نسخه چاپی

بی‌رمقی فتنه‌گران در انتخابات ریاست‌جمهوری !

ایجاد فتنه‌ای چون فتنه سبز در ایران ممكن نیست چرا كه نه فتنه‌گران دیگر توانایی ایجاد آن را دارند و نه اینكه نظام دیگر مانند فتنه 88 غافلگیر می‌شود.


گروه ترجمه - روزنامه واشنتگن‌پست 28 آوریل 2013(8 ارديبهشت) در مقاله‌ای به تحولات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پرداخت و نوشت: به موازات آنکه ایران آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، سوگیری ضدحاکمیت که چهار سال پیش به اعتراضات خشونت‌آمیز و سپس‌ سرکوب آن از سوی حکومت انجامید، از بین رفته است. رهبران جنبش اعتراضی یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سال 2011 تحت بازداشت خانگی بوده‌اند و بیشتر رهبران دانشجویی و فعالان سیاسی که به سازمان‌دهی تظاهرات‌ها کمک کردند، یا در زندان هستند و یا در خارج کشور به سر می‌برند. آن‌ها از واقعیت‌های روز کشور که بر بحران اقتصادی متمرکز است، دور هستند. در حالی که فعالان سیاسی خارج کشور بر تغییرات در داخل ایران تأکید می‌کنند، نشانه‌های روشنی درون کشور از پویایی هدایت‌کنندگان اعتراضات وجود ندارد. این تردیدهای فزاینده وجود دارد که اصلاح‌طلبان با نامزدی محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، در انتخابات آتی شرکت کنند.
در ادامه مقاله آمده است: یکی از دانشجویانی که در سال 2009 در اعتراضات شرکت کرده بود، می‌گوید: «ایرانی‌ها مردمی هستند که به رهبری نیاز دارند و درست همین حالا آن‌هایی که مخالف حکومت کنونی هستند، برای راهنمایی کسی را ندارند.» انتخابات ریاست‌جمهوری 14 ژوئن برگزار می‌شود؛ اما نشانه‌های اندکی در مورد هیجان و گرایش به اقدامات اعتراضی میان مردم وجود دارد. انتخابات و مبارزات مربوط به آن در ایران به‌گونه‌ای است که در هفته‌های پایانی، اوضاع بسیار حساس می‌شود و نامزدها به سراسر کشور مسافرت می‌کنند. در ماه‌های منتهی به اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری2009، تمایل چندانی به شرکت در انتخابات وجود نداشت و یک هفته پیش از انتخابات، این وضعیت تغییر کرد و در واقع مناظره‌های تلویزیونی زنده، عامل این تغییرات بود. این مسئله، فضا را برای بحث میان مردم باز کرد و راه برای شکل‌گیری جنبش اعتراضی هموار شد. چهار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، نماینده نظام حاکم جمهوری اسلامی بودند.
در پایان مقاله آمده است: یکی دیگر از کسانی که در اعتراضات سال 2009 شرکت کرده بود، گفت: «نمی‌توانیم واقعاً بگوییم این یک جنبش بود؛ زیرا همگی خواهان چیز متفاوتی بودیم... هنگامی که برخی از مردم در تلویزیون‌های ماهواره‌ای همچنان در مورد جنبش[فتنه] سبز صحبت می‌کنند، درک می‌کنم که آن‌ها چقدر از واقعیت‌های ایران دور هستند... جنبش اعتراضی چهار سال پیش به وجود آمد و من همچنان از خودم می‌پرسم که آیا شکل‌گیری آن، ارزشمند بود یا خیر؟»
 تحلیل‌: واقعیت امر نیز این است که دیگر ایجاد فتنه‌ای چون فتنه سبز در ایران ممکن نیست چرا که نه فتنه‌گران دیگر توانایی ایجاد آن را دارند و نه اینکه نظام دیگر مانند فتنه 88 غافلگیر می‌شود. از برکات فتنه 88 این بود که کشور و نظام را واکسینه کرد و راه‌های نفوذ دشمن و نفوذی‌های آنان را افشا ساخت. شاید به همین علت است که نویسنده مطلب فوق درباره احتمال شکل‌گیری فتنه دوباره ناامیدانه بحث می‌کند.

۱۳۹۲/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...