، گفت: «البته هنوز تغییرات قیمتی به‌طور دقیق مشخص نیست اما در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت‌ها را جبران کنیم.»

سلیمان‌جاهی درباره افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار دارویی کشور اظهار کرد: «به‌رغم اینکه تخصیص ارز مبادله‌ای از اول فروردین آغاز شده، در حال حاضر داروها یا مواد اولیه‌ای که سال گذشته با ارز مرجع وارد شده‌اند، هنوز به اتمام نرسیده‌ و در همه موارد تغییر قیمت از ابتدای فروردین اتفاق نیفتاده است، اما با ورود محموله‌های جدید دارو و مواد اولیه با ارز مبادله‌ای، تغییرات قیمتی مشخص می‌شود.»

گفتنی است وزیر بهداشت پیش از این در خصوص شایعاتی در مورد حذف ارز مرجع دارو گفته بود: از امسال ارز تهيه دارو مبادله‌اي شده است يعني به جاي ارز مرجع ۱۲۲۶ توماني، دارو را تقريباً به دو برابر قيمت مي‌خريم و در اين راستا دولت تصويب كرده بابت اين امر ۲هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار به وزارت بهداشت بدهند.

به باور وي اين تصميم در راستاي تك نرخي شدن ارز گرفته شده است و در صورت تحقق اين امر، فساد چند‌نرخي بودن ارز برطرف مي‌شود و چون دارو به قيمت واقعي در بازار مي‌رود، نظام بيمه‌اي انگيزه بيشتري براي كنترل دارد.

در هر حال آنچه مسلم است، اين واقعي شدن قيمت دارو اما به معناي افزايش چند برابري قيمت دارو است. مطابق آمار ارائه شده از سوي مسئولان سابق و حتي فعلي وزارت بهداشت، هزينه‌هاي دارو و درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج سالانه ۵/۷ درصد از مردم را زير خط فقر مي‌برد. اين در حالي است كه مطابق تأكيدات هميشگي رهبر معظم انقلاب مسئولان بايد كاري كنند كه بيماران و خانواده آنان به جز درد و رنج بيماري دغدغه ديگري نداشته باشند.

۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...