نسخه چاپی

پرونده 22 بهمن قم چه باید شود؟

آیت الله فاضل لنكرانی با بیان اینكه، اگر شورای نگهبان دو دوره قبل در انتخابات ریاست جمهوری به وظیفه خود درست عمل می كرد وضعیت كشور اینگونه نبود، گفت: اكنون شاهد هستیم عده ای تلاش می كنند تا نقش مراجع و روحانیت را در امور كشور كمرنگ كنند .

به گزارش نما به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری دو روزه به شهر مقدس قم با آیات عظام، علما و مرجع عالیقدر دیدار و گفت وگو کرد و در مراسم سالگرد رحلت آیت الله فاضل لنکرانی شرکت کرد و از دانشگاه علوم حدیث بازدید کرد.

دیدار لاریجانی با آیات عظام مقتدایی، فیض گیلانی، غروی، میلانی و شمس خراسانی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه ۲۲ فروردین ماه با آیت الله مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله فیض گیلانی، آیت الله غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله میلانی رئیس بنیاد فرهنگی امامت و آیت الله شمس خراسانی دیدار و گفت و گو کرد.

آیت الله مقتدایی در این دیدار با بیان اینکه درباره انتخابات احساس خطر می شود گفت: باید وحدتی بین اصولگرایان به وجود آید.

وی با بیان اینکه باید اصولگرایان را به ائتلاف و وحدت تشویق کنیم افزود: حوزه علمیه باید درباره اصولگرایان فکری بکند تا درباره کاندیدای واحد به یک جمع بندی برسند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید تندروی ها کنار گذاشته شود تصریح کرد: باید همه در انتخابات تابع مقام ولایت باشند.

همچنین لاریجانی در ملاقات با آیت الله غروی، با بیان اینکه کتاب های شما برای دانشجویان بسیار خوب و مفید است گفت: این کتاب ها زبان ساده و روانی دارد.

آیت الله غروی در این دیدار با بیان اینکه در انتخابات احساس مسئولیت می کنیم گفت: باید در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیروهای وفادار به نظام و انقلاب به وحدت برسند.

آیت الله فیض گیلانی نیز در دیدار با دکتر لاریجانی خاطراتی از سال ۴۲ و دوران قبل و بعد از انقلاب را بیان کرد.

سپس رئیس مجلس به دیدار آیت الله میلانی رفت. آیت الله میلانی در این دیدار تأکید کرد: افراد متعادلی باید در انتخابات ریاست جمهوری به صحنه بیایند و در حوزه علمیه قم و تهران درباره کاندیداهای مطرح در انتخابات صحبت شود.

در دیداری دیگر رئیس مجلس با آیت الله شمس خراسانی ملاقات کرد. آیت الله شمس خراسانی درباره انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، گفت: باید افرادی بر سر کار بیایند که عمل آنها درست باشد.

وی با بیان اینکه مناظره به معنای تبادل فکر است، ادامه داد: وقتی شخصی بر مسندی تکیه می زند باید ببیند می تواند در این بخش خوب کار کند یا خیر که اگر شخص دیگری توانست از عهده کار برآید مسئولیت را به او واگذار کند.

آیت الله شمس خراسانی تأکید کرد: شخصی که مسئولیت را بر عهده می گیرد باید شرح صدر داشته باشد.

بازدید رئیس مجلس از دانشگاه علوم حدیث

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر پنجشنبه ۲۲ فروردین ماه از دانشگاه علوم حدیث و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بازدید و پس از آن با آیت الله محمدی ری شهری رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه دو تن از رؤسای پژوهشکده های دانشگاه علوم حدیث از عملکرد ۱۳ ساله این نهاد گزارش دادند.

در این دیدار آیت الله محمدی ری شهری با بیان اینکه حرکت این دانشگاه حرکتی جهشی است گفت: عمده موفقیت این دانشگاه به دلیل حضور نیروهای توانمند است که به خوبی کارهای خود را انجام می دهند.

براساس این گزارش در این دیدار آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی، آیت الله مسعودی خمینی، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد از اساتید این دانشگاه، رؤسای دانشکده ها و پژوهشکده ها و معاونت دانشگاه علوم حدیث حضور داشتند.

شوراهای شهر و روستا جای کار سیاسی نیست

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر دیروز با اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان قم دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا بخش مهمی از مردمسالاری دینی است که باید کارهای مربوط به آن به درستی انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون با انتخاب شوراهای اسلامی شهر و روستا کاری کرده است تا کارهای مردم به دست خود آنها انجام شود.

وی ادامه داد: بر حسب تجربه احساس می شود آنجاهایی که شوراهای شهر و روستای وزینی دارند توسعه و آبادانی شهرها رخ داده اما در جاهایی که اختلاف وجود دارد یا شوراها از تجربه کافی برخوردار نیستند و کارهای سیاسی انجام می دهند آبادی شهر می خوابد.

لاریجانی با بیان اینکه روح قانون تعیین کرده تا امورات اجتماعی و فرهنگی شهر و روستا با انتخاب شوراها از سوی مردم انجام شود تصریح کرد: یکی از وظایف مهم شوراهای اسلامی شهر انتخاب شخص شهردار است که باید براساس این انتخاب فردی قوی انتخاب شود و بر این اساس آبادانی شهرها بر عهده شوراها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای قم تأکید کرد: شما با قصدی خیر وارد این عرصه شده اید و امیدوارم نتایج این فعالیت ها برای جمهوری اسلامی ایران خیر باشد و پرونده ای مثبت برای شما باشد.

وی با بیان اینکه باید مرّ قانون در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا رعایت شود توضیح داد: شما باید براساس قانون عمل کنید و در انجام کار خود به خوبی قانون را مد نظر قرار دهید.

لاریجانی در بیان آسیب هایی در بخش انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: آنجایی که به کار شوراها آسیب می زند جایی است که افراد انتخاب شده به دنبال منافع مادی و سیاسی خود باشند اما اینکه این افراد دارای سلایق مختلفی باشند اشکالی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اجرای مرّ قانون بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: اجرای قانون در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جزء حقوق مردم است و عدم اجرای این قوانین باعث تضییع حقوق مردم می شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در تبیین استعلام های مربوط به کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تأکید کرد: مراجعی که قرار است از آنها برای کاندیداها استعلام گرفته شود مشخص است که استعلام ها از این مراجع چهارگانه با عنوان سندی موجود است و اگر اعتراضی از سوی کاندیدایی وجود داشته باشد مشخص می شود.

وی ادامه داد: ممکن است در بررسی صلاحیت کاندیداها انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گزارشی درباره فردی بیاید که نمی توان به آن استناد کرد چون ممکن است درباره افراد در برخی جاها به ویژه شهرها و بخش های کوچک غرض ورزی هایی وجود داشته باشد که این قرض ورزی ها نباید ملاک تصمیم گیری باشد.

لاریجانی با بیان اینکه افراط و تفریط انسان را از مسیر حق گمراه می کند گفت: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بنا است که همه افرادی که می خواهند به صحنه بیایند مگر آنکه دلیلی برای رد صلاحیت آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر فردی براساس قانون تحصیلات مورد نظر را نداشته باشد نباید به عنوان کاندیدا در انتخابات حاضر شود.

وی خطاب به هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شهر قم تصریح کرد: تفسیر شما در زمینه صلاحیت کاندیداها باید موثق و نظام یافته باشد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در نزدیکی زمان ثبت نام برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم یادآور شد: باید زودتر معتمدین مربوط به هیأت اجرایی انتخابات انتخاب شوند و هیأت اجرایی به زودی تشکیل داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا جای کار سیاسی نیست بلکه باید در این شوراها کار خدمتی انجام دهند و باید از همه سلایق در شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور داشته باشند چرا که این حضور اطمینان بخش رأی دهندگان است تا همه با هم در کنار یکدیگر کار کنند.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین مجتهدزاده رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان قم با بیان اینکه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید خط کشی وجود داشته باشد گفت: خط کش ما در این انتخابات قانون است و اگر مرّ قانون انجام شود مشکلی پیش نمی آید.

ریشه‌های حادثه ۲۲بهمن قم باید خشکانده شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه ۲۲فروردین با آیت الله مسعودی خمینی دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله مسعودی خمینی در این دیدار با بیان اینکه از اتفاق روز ۲۲ بهمن قم بسیار متأثر شدم، گفت: بعضی جلسات در قم در بوقوع پیوستن این حادثه بسیار مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: در جریان حادثه ۲۲ بهمن قم، مسئولان هم به وظیفه خود عمل نکردند وگرنه می توانستند جلوی این اتفاق را بگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نمی دانم که آیا پیگیری های مربوط به حادثه ۲۲ بهمن قم به نتیجه رسیده است یا خیر و با اخلالگران آن برخورد می شود یا خیر اما باید با ریشه های این جریانات برخورد شود تا از ریشه خشکانده شوند.

در این جلسه لاریجانی گزارشی از لایحه بودجه و شرایط اقتصادی کشور بیان کرد.

مجلس به دنبال حمایت از تولید ملی است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر جمعه نیز با آیت الله نوری همدانی مرجع عالیقدر دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه در مجلس به دنبال حمایت از تولید ملی هستیم گفت: با مصوبات مجلس به دنبال این هستیم تا وضعیت اقتصادی کشور از حالت رکود بیرون بیاید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت اقتصادی کشور دو مشکل عمده دارد که براساس آن در اقتصاد کشور شرایط رکود تورمی دارد که این روی بخش تولید اثر منفی گذاشته است و کارخانجات با ظرفیت پایین کار می کنند بنابراین این دو عامل با یکدیگر باعث شده تا مشکلات اقتصادی کشور افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: راه حل مشکلات اقتصادی کشور این است فضای اقتصادی از حالت رکود خارج شود تا تولید راه بیافتد و تورم کاهش پیدا کند.

لاریجانی با بیان اینکه در مجلس به دنبال طرح های حمایت از تولید هستیم، تصریح کرد: در بودجه سال ۹۲ کل کشور هم کمیسیون تلفیق به دنبال حمایت از تولید است تا فضا را برای حمایت از بخش های کشاورزی، دامداری و صنعتی کشور محیا کنند تا به اشتغال هم کمک شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با بیان اینکه سرمایه های سرگردان باید به سمت تولید برود یادآور شد: امیدواریم در بودجه سال ۹۲ گام هایی برداشته شود اما متأسفانه تورم هنوز مشکل جدی کشور است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور انتخابات مسئله مهمی است توضیح داد: باید فضا برای انتخابات آرام باشد تا مردم دغدغه ای نداشته و انتخابات به درستی انجام بگیرد.

رئیس مجلس با اشاره به دیدار امروز خود با هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: باید تلاش کرد تا افرادی به شوراهای اسلامی شهر و روستا راه پیدا کنند که وضعیت آبادانی شهرها و روستاها را به درستی تبیین کنند.

حادثه روز ۲۲ بهمن قم باید ریشه یابی شود

همچنین آیت الله نوری همدانی عصر روز پنجشنبه ۲۲ فروردین ماه در دیدار با دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت ایام شهادت فاطمه زهرا(س) درباره مشکلات اقتصادی کنونی کشور گفت: باید در حوزه اقتصادی نظارت کامل باشد که در این صورت ثمره هایی به دنبال دارد اما این نظارت زمان می برد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث های مهم کشور موضوع اشراف و نظارت است افزود: در حوزه اقتصاد اگر افراد را به حال خود رها کنیم تا اجناس را هر چقدر که می خواهند بخرند و بفروشند این کار درست نیست چرا که در همه جا قیمت ها نوشته شده و معین است و سعی می شود تا این قیمت های معین در یک حد ثابتی نگه داشته شود.

این مرجع عالیقدر با بیان اینکه ۵۰ درصد گرانی ها در ایران مربوط به نبودن مدیریت و کنترل است تصریح کرد: نوسانات و تفاوت های قیمت در بازار ناشی از ضعف مدیریت است به طوری که حتی در برخی موارد قیمت های دو مغازه نزدیک هم هم مانند یکدیگر نیست و این به دلیل نبود نظارت و کنترل است.

وی ادامه داد: گفته می شود که صادرات غیر نفتی خوب است اما باید فکر کرد در حالی به اشخاص اجازه صادرات داده می شود که بهترین محصول را صادر می کنند و پول ها را به یورو و دلار می گیرند و چون ارزش پول کشور پایین است پول های زیادی می گیرند و اجناس را به قیمت های بالا در کشور می فروشند که این باعث گرانی در کشور می شود.

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه ارزش پول کشور کم شده است یادآور شد: اقتصاد با خیلی چیزها ارتباط دارد و این عامل باعث می شود تا مشکلات کنونی کشور پدید بیاید.

وی تصریح کرد: پرداخت یارانه و دادن پول دست مردم تقاضا را افزایش می دهد و با وجود عرضه کم کالا گرانی پدید می آید از همین رو مشخص می شود که اقتصاد ابعاد زیادی دارد و با زندگی مردم مرتبط است و بسیار زود خود را نشان می دهد.

این مرجع عالیقدر با اظهار تأسف از جریان های رخ داده در ۲۲ بهمن قم گفت: باید این مسئله ریشه یابی شود چرا که افراد حسود نسبت به شخصیت رئیس مجلس حسادت می کنند.

حضور لاریجانی در مراسم سالگرد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

بر اساس این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین پنجشنبه ۲۲بهمن در مراسم سالگرد رحلت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی مرجع عالیقدر جهان اسلام شرکت کرد.

این مراسم بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم شهر مقدس قم برگزار شد.

دیدار لاریجانی با آیات عظام نظری شاهرودی، میرعظیمی و فاضل لنکرانی

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۳ فروردین ماه با آیت الله نظری شاهرودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار آیت الله نظری شاهرودی درباره مسائل اقتصادی کشور از جمله ضرورت تثبیت نرخ ارز، رفع بیکاری و چگونگی اجرای صحیح سهام عدالت صحبت و پیشنهاداتی را بیان کرد.

لاریجانی نیز پیگیری موارد یادشده را در مرکز پژوهش های مجلس ضروری دانست.

رئیس مجلس همچنین با آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله سیدجعفر میرعظیمی به طور جداگانه ملاقات کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در این دیدار گفت: اگر ما مطلبی درباره شما می گوییم بر حسب وظیفه است و حقیقتاً به شما اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: باید حادثه روز ۲۲ بهمن شهر قم پیگیری شود و مردم به طور دقیق در جریان این حادثه قرار بگیرند.

وی درباره شرایط فعلی کشور تصریح کرد: اگر شورای نگهبان دو دوره قبل در انتخابات ریاست جمهوری به وظیفه خود درست عمل می کرد وضعیت کشور اینگونه نبود.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: اکنون شاهد هستیم عده ای تلاش می کنند تا نقش مراجع و روحانیت را در امور کشور به بهانه اینکه برای حفظ شأن روحانیت نباید آنها در امور سیاسی نظر دهند کمرنگ کنند و می گویند مراجع ساکت باشند در حالی که روحانیت به ویژه مراجع عالیقدر همواره در رأس قرار دارند و همیشه در کنار مردم بوده و صدای آنها بوده اند.

در این دیدار لاریجانی از مواضع آیت الله فاضل لنکرانی درباره حادثه روز ۲۲ بهمن شهر مقدس قم تشکر کرد و درباره شرایط کشور از ابعاد مختلف توضیحاتی را بیان کرد.

۱۳۹۲/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...