نسخه چاپی

كانديداي احتمالي رياست جمهوري:

مشكل معیشت مردم باید حل شود

كاندیدای احتمالی ریاست جمهوری گفت: مشكل معیشت مردم در وهله اول به هر قیمتی شده باید حل شود چرا كه ما تجربه چنین كاری را در دوران جنگ داشته‌ایم.

به گزارش نما یحیی آل اسحاق در سفر به اردبیل و در گفت‌و گو با فارس اظهار داشت: ضعف و قوت دولت احمدی‌نژاد در حوزه اقتصادی و سایر مسائل قابل بررسی و تبیین است که در نقاط قوت او می‌توان گفت احمدی‌نژاد و تیمش انسان‌هایی پر‌ انرژی، جسور، پرتلاش و دارای دل و جرات بسیار هستند به طوری که او جرات پیدا کرد در عرصه هدفمندی یارانه‌ها وارد شده و حرکتی را در این زمینه انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: اما در جمیع جهات باید جرات و جسارت او همراه با خرد جمعی و تلفیقی از تفکرات و اندیشه‌های پیش‌رونده بود که این بی‌توجهی سبب شد تا نقاط ضعف او در کلان اقتصادی مشهود شود.

نماینده بخش خصوصی در اتاق بازرگانی با انتقاد از بی‌اعتنایی‌ها به کلان اقتصادی یادآور شد: منظور از این کلان اقتصادی رشد اقتصادی است که باید به 8 درصد می‌رسید اما این رقم به حدود یک درصد رسیده است.

آل اسحاق یکی دیگر از شاخص‌های کلان اقتصادی را بحث اشتغال اعلام کرد و گفت: برخی‌ها مدعی هستند که اشتغال نه تنها رشد مثبت نداشته بلکه منفی شده است و ما همچنان با 3 میلیون لشکر بیکار روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: تورم و بی‌سامانی نظام ارزی دیگر کلان‌های اقتصادی است که مورد بی‌مهری قرار گرفته و مردم در حوزه معیشت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند به طوری که هزینه‌های سلامت بسیار سنگین شده است.

وزیر بازرگانی دولت هاشمی بی‌سامانی در پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران و عدم تعادل در‌آمدهای ارزی با هزینه‌کردها را از دیگر مشکلات و معایب اقتصادی کشور توصیف کرد.

به هم ریختگی ساختار اقتصادی نتیجه معکوس داشته است

آل اسحاق بیان داشت: قابل قبول نیست که ما در شرایط بین‌المللی تحت فشار و تحریم باشیم و با محدودیت زندگی کنیم اما دولت به کارهایی دست بزند که انجام آن هیچ لزومی ندارد چرا که این حرکت‌های لوکس زندگی مردم را گران کرده است.

وی با انتقاد از به هم ریختگی برخی ساختار اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد افزود: ما در حوزه تفکیک نشدن وظایف شورای پول و اعتبار با بانک مرکزی و سیاست‌های متناقض پولی و مالی و در هم آمیختگی بسیار زننده در این حوزه روبرو هستیم به طوری که صندوق ذخیره ارزی باید در اختیار مجموعه‌ای غیر از دولت باشد تا دولت نتواند هر وقت دلش خواست از آن برداشت کند و حجم نقدینگی را بالا ببرد.

این فعال حوزه اقتصادی با انتقاد از تعطیل شدن سازمان برنامه و بودجه و تنزل این حوزه در سطح یک معاونت تصریح کرد: می‌توانستیم به جای تعطیلی این سازمان در آن تحولی ایجاد کنیم تا کار‌آمدی آن بیشتر باشد.

دولت آینده حل مشکلات معیشتی مردم را در اولویت قرار دهد

آل اسحاق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه نیازهای معیشتی مردم در کوتاه مدت قابل حل نیست اما دولت آینده در سال اول می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا بخش عمده‌ای از دغدغه معیشتی مردم حل شود.

وی پرهیز از دادن وعده‌های توخالی و انجام نشدنی را یادآور شد و ادامه داد: مشکل معیشت مردم در وهله اول به هر قیمتی شده باید حل شود چرا که ما تجربه چنین کاری را در دوران جنگ داشته‌ایم.

اقتصاد‌دان برجسته کشور تاکید کرد: 24 قلم کالای ضروری مردم باید در حد وفور تامین شود و ذخیره‌سازی مورد نیاز در این حوزه صورت گیرد.

60 درصد هزینه سلامت را مردم از جیب خود پرداخت می‌کنند

آل اسحاق کار ضروری دیگر را حل مشکلات حوزه سلامت و بهداشت و درمان اعلام کرد و ابراز داشت: از هزینه کرد 40 هزار میلیارد تومان در سال گذشته در حوزه سلامت 25 هزار میلیارد تومان را مردم از جیب خود پرداخت کرده‌اند و تنها 15 درصد را بیمه‌ها متقبل شده‌اند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی یادآور شد: حدود 60 درصد درمان و سلامت را مردم از جیب خود پرداخت می‌کنند که این به رغم فشار تورمی و هزینه کرد حوزه سلامت بسیار سنگین است.

معاون وزیر در دولت خاتمی خاطرنشان کرد: ما باید بیمه رایگان یا نیمه‌رایگان را در کشور با حداقل هزینه راه‌اندازی کنیم که البته بنده قول مجانی بودن آن را به دلیل کسری بودجه نمی‌دهم ولی با حداقل هزینه می‌توان سلامت مردم را تامین کرد.

سیاست مسکن مهر را ادامه می‌دهم

آل اسحاق مشکل مسکن را از دیگر دغدغه‌ها اعلام کرد و افزود: علیرغم اینکه 40 درصد منابع و تسهیلات بانکی به سمت مسکن رفته است اما بیش از یک میلیون و 600 واحد مسکن در کشور تولید نشده است که دولت آینده باید سیاست مسکن مهر را ادامه دهد و به هر قیمتی شده واحدهای نیمه‌تمام را تکمیل کنند.

وی ظرفیت‌های فرهنگی کشور را بسیار ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی ما بی‌توجهی به بانوان بوده در حالی که 50 درصد جمعیت کشورمان را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بنده پیشنهاد می‌کنم مدیریت تمام حوزه‌های مرتبط با بانوان را در آموزش و پرورش و بهداشت و درمان به آنها بدهیم چرا که هیچ اشکالی ندارد یک زن توانمند بیمارستان یا مدرسه‌ای را مدیریت کند.

وی در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل توجه به بیمه زنان خانه‌دار، تامین نشاط و سلامت آنها، حل مشکلات ازدواج جوانان و رفع دغدغه‌های اجتماعی را ضروری اعلام کرد و اذعان داشت: باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا فضای بد‌اخلاقی از کشور رخت بربندد و با توجه به الزامات خلق حماسه سیاسی و اقتصادی بتوانیم با نشاط در این عرصه وارد شویم.

۱۳۹۲/۲/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...