نسخه چاپی

گرما آمد و بی حجابی شروع شد!

با گرم شدن هوا طی روزها و هفته‌های آینده باید منتظر دیدن مناظر تكراری بدحجابی و بدپوششی در كوچه و خیابان شهر بود.

هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما معضل پوشش نامناسب در میان برخی افراد جامعه خودنمایی می‌کند، هر چند این پدیده مذموم در تمام طول سال گریبانگیر متولیان و خانواده‌هاست، اما در هنگام گرم شدن هوا و استفاده از البسه اندک در میان مردم این قضیه نمود بیش‌تری می‌یابد.


ضدهنجاری که اگر در سالیان گذشته تنها مختص به قشری از بانوان شهر و دیار ما بود طی سنوات اخیر به میان پسران و مردان جوان و بعضا سن‌و سال‌دار نیز کشیده شده است.

از لباس‌های تنگ و بدن‌نمای آقایان بگیر تا شلوارهای کوتاه و روسری‌هایی که هر روز بیش از گذشته آب رفته و از روی موها غیب می‌شوند، همه به مانند یک سریال تکراری از نو ورق می‌خورند.


جالب اینجاست که همواره مسئولان فرهنگی و انتظامی جامعه به همراه کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل اجتماعی به آسیب‌شناسی این واقعه پرداخته و نسخه‌های مقطعی و دائمی( از دیدگاه خودشان) را تجویز و به اجرا درآورده‌اند اما حکایت همچنان باقیست.

هرچند منکر تاثیرگذاری منفی شبکه‌های ماهواره‌ای در بعد فرهنگی نیستیم اما عدم توفیق مجریان و متولیان برخورد با بی‌حجابی همواره موجب شده تا دست آخر تمام کاسه کوزه‌های بروز و ظهور این "ضد ارزش فرهنگی" بر سر ماهواره و تاثیرات منفی حاصل از آن شکسته شود، حال آنکه اگر توجه به نوع پوشش و منطبق بودن آن با عفت و حیا در روح و روان فرد نهادینه شود، هجمه‌هایی هزاران بار بدتر از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای نیز نمی‌تواند خللی در وجود فرد ایجاد کند.


یکی از معضلات دردآور در این زمینه نیز تبدیل بدحجابی به یک ارزش فرهنگی و به اصطلاح" با کلاس" شدن است. به گونه‌ای که برخی دختران نیز با وجود آنکه شاید چندان تمایلی به این نوع پوشش نداشته باشند به دلیل ترس از طرد شدن نزد دوستان و همسالان به این پدیده مذموم روی می‌آورند.

اما مسئله بغرنجی که به نظر می‌رسد در لوای مظاهر بدحجابی متداول مغفول مانده وجود افرادی است که با اینکه به لحاظ ظاهر و نوع پوشش، سادگی و حجاب قابل‌قبولی در آنها مشاهده می‌شود، اما در کمال تاسف به علت نداشتن حیا و آزرم در رفتار به معنای واقعی کلمه، به نوعی حجاب را نیز پیش چشمان سایرین بدنام کرده و در واقع مبلغ بدحجابی پنهان در جامعه می‌شوند.


لازم به ذکر است قصد نگارنده در این مقاله تنها هشدار و آلارم به نهادهای ذیربط مبنی بر آغاز مجدد بدحجابی‌ها در جامعه است که باید مجددا با پدیده بدحجابی دست و پنجه نرم کنند، هر چند باز تکرار مکررات است که کار فرهنگی تعطیل‌بردار نیست.


طی هفته‌های آینده و با افزایش احتمالی این پدیده ناهنجار با رجوع به نظرات کارشناسان و متولیان گزارش‌های مفصلی در این خصوص از نظرتان خواهد گذشت.

۱۳۹۲/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...