نسخه چاپی

شورای‌ نگهبان و حقوق رای‌ دهندگان

صالح اسكندری

شورای‌نگهبان قانون اساسی در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری روزهای پرکاری پیش رو دارد. بیش از سه دهه از عمر شورای نگهبان می گذرد. این سه دهه مملو از افتخارات و فداكاری های اعضای شورای نگهبان در دوره های مختلف برای صیانت و پاسداری مومنانه از قانون اساسی بوده است.
این شورا در26 تیر ماه سال1359 به منظور صیانت مومنانه از كارویژه های مردمسالاری و قانونی نظام سیاسی ایران كار خود را به طور رسمی آغاز كرد. شورای نگهبان به استناد اصول91 تا99 فصل ششم قانون اساسی دارای اختیارات و صلاحیت های مختلفی است كه متضمن كارآمدی قانون اساسی درمردمسالاری دینی است. شورای نگهبان ذاتا مدافع اسلامیت و جمهوریت نظام است و در جبهه مقدم دفاع مومنانه از مردمسالاری دینی قرار دارد.
شورای نگهبان ضامن سلامت خطی است كه مردمسالاری دینی طی سه دهه گذشته آن را دنبال كرده و می كند. همان گونه كه مقام معظم رهبری فرمودند: «شورای نگهبان صافی است برای آنكه نگذارد ناخالصی وارد اركان نظام بشود.» این شورا علاوه بر تضمین حیات اسلامی نظام، مدافع جمهوریت و مسئول مستقیم صیانت از آرای مردم و تحقق واقعی اراده عمومی در اداره كشور است. شورای نگهبان اولین مدافع حقوق سیاسی شهروندان مسلمان ایرانی است و مانع از بازگشت استبداد می شود.
گزینش کارگزاران سیاسى درنظام‌های مختلف مسبوق به برآورد حقوق رای دهندگان ومنتخبین دریک فازمتعامل است. یعنى درهر انتخابات هم مردم وهم نامزدهاى انتخاباتى نسبت به یکدیگر حقوقى دارند.درکشور ما برحقوق کاندیداى انتخاباتى تاکید فراوانى شده است . اما کمتر کسى تا به حال از حقوق رای دهندگان درقبال نامزدها صحبت کرده است. مردم حق دارند که بدانند به چه کسى راى مى‌دهند وچه کسى قرار است متصدى یکى از پست‌هاى کلیدى حکومت شود.
اگر یکى از نامزدهاى انتخاباتى در سطوحى مثل مجلس ودولت، صلاحیت لازم براى پذیرفتن یک مسئولیت عمومى رانداشته باشد عملا بخش عظیمى ازحقوق شهروندى دریک جامعه ضایع شده است وحکومت به عنوان مدیون اصلى حقوق رای دهندگان باید پاسخگوباشد.

۱۳۹۲/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...