نسخه چاپی

روايت فضاي سياسي كشور؛ روز هشتاد و دوم سال سي و پنجم

خبر سه دستگیری، كه دو مورد آن تكذیب شد!

خبر سه بازداشت در روزهای اخیر در فضای سیاسی كشور كه یكی تأیید و دو مورد آن تكذیب شد، در كنار جو حاكم بر فضای اقتصادی كشور كه درباره تعیین قیمت جدید بنزین و خودرو و اعلام اینكه هر ایرانی باید پنج تا شش فرزند داشته باشد، بحث‌های انتخاباتی را تا اندازه‌ای به حاشیه برده است.

فضای عمومی کشور در روزهای جاری، برای عامه مردم رنگ و بوی اقتصادی‌تر به خود می‌گیرد و در روزهایی که فضا به شدت انتخاباتی است، تعیین قیمت بنزین و خودرو ـ که طبیعتا بر قیمت بخشی از نیازمندهای روزمره مردم ایران تأثیر می‌گذارد ـ مردم را چشم انتظار نگه داشته است.

به گزارش «تابناک»، بناست روز شنبه، بهای نهایی خودرو، پس از توافق شورای رقابت و خودروسازان اعلام شود و قیمت نهایی سوخت هم ـ هرچند در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است ـ ‌هنوز با تصویب در صحن علنی قطعی نشده است. احتمالا باید منتظر موج جدیدی از گرانی‌ها در کشور باشیم!.

افزون بر گرانی‌ها، سیاست افزایش جمعیت در ایران هم از بحث‌های مهمی است که این روز‌ها به ویژه در بین مقامات وزارت بهداشت مطرح است؛ بحث‌هایی که البته یک سوی آن مردم هستند.

به تازگی رییس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفته که هر خانواده ایرانی به طور متوسط باید پنج تا شش فرزند داشته باشد. به گفته او، تلاش وزارت بهداشت این است که از کاهش رشد جمعیت ـ که در سال‌های اخیر رخ داده ـ جلوگیری شود؛ البته این برنامه اجباری نیست و افرادی که خودشان بخواهند جمعیت خانواده‌شان را کنترل کنند، روش‌های جلوگیری از بارداری با هزینه خودشان برای آن‌ها در کشور وجود دارد و کسی مانع آن‌ها نمی‌شود.

به این ترتیب، رشد جمعیت کشور که نزدیک ۸/۱درصد است، دوبرابر می‌شود و به ‌۶/۳ تا ۸/۳‌درصد می‌رسد. البته ناگفته نماند که باید برای رسیدن به چنین رشد جمعیتی، رشد اقتصادی در کشور حاکم باشد، ولی ‌به گفته کار‌شناسان اقتصادی، هم‌اکنون رشد اقتصادی کشور، صفر و حتی منفی است.

‌این روز‌ها و البته در روزهای پیش روی، صرف‌نظر از موضوع گرانی‌ها و قیمت‌ها، فضای سیاسی کشور آکنده از شایعاتی است که از خارج و داخل به فضای رسانه‌ای کشور تزریق می‌شود؛ یک روز خبر وجود نواری هشت میلیونی از سوی برخی ‌رسانه‌های داخلی منتشر و تکذیب ‌و روز دیگر، خبر بازداشت رئیس جمهور، از سوی رسانه‌های خارجی منتشر و البته آن هم تکذیب می‌شود. گویا، تا برگزاری انتخابات، خبرهای کذب و شایعات همچنان ادامه خواهد داشت!

در روز‌های گذشته، نخست خبر بازداشت یک دیپلمات ارشد ایرانی منتشر شد که با تأیید وزیر خارجه، رنگ واقعیت به خود گرفت، اما هیچ کس دلیل بازداشت وی را متوجه نشد. سپس رسانه‌های دولتی به نقل از رسانه‌های خارجی، خبر بازداشت احمدی‌نژاد را منتشر و تکذیب کردند و در پایان، خبر یکی از کارمندان مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر و تکذیب شد.

خلاصه آن که فضای انتخابات در روزهای اخیر، فضای سخنرانی‌هاست؛ سخنرانی‌هایی که کاندیداهای گوناگون به جای تلاش برای توضیح برنامه‌های خود، به تلاش برای اثبات ضرورت وجود خود در انتخابات می‌گویند. برخی مدعی هستند که از بقیه با تجربه‌ترند، برخی مدعی‌اند که از همه اجرایی‌ترند، برخی مدعی هستند که از بقیه رزمنده‌تر هستند و عده‌ای هم بر این باورند که جامعه بیش از هر چیز دیگری به آنان نیاز دارند. در واقع تلاش این روزهای کاندیداهای انتخابات، تلاشی شخصی برای اثبات ضرورت حضور آنان در انتخابات است.

۱۳۹۲/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...