نسخه چاپی

توضیحات عضو شورای نگهبان درباره رد صلاحیت كاندیداها

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: تاكنون در ۳۴ سال گذشته هیچ عاملی نتوانسته حتی یك ساعت انتخابات را در كشورمان به تأخیر بیاندازد.

به گزارش نما محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در همایش منادیان حماسه که در محل سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد، اظهار داشت: طبق اصل ششم قانون اساسی تمام امور کشور باید بر اساس رأی مردم اداره شوند، بدخواهان و دشمنان نظام هرچه در این زمینه گفتند و می‌گویند، اما همه می‌دانیم که این آرای ماست که مسیر کشور را مشخص کرده و خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در 34 سال گذشته هیچ عاملی نتوانسته انتخابات کشور ما را حتی یک ساعت عقب بی‌اندازد، انتخابات‌ها هر بار از انتخابات گذشته پرشورتر و شیرین‌تر برگزار می‌شود. مخصوصاً انتخابات ریاست‌جمهوری.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی بعد از مقام معظم رهبری شخص عالی‌مقام و شخص دوم مملکت است، چنین مقامی را انتخاب کردن امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم، اصل مشارکت که به گفته حضرت امام (ره)، مسامحه در این زمینه جایز نیست و هیچکس به هیچ دلیلی نمی‌تواند از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری شانه خالی کند، اصل رأی دادن یک وظیفه است و انتخاب اصلح هم یک وظیفه دیگر است.

اسماعیلی یادآور شد: اینبار پس از تجربه پیشین ما و اتفاقات فتنه‌باری که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 رخ داد، دشمنان طمع کردند و فکر می‌کنند می‌توانند از ابزارهای مختلف برای این انتخابات استفاده کنند و به بعضی از نقاط ضعفی که ما از خودمان نشان می‌دهیم چشم امید دوخته‌اند اما مانند همیشه ناامید و مأیوس خواهند شد و شما اصحاب رسانه باید کمک کنید تا حماسه سیاسی بیشتر و بهتر از آنچه که تصور می‌کنیم در کشور اتفاق بی‌افتد و شاید بخشی از این موضوع جز از دست شما از دست دیگری بر نیاید.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: قانون اساسی شرایط ریاست‌جمهوری را تبیین و روشن کرده است که این شرایط باید احراز شود اما آنچه که در قانون اساسی آمده و کاری که شورای نگهبان انجام خواهد داد، تعیین حداقل‌هاست و اسامی که از طرف شورای نگهبان پس از ثبت‌نام کاندیداها اعلام می‌شود، کسانی هستند که حداقل‌ها و کف شرایط را دارند.

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان اصلح را معرفی نمی‌کند، گفت: شورای نگهبان کسی را معرفی می‌کند که بر اساس پرونده‌ها و مدارک موجود حداقل‌های صلاحیت را دارد و این مردم هستند که باید بگردند و اصلح را انتخاب کنند و به صلاحیت اکتفا نکنند، این افراد دارای حداقل‌ها هستند اما مردم نباید به حداقل‌ها اکتفا کنند.

محسن اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: قانون اساسی در مورد ریاست‌جمهوری به صراحت تکلیف را مشخص کرده شورای نگهبان باید وجود شرایط قانونی در داوطلبان را احراز کند یعنی باید یقین کند که این شرایط در داوطلب موجود است. حتی عدم احراز این شرایط برای اعلام نکردن نام افراد کافی است؛ اعلام نشدن اسامی برخی افراد از سوی شورای نگهبان به این معنا نیست که آن افراد حداقل‌ها را نداشته‌اند، شاید در میان آنها کسانی صلاحیت داشته باشند اما صلاحیت آنها احراز نشده باشد.

این عضو حقوق‌دان شورای نگهبان به کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: هرکسی مدارکی دارد که مدیریت و مدبر بودن و رجل سیاسی و مذهبی بودنش را اثبات می‌کند، باید آن را به شورای نگهبان تحویل دهد.

وی اضافه کرد: امروز بعد از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود ذخایر بسیار ارزشمند نیروی انسانی در کشور، دیگر جایی برای مسامحه نیست، شورای نگهبان با دعوت از متخصصان و کارشناسان مختلف تصمیم گرفت آئین‌نامه داخلی برای احراز صلاحیت‌ها تدوین کند تا یک نوع شفافیت برای ارزیابی حتی برای خود افراد قابل دسترسی باشد.

به گفته وی، شورای نگهبان صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند و اگر صلاحیت کاندیدایی احراز شود، نام او را اعلام می‌کنیم و این اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان به این معناست که آن کاندیدا حداقل‌ها را دارد، رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی باید از میان رجل مذهبی و سیاسی که واجد شرایط ذکر شده در قانون اساسی هستند، انتخاب شود، بنابراین مهمترین شرط برای کاندیدای ریاست‌جمهوری،‌رجل مذهبی و سیاسی بودن است و اگر این اولین شرط را کاندیدایی نداشته باشد، اصلاً وارد بررسی صلاحیت‌ها نمی‌شویم، بعد از آن داوطلب باید ایرانی‌الاصل باشد، مدیر و مدبر باشد، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا و مؤمن و معتقد به مبانی اسلامی و مذهبی رسمی کشور باشد.

این مقام مسئول در شورای نگهبان در ادامه سخنانش متذکر شد: برای بار سوم تأکید می‌کنم بر فرض اینکه اسامی از طرف شورای نگهبان اعلام شود، به معنای آن است که داوطلب اعلام شده دارای حداقل شرایط است و این مردم هستند که باید فرد مورد نظرشان را انتخاب کنند، با آن شرایطی که دین به ما یاد داده و رهبر معظم انقلاب هم اعلام کرده و خواهند کرد، باید پاک‌دست باشد، بحران‌های اجتماعی او را ناتوان نکند، اهل خاندان صالحه و دارای سوابق احسن باشد، اهل شجاعت و صعه‌صدر باشد و از همه نیروها و سلایق در حرکت دادن چرخ قوه مجریه استفاده کند.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگسازی برای یک انتخاب سیاسی کار اصحاب رسانه است، گفت: رسانه‌ها هم با ابزار توانمندی که در اختیار دارند و هم با هنری که خدا به آنان داده است، می‌توانند به این فرهنگسازی برای یک انتخاب سیاسی کمک کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: دادن وعده‌های ناشدنی ناممکن، نادیده گرفتن زحمات گذشته،‌ تخریب، همگی ضد ارزش هستند، در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری سه ماده مهم راجع به تخریب وجود دارد، رسانه‌ها باید تخریب را به عنوان یک ضد ارزش در جامعه جا بی‌اندازند. از اینکه پا روی دوش و آبروی دیگری بگذارند تا یک قدم بالا بروند، این موضوع باید به عنوان یک ضد ارزش در جامعه معرفی شود، علاوه بر اینکه تخریب یک ضد ارزش است و در پیشگاه ملت بخشیده نخواهد شد، باید بدانند مردم به آنان رأی نخواهند داد.

وی افزود: موضوع دیگری که باید فرهنگسازی شود مسئله سوءاستفاده از موقعیت‌ها و امکانات دولتی و عمومی است، دیده می‌شود گاهی از موقعیت‌ها و گاهی هم از امکانات و اموال عمومی به نفع برخی کاندیداها یا به نفع خودشان استفاده می‌کنند، این افراد مطمئن باشند که این موارد به هنگام بررسی صلاحیت کاندیداها مورد توجه قرار می‌گیرد که البته به علت اهمیت این موضوع، قبلاً آن را طی اطلاعیه‌ای اعلام کردیم.

محسن اسماعیلی ادامه داد: تکرار می‌کنم رئیس جمهور باید امین و با تقوا باشد، کسی که هنوز وارد گود نشده و ضوابط شرعی و قانونی را در نظر نمی‌گیرد، از موقعیت خودش و امکانات و اموالی که در اختیار دارد، سوءاستفاده می‌کند، این فرد یقیناً از نظر امانت و تقوا و حسن سابقه دچار مشکل خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه قبل از اینکه شورای نگهبان بخواهد در این زمینه عمل کند، شما اصحاب رسانه می‌توانید این موضوع را به عنوان یک ضد ارزش در جامعه جا بی اندازید، گفت: کاندیداها و هوادارانشان توجه داشته باشند که بررسی صلاحیت‌ها از نظر قانونی محدود به آن 10 روزی که حداکثر شورای نگهبان فرصت دارد، نیست.

وی تأکید کرد: اینطور نیست وقتی اسامی کاندیداها از طرف شورای نگهبان اعلام شد، دیگر کاری نتوان انجام داد، در هر مقطعی از جریان برگزاری انتخابات در کشور اگر مدرکی به دست بیاید و دیده شود که نامزدی موازین قانونی را زیر پا می‌گذارد به اندازه‌ای که صلاحیتش زیر سؤال می‌رود، طبق ماده 58 قانون انتخابات، هرزمان که باشد رد صلاحیت خواهد شد و نباید اجازه دهیم که افراد پس از معرفی نامشان از طرف شورای نگهبان، تصور کنند دیگر از پل گذشتند و هرچه می‌خواهند می‌توانند انجام دهند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه اعلام کاندیداتوری حق قانونی هرکسی است و نمی‌توان مقابل آن را گرفت، تصریح کرد:‌ قانون اساسی با صعه صدر به این موضوع توجه کرده و جلوی نام‌نویسی کسی را نمی‌توانیم بگیریم اما می‌شود از کاندیداها خواهش کرد که خودشان ابتدا به بررسی صلاحیت خودشان بپردازند؛ زحمت درست نکنند، اینکه هر روز از هر گوشه‌ای کسی اعلام کاندیداتوری کند، در شأن ملت و مقام ریاست‌جمهوری نیست، یک زمانی به مزاح به برخی گفتم که عده‌ای خیال می‌کنند خلق حماسه سیاسی به اعلام کاندیداتوری است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: کاندیداها در بررسی توانایی‌هایشان، به خودشان سخت بگیرند و ما افتخار می‌کنیم تابع دینی هستیم که این دین قبول مسئولیت را برداشتن یک بار دشوار و نه پهن کردن یک سفره پربار به ما معرفی کرده است، خواهش می‌کنیم از کسانی که در صف طولانی کاندیداتوری قرار گرفته‌اند و هر روز هم این صف در حال طولانی‌تر شدن است، شأن مقام ریاست‌جمهوری و شأن ملت ایران و شأن نظام را یک بار دیگر بررسی کنند و از اینکه بهانه‌ای در آینده برای بیگانگان درست شود، اجتناب کنند.

«حتماً دقت‌های لازم دراین زمینه صورت می‌گیرد، شورای نگهبان قانوناً سقفی برای تعداد کاندیداهای ریاست‌جمهوری نداشته و ندارد اما اگر کسی هم صلاحیتش احراز نشود، نام آن فرد قابل اعلام نیست، از این کاندیداها باید خواهش کرد که یک مقداری در ارزیابی توانایی‌های خودشان توجه بیشتری داشته باشند.»

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در چند استان کشور، گفت:‌ این انتخابات‌ها هم بسیار مهم است و باید تلاش کنیم این سه انتخابات زیر سایه سنگین انتخابات ریاست‌جمهوری نادیده گرفته نشود.

محسن اسماعیلی در خاتمه خاطرنشان کرد: 24 خرداد 92 برگ زرین دیگری در تاریخ ایران اسلامی خواهد بود و دشمنان را مأیوس و دوستان انقلاب را شاد خواهد کرد، همه امکانات و برنامه‌ریزی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی شده است و امیدواریم سهم شما اصحاب رسانه در انتخابات ریاست‌جمهوری مانند همیشه بالاتر باشد.

۱۳۹۲/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...