نسخه چاپی

میرحسین ونزوئلا كیست؟

عکس خبري -ميرحسين ونزوئلا كيست؟

كاپریلس كه از سوی آمریكا و اسرائیل حمایت ویژه می شود، مدعی تلاش برای مهندسی نتایج شده بود و ساعتی پس از اعلام پیروزی مادورو با لحنی خشمگین حاضر به قبول شكست نشد و خواستار شمارش آرا شد. وی مدعی شد كه نتایجی كه به دست وی رسیده است، متفاوت است.

با شكست رقيب چاوز در برابر معاون وي در يك رقابت تنگاتنگ، اين بار وي به نتيجه انتخابات تن نداده است و شورشهاي خياباني در ونزوئلا آغاز شده است.
به گزارش نمانيوز در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» و «هنریکه کاپیریلس» با هم رقابت کردند که به ترتیب 50.8 و 49.07 درصد آرا را به دست آوردند و اگر چه آرای مخالفان در مقایسه با اکتبر گذشته 5 درصد بیشتر شده بود اما باز هم نتوانستند حدنصاب لازم برای به دست گرفتن قدرت راکسب کنند.
نیکولاس مادورو موروس در سال 1962 در کاراکاس پایتخت ونزوئلا به دنیا آمد. وی معاون هوگو چاوز بود که در زمان بیماری، زمام امور ونزوئلا را در اختیار داشت. وی از انقلابیون اصیل این کشور و همراه وفادار چاوز به حساب می‌آید.
به گزارش خبرگزاری رویترز، انریکه کاپریلس، نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پس از شکست در انتخابات گفت سمت فعلی نیکلاس مادورو « رئیس جمهور منتخب ونزوئلا» نامشروع تر از سمت قبلی وی «کفیل ریاست جمهوری» است.
کاپریلس خواستار بازشماری دستی 100 درصد آرا شد كه اگرچه با استقبال رييس جمهور منتخب مواجه شد اما رئیس کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا در کنفرانس خبری آن را امری دشوار دانست و گفت که باید به حاکمیت قانون احترام گذاشت و کاپریلس برای شکایت خود باید از مراجع و کانال‌های قانونی اقدام کند.
این در حالی است که کاپریلس از طرفداران خود خواسته تا در خیابان‌ها تظاهرات کنند و از روز گذشته خیابان هاي كاراكاس شاهد اغتشاش است. شدت خشونت طرفداران کاپریلس به حدی بود که پلیس ونزوئلا مجبور به مداخله شد و برای متفرق کردن معترضین اقدام به شلیک گاز اشک آور کرد.
به نوشته آسوشیتدپرس، برخی از معترضین با تجمع در بالکن های ساختمان ها و با کوبیدن بر ظروف آشپزخانه اعتراض خود را به نتایج انتخابات نشان دادند.

نامزد شكست خورده كيست؟
در اكتبر 2012با فشارهای واشنگتن و تلاش‌های گسترده دیپلمات‌های آمریکایی، سرانجام احزاب اپوزیسیون در ونزوئلا بر معرفی یک کاندیدا برای رقابت با "هوگو چاوز" رئیس‌جمهور فقيد این کشور توافق کردند و پس از رای‌گیری بین هواداران احزاب اپوزیسیون، "انریکه کاپریلس رادونسکی" در رقابت با چهار کاندیدای دیگر معرفی شده از سوی احزاب مخالف دولت کنونی ونزوئلا به عنوان نامزد نهایی جبهه اپوزیسیون معرفی شد.
وي40 ساله، یکی از چهره‌های جوان عرصه سیاست در ونزوئلا است که از سال 2008 تا کنون استاندار ایالت "میراندا"، دومین استان بزرگ ونزوئلا، می‌باشد.
همان گونه که از نام "انریکه کاپریلس رادونسکی" پیدا است، وی فرزند یک خانواده مهاجر یهودی از اروپای شرقی است که در طول جنگ جهانی دوم به ونزوئلا مهاجرت کردند. مادر وی یک روسی-لهستانی و پدرش دارای ریشه‌ای هلندی است. انریکه در معرفی خود اظهار داشته که پدر بزرگش در محله یهودی‌نشین "ورشو" زندگی می‌کرده و همراه با مادربزرگش در "کمپ تربلینکا" که از سوی نازی‌ها ایجاد شده بود جان خود را از دست داده‌‌اند. از این رو، وی خود را از بازماندگان آنچه که "هولوکاست" نامیده می‌شود می‌خواند.
کاپریلس علاوه بر ونزوئلا در هلند، ایتالیا و دانشگاه "کلمبیا" در نیویورک در حوزه حقوق تجارت تحصیل کرده و در سال 1998 و از 26 سالگی به عضویت مجلس نمایندگان ونزوئلا در می‌آید و با وجود اینکه جوانترین عضو مجلس بوده به عنوان نایب رئیس انتخاب می‌شود. وی در سال 2000 ریاست یکی از نواحی پنجگانه شهرداری کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، را بر عهده گرفت و از همان ابتدا فعالیت چشمگیری در مخالفت با هوگو چاوز داشته است.
کاپریلس رادونسکی از فعالان جریان کودتای آوریل 2002 در ونزوئلا بود که پس از حضور گسترده مردم این کشور خنثی شد. وی در شب کودتا در راس گروهی به سفارت کوبا در کاراکاس حمله و آنجا را اشغال می‌کنند. در این رابطه وی در سال 2006 محاکمه و 3 ماه در زندان می‌گذراند.
وی عضویت در حزب راستگرای "سویسیال-مسیحی" را در کارنامه خود دارد و دارای تفکرات لیبرال در حوزه اقتصاد و سیاست بوده و در یک مصاحبه خود را علاقه‌مند به "مدل برزیلی" در اداره کشور معرفی کرده است.
ميرحسين ونزوئلا به وضوح از خط ایالات متحده حمایت می‌کند و مستظهر به پشتیبانی واشنگتن است. کاپریلس رادونسکی مکررا تصریح کرده است در صورت پیروزی در انتخابات در روابط کشورش با ایران تجدیدنظر خواهد کرد. به اعتقاد وی، ایران کشوری غیر "دموکرات" و ناقض "حقوق بشر" است. 

i9cemBe2z7T8.jpg



به گزارش نمانيوز حمایت جامعه یهودیان ونزوئلا از کاپریلس رادونسکی و نيز نقش لابی یهودیان در آمریکا در گزینش وی برای رقابت با چاوز موثر بود . یهودیان ساکن ونزوئلا اقلیتی قدرتمند به لحاظ اقتصادی و رسانه‌ای هستند که از سوی مجموعه‌ای تحت عنوان "کنفدراسیون انجمن‌های اسرائیلی ونزوئلا" حمایت می‌شوند و دارای ارتباطی ارگانیک با رژیم صهیونیستی و همچنین لابی یهود در آمریکا هستند. آنها کاپریلس را عضوی از خود می‌دانند و در حمایت از وی هیچ دریغ نمی‌کنند.
خاصه آنكه سیاست‌های رئیس‌جمهور فقيد ونزوئلا در طی دهه گذشته مشکلات بسیاری برای واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین و در سطح بین‌المللی ایجاد کرده، رویکرد ضد صهیونیستی چاوز نیز برای آمریکا و رژیم حاکم بر تل‌آویو بسیار مخاطره‌آمیز بوده است.
صهیونیست‌های آمریکایی و اسرائیلی همچنین معتقدند ونزوئلا در دوره چاوز درگاه ورود جمهوری اسلامی به آمریکای لاتین بوده و باعث نفوذ ایران به محیط استراتژیک واشنگتن شده است. لذا رقبا و دشمنان جمهوری اسلامی برای کنار گذاردن چاوز و بستن این منفذ از هیچ تلاشی فروگذار نکردند اما او نتوانست مقابل چاوز كه همه مي دانستند عمري كوتاه خواهد داشت، راي بياورد.
او با پشتوانه آراي بيش از 40 درصدي خود وارد رقابت با معاون چاوز شد. اما مادورو روز دوشنبه رسما به عنوان پیروز انتخابات اعلام شد. اما کاخ سفید در واکنش به پیروزی «نیکلاس مادورو» معاون سابق «هوگو چاوز» در انتخابات ریاست‌جمهوری، بازشماری آرا را گامی «ضروری و احتیاطی» خواند. «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید در این مورد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به نزدیکی نتایج، نامزد رقیب و حداقل یک عضو شورای انتخابات بازشماری کل آرا را خواستار شده‌اند.
در همين حال موافقان دولت جدید ونزوئلا قرار است امروز و فردا در حمایت از مادورو و نتایج انتخابات ریاست جمهوری راهپیمایی کنند.
ادورو در تجمع هوادارانش که در مقابل کاخ ریاست جمهوری در پایتخت -کاراکاس- گرد هم آمده بودند، پیروزی خود را "درست، قانونی و مطابق با قانون اساسی" دانست. وی همچنین افزود "من برای انجام مسئولیت خود با شهامت آماده‎ام... نبرد ادامه دارد."
وی پیروزی خود را دلیلی بر شکست ناپذیر بودنِ راه چاوز دانست و گفت که کاپریلس پیش از اعلام نتایج با وی تماس گرفته بود و پیشنهاد یک "تفاهم" را دارد که نپذیرفته بود.
کاپریلس که روز گذشته مدعی تلاش برای مهندسی نتایج شده بود، ساعتی پس از اعلام پیروزی مادورو با لحنی خشمگین حاضر به قبول شکست نشد و خواستار شمارش آرا شد. وی مدعی شد که نتایجی که به دست وی رسیده است، متفاوت است.
به نوشته سایت شبکه بی.بی.سی. حدود 80 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده بودند. با اين وصف احتمال آن مي رود كه آمريكا در پي تدارك يك كودتاي نرم در كشوري باشد كه در سالهاي اخير تحملش آنقدر سخت شده بود كه براي تغيير حكومت در آن 2 بار كودتا انجام داد اما كودتاهايش ناكام ماند.


۱۳۹۲/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...