نسخه چاپی

متكي مطرح كرد؛

ساختمان بانك‌ها هر روز بلندتر می‌شود و مردم ضعیف‌تر

نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: بانك‌ها ساختمان‌هایشان بلندتر و هر روز بهتر می‌شود ولی افرادی كه تسهیلات وام می‌گیرند هر روز ضعیف‌تر می‌شوند كه این نشان‌دهنده بیمار بودن سیستم بانكی كشور است.

به گزارش نما به نقل از فارس، منوچهر متکی در نشست خبری که در محل دفتر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه عدم توجه به تولید در دولت‌ها کم و بیش وجود داشته است، اظهار داشت: عدم توجه مسئولان دولتی به تولید موجب بروز مشکلات شدید اقتصادی از جمله بیکاری، گرانی و تورم در کشور شده است.

وی ادامه داد: در تبریز 500 مرکز بزرگ تولیدی وجود داشت که به دلیل مشکلات تولید اکنون از این آمار فقط 133 مرکز که آن‌ها نیز کمتر 20،30،40 درصد از ظرفیتشان فعالیت می‌کنند.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: در برخی از شهرها ائمه جمعه مردم به بنده می‌گفتند یکی از مراکز تولیدی نزدیک 400 کارگر داشت که امروز به دلیل مشکلات تولید به 60 نفر کاهش یافته به اعتقاد من عدم حمایت جدی از تولید از نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد بوده است.

متکی بیان کرد: رأی کنونی دولت نهم و دهم توسط رأی‌دهندگان در کشور صورت گرفت اما دولت بعد از انتخابات تلاش کرد خودش را از هر گونه جریان حزبی و گروهی خارج بداند.

وی افزود: اگر اصول‌گرایی را قواعدی از جمع بدانیم دولت فعلی قواعد اصول‌گرایی را نداشت البته به این معنی نیست که دولت اصول‌گرا نبوده و به جریان سیاسی متعلق نبود بلکه پای‌بندی به مبانی جمعی اصولگرایان نداشته است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌ جمهوری به روند کنونی هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب از وضعیت کنونی این طرح را به ساختمان نیمه تمام تشبیه کرد که باید از دل آن فعالیت اقتصادی بجوشد تا تکمیل شود.

متکی بیان کرد: برای افزایش نرخ یارانه‌ها باید دولت و مجلس شورای اسلامی به توافق برسند و من نیز در این راستا طرح‌ها و برنامه‌هایی دارم که در صورت افزایش یارانه‌ها به تقویت درآمد و قدرت اقتصادی منجر ‌می‌شود که پس از نتیجه ائتلاف این برنامه‌ها را اعلام می‌کنم.

وی عنوان کرد: در سیستم رفاهی و اجتماعی کشورهای پیشرفته پولی که به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شود این پول از دل اقتصاد بیرون می‌آید.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: با تشکیل تیم اقتصادی کار کارشناسی کردم که هر جا بخواهد هر گونه افزایشی در یارانه‌ها صورت بگیرد این میزان افزایش پولی که به جیب مردم می‌رود قدرت خرید مردم را بالا ببرد.

متکی یادآور شد: قانون‌گذار در تصویب یارانه‌ها دو دغدغه داشت یکی اینکه آزادسازی شیب قیمت‌ها بسیار کند باشد و در پنج سال قیمت کالاها در شیب ملایم افزایش یابد که در سال گذشته افزایش قیمت در کالا اتفاق نیافتاد، بلکه کودتای قیمت در کشور رخ داد.

وی بیان کرد: قانون‌گذار 71 هزار میلیارد تومان یارانه را قبول کرد تا 30 درصد از آن به سمت تولید برود تا به موازات تقاضای کالایی که در کشور به وجود می‌آید کالا تولید و به مردم عرضه شود تا کمبود عرضه را جبران کند و گرانی و تورم کنترل شود.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌ جمهوری بیان کرد: در ایران یک دفعه تصمیم گرفته می‌شود قیمت دلار یک هزار تومانی به 2 هزار تومان افزایش یابد تا ظاهراً در عمل پول مردم دو برابر شود در صورتی که این اتفاق نیافتد قدرت خرید مردم با این افزایش تغییری نکرده است.

متکی افزود: اقتصاد یک منظومه است و شاخص و مؤلفه‌های آن باید در نرخ سود بانکی، برابری پول ملی با ارز خارجی، نرخ بیکاری و نرخ تورم و سایر مؤلفه‌ها باید در یک نگاه منظومه‌ای تعریف شود تا سیستم از آن بیرون آید.

وی بیان کرد: در سیستم بانکی اشکالات جدی است و ساده‌ترین دلیل سیستم این است که هیچ حمایتی از وضعیت بورس و تولید نمی‌شود در کشورهای پیشرفته بانک‌ها هر چه ظرفیت دارند در عرصه تولید پمپاژ می‌کنند تا تولیدگران توان تولیدشان بالا برود و وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: این وضعیت در کشور ما این است که بانک‌ها ساختمان‌هایشان بلندتر و هر روز بهتر می‌شود ولی افرادی که تسهیلات وام می‌گیرند هر روز ضعیف‌تر می‌شوند که این نشان‌دهنده بیمار بودن سیستم بانکی کشور است.

۱۳۹۲/۲/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...