نسخه چاپی

حرف آخر را خاتمی می زند/ امیدواریم یا خاتمی یا هاشمی بیاید/ پرونده ای برای مشایی...

عکس خبري -حرف آخر را خاتمي مي زند/ اميدواريم يا خاتمي يا هاشمي بيايد/ پرونده اي براي مشايي...

با نزدیك شدن به ایام داغ انتخابات رسانه های ضد انقلاب و وابسته به غرب نیز با بازتاب خبرهای انتخاباتی سعی در نقش آفرینی در این اتفاق مهم را دارند و بیشتر اخبار آنها حول محور اصلاح طلبان دور می زند.

حرف آخر را خاتمی می زند

بی بی سی در بازتاب اخبار انتخابات ریاست جمهوری 92 نوشت: محسن مهرعلیزاده٬ رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت محمد خاتمی گفته است که ستاد اصلاح طلبان پس از نظر نهایی آقای خاتمی در خصوص نامزدی اش در انتخابات٬ تشکیل خواهد شد.



او گفت: "هنوز اصلاح طلبان ستادی تشکیل نداده‌اند و بجای آن شورای مشورتی ایجاد شده است، بعد از نظر نهایی خاتمی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تشکیل خواهد شد."



آقای مهرعلیزاده در خصوص اجماع بر روی نامزدی از سوی اصلاح طلبان در صورت عدم کاندیداتوری آقای خاتمی گفت: "شاخص های مد نظر از سوی خاتمی و مشاوران تعیین می شود تا فرد مورد اجماع معرفی شود."





بی بی سی در ادامه نوشت: او درباره احتمال نامزدی آقای خاتمی گفت: "وی هنوز نظر قطعی خود را در خصوص آمدن یا نیامدن به عرصه انتخابات اعلام نکرده، بنابراین اصلاح طلبان منتظر نظر نهایی وی هستند، در صورت نظر مثبت٬ هیچ نامزدی از این طیف معرفی نخواهد شد."



آقای خاتمی هنوز نظر قطعی خود را درباره نامزدی اش اعلام نکرده٬ اما در روزهای اخیر به نظر می رسد احتمال آمدن او کمرنگ شده است.



چند نفر از نزدیکان او از جمله محمود دعایی٬ مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفته اند که آقای خاتمی قطعا خود را نامزد نمی کند.



***



خاتمی قطعا نمی‌آید، هاشمی هم احتمالا

وب سایت رادیو فردا خبری از انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دارد، محمود دعایی و محمدعلی نجفی، از فعالان اصلاح‌طلب، روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، از عدم حضور این دو چهره سیاسی در انتخابات سخن گفتند.



رادیو فردا به نقل از رسانه های داخلی نوشت: آقای دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، در مصاحبه‌ با این خبرگزاری گفته است که محمد خاتمی «قطعا کاندیدا نمی‌شود».

محمود دعایی همچنین حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات را «بعید» دانسته و در نهایت تاکید کرده است که «راه برون رفت از مشکلات امروز کشور گذشت از سوی همه کسانی است که با هم اختلاف دارند».



ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران کمتر از یک هفته بعد، از روز ۱۷ اردیبهشت آغاز می‌شود، اما با این حال حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات همچنان معمایی حل نشده باقی مانده است.

در هفته‌های اخیر بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب از محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، دعوت کرده‌اند که در این انتخابات حضور یابد، اما در جبهه مقابل، برخی از محافظه‌کاران مانند حسین شریعتمداری با تهدید به «ردصلاحیت»، برای او خط و نشان کشیده‌اند.



رادیو فردا در خصوص آمدن و نیامدن خاتمی نیز نوشت: پاسخ‌های خاتمی نیز تاکنون نه منفی بوده است، نه مثبت و تنها نشان از تردیدهای جدی او داشته، چنان‌چه به تازگی در دیدار با جمعی از جوانان احزاب اصلاح‌طلب گفته است: «اگر حاکمیت به هر دلیل، فردی مانند من را نخواهد و به هر قیمتی نگذارد که بیاید، آن روز آنان که امیدوار بودند چه حالی پیدا می‌کنند؟ آیا کینه‌ها و دلخوری‌ها بیشتر نمی‌شود؟»





اما از سویی بحث نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در این انتخابات هم وجود دارد، رییس جمهوری سابق ایران و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال‌های اخیر مواضعی نزدیک به اصلاح‌طلبان داشته است و همین امر باعث شده برخی گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و حتی میانه‌رو کشور تمایل به حضور او در انتخابات داشته باشند.



آقای هاشمی که پیش از این سخن بر سر نیامدن او در انتخابات مطرح بود، به تازگی با اشاره به «مشکلات» عدیده کشور، مانند «بدهی‌های بسیار» و تحریم‌های بین‌المللی گفته است: «نمی‌گویم که نمی‌آیم. ولی می‌گویم ضرورت نیست که پیرمرد ۸۰ ساله بیاید.»



رادیو فردا در ادامه نوشت: اکنون نیز محمدعلی نجفی، عضور اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و حزب کارگزاران سازندگی، می‌گوید که گمان می‌کند، تصمیم آقای هاشمی بر عدم حضور در انتخابات باشد؛ اگرچه او تاکید کرده است که صحبت‌های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی را هم نمی‌توان به معنای نیامدن او دانست.



به گفته نجفی: «ما امید داریم که یکی از آقایان خاتمی یا هاشمی برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی کنند. در غیر این صورت امیدواریم که بتوانیم در میان دوستان، اجماعی برای ورود با یک نامزد در صحنه انتخابات ایجاد کنیم.»



از میان چهره‌های اصلاح‌طلب یا نزدیک به اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان و حسن روحانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. به جز این، بحث نامزدی اسحاق جهانگیری و محمدعلی نجفی هم وجود دارد که اکنون آقای نجفی می‌گوید «انگیزه کافی» برای چنین کاری ندارد.



***



تشکیل پرونده برای مشایی در کمیسیون اصل ۹۰

وب سایت رادیو فردا وابسته به سازمان سیا در خبری دیگر به موضوع پرونده "اسفندیار رحیم مشایی" پرداخت.



این وب سایت با انتخاب تیتر "یک هفته به ثبت‌نام نامزدها؛ تشکیل پرونده برای مشایی در کمیسیون اصل ۹۰" نوشت: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل پرونده‌ای در این کمیسیون علیه اسفندیار رحیم مشایی، نامزد احتمالی دولت در انتخابات ریاست جمهوری، خبر داد.



به نوشته رادیو فردا: در حالی که در حدود یک هفته به ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری باقی‌ است، مصطفی افضلی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: «پرونده شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از مشایی در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شده و تا قبل از آغاز بررسی صلاحیت کاندیداهای احتمالی در اختیار نهادهای نظارتی قرار خواهد گرفت.»





به گفته سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، تصریح کرد: «هنوز بنا نداریم که ابعاد این پرونده را بیان کنیم اما قطعا این گزارش می‌تواند به نهادهای نظارتی که وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را دارند کمک کند.»



وی تاکید کرد گزارش پرونده شکایت از مشایی تا قبل از آغاز بررسی صلاحیت‌ها تهیه و ارائه خواهد شد.


رادیو فردا ادامه داد: «روز هفدهم اردیبهشت، آغاز ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری است و دولت محمود احمدی‌نژاد هنوز کاندیدای خود را معرفی نکرده است.

با این حال با توجه به نزدیکی اسفندیار رحیم مشایی به رئیس دولت و افزایش حضور وی در محافل عمومی و سفرهای استانی، بسیاری وی را کاندیدای مورد نظر محمود احمدی‌نژاد می‌دانند.»



***



هنوز هیچ چیز مشخص نیست

وب سایت روزآنلاین در خبری به بازتاب گزارش "دی تسایت" از انتخابات ایران پرداخت که آخرین مواضع آقای هاشمی را مطرح کرده است.



دی تسایت با این عنوان که "هنوز هیچ چیز مشخص نیست" به اضهارات "اکبر هاشمی رفسنجانی" پرداخته و می نویسد: رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن در ایران دولت محمود احمدی نژاد را مورد مؤاخذه قرار داده است. اینکه آیا او نامزدی خود را برای انتخابات اعلام خواهد کرد یا خیر، هنوز مشخص نیست.



۷ هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رفسنجانی رییس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داد. او دراین رابطه گفت: "سیاست دولت احمدی نژاد در ۸ سال اخیر این بود که سیاستمداران مجرب و باسابقه را کنار بگذارند یا در حصر خانگی نگاه دارند."





دی تسایت با ادعای اینکه "این تردید وجود دارد که این کشور به طور پنهان درحال ساخت تسلیحات هسته ای است" می نویسد: برنامه هسته ای ایران سال هاست که مورد مناقشه است. به همین دلیل، سازمان ملل تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده. رفسنجانی همچنین واکنش احمدی نژاد به این رویکردها را مورد انتقاد قرار داد. او گفت: "بی شک کاغذ پاره نامیدن قطعنامه های سازمان ملل تبعات جدی و هزینه های سیاسی بالایی برای کشور به همراه داشته." او همچنین مخالفت خود را با اظهارات ضد اسراییلی احمدی نژاد نشان داد. او گفت که هیچ کس دنبال جنگ با اسراییل نیست.



دی تسایت در پایان می نویسد: رفسنجانی اظهار داشت که هنوز تصمیم خود را نگرفته است. او که درحال حاضر ۷۸ سال دارد گفت: "فکر می کنم که کشور به رییس جمهور ۸۰ ساله نیاز نداشته باشد."

۱۳۹۲/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...