نسخه چاپی

هاشمی هر 10 سال، یك هاشمی جدید شد‌ه‌ است

تصویر امروز آقای هاشمی با تصویر سی سال و بیست سال پیش تفاوت كرده است، یعنی كتاب سرگذشت آقای هاشمی را اگر ورق بزنیم، به نظر می‌رسد هر 10 سال، ایشان یك هاشمی جدیدی شد‌ه‌اند.

حداد عادل در گفت و گویی به آخرین تحولات ائتلاف و انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و شایعه كناره گیری از ائتلاف 2+1 را تكذیب كرد.

به گزارش نما به نقل از مثلث، گفت‌و‌گوی حداد را در زیر بخوانید:

آقای دكتر! اوضاع ائتلاف پیشرفت چگونه است؟ برخی مخالفان شما می‌گویند ائتلاف با مشكل مواجه شده است؟
واقعیت این است كه در مقابل جماعتی كه از ائتلاف ناراضی و ناراحت هستند، عموم مردم متدین و طرفدار انقلاب و دلسوزان كه اصولگرایی را قبول دارند، از این ائتلاف استقبال كردند. گفتند: «خب، اینكه سه نفر نخواهند با هم رقابت كنند، چیز بدی نیست و خیلی خوب است.»

در این چند ماهی كه بحث ائتلاف مطرح بوده، هر روز از اطراف و جوانب، شایعاتی از سمت همین گروه مخالف ناراضی بوده است، این روز‌ها هم بازار این شایعات داغ است و هرچه هم پیش‌ برویم داغ‌تر می‌‌شود.

ائتلاف تا این لحظه كه من با شما صحبت می‌كنم بحمد‌الله برقرار است و هر سه نفر اعتقاد خودشان را به ائتلاف به صورت مكرر بیان كرده‌اند. البته متحد شدن و متحد ماندن كار سختی است و اختلاف داشتن آسان، یعنی این كاری است كه خوب بلدیم اما متحد شدن را بلد نیستیم. چون سابقه زیادی بین ما ندارد البته به همان اندازه كه سازوكارش دشوار است نتیجه‌اش خوب است؛ برعكس اختلاف كه به همان اندازه كه آسان است تحمل نتیجه‌اش سخت است.

ما سعی كردیم این سختی را تحمل كنیم و به نتیجه شیرینش برسیم. مساله مهمی كه وجود دارد سازوكار رسیدن از سه نفر به یك نفر است. این موضوع اصلی ائتلاف ماست كه تا حدود زیادی درباره‌اش با هم گفت‌وگو كردیم. من امیدوارم هم این سازوكار نهایی شود و هم زمان اعلام نتیجه قطعی شود.

در مورد سازوكار دو روایت وجود دارد؛ یكی روایت این است كه معیار فقط نظر‌سنجی است و یك روایت هم وجود دارد كه از اضافه شدن كار‌آمدی، مقبولیت، برنامه محوری و تیم داشتن و نیز برخی فاكتور‌هایی كه برای رئیس‌جمهور مطلوب آینده اخیر از سوی مقام معظم رهبری بیان شده، به عنوان اصل اساسی رسیدن به فرد نهایی حكایت می‌كند. به نظر شما كدام یك از این موارد وزن بیشتری دارد؟
حقیقت این است كه ما این سه عنوان را بین خودمان پذیرفته‌ایم ولی به هیچ كدام وزن نداده‌ایم. این تیم محوری و برنامه داشتن هم جزو كار‌آمدی است. ائتلاف ما سه ضلع دارد، مشروعیت، مقبولیت و كار‌آمد. مقبولیت را از نظر‌سنجی می‌گیریم. مشروعیت را به اعتبار بینش فرد باید بسنجیم.

تصور شما این است كه كسانی كه از اختلاف در میان اعضای ائتلاف روایت می‌كنند در واقع یك نوع بدبینی دارند یا اساساً وجود اختلاف را طبیعی می‌دانید؟
می‌خواهم بگویم كسانی كه دائم خبر شكست ائتلاف را تبلیغ می‌كنند مستند به واقعیات صحبت نمی‌كنند بلكه بیشتر تمایلات خودشان را مطرح می‌كنند.

شما همچنان خطر اصلاح‌طلبان را جدی می‌دانید؟
به‌هرحال در جامعه شرایطی وجود دارد كه نباید بی‌گدار به آب زد و بی‌محابا وارد انتخابات شد. همین شرایطی كه بعضی از اصلاح‌طلبان را به این جمع‌بندی رسانده كه انتخابات 92 یك فرصت طلایی است برای آنها؛ به‌هرحال این حرف حتی اگر خیلی دقیق و درست نباشد، به كلی هم دور از واقعیت نیست، یعنی مشكلات بیرونی و درونی ما شرایط را تا اندازه‌ای حساس كرده كه ما باید احتیاط كنیم و از رقابت‌های درون خانواده اصولگرایی تا جایی كه امكان دارد كم كنیم.

گویا این نتیجه قطعی رسیده‌اید كه زمان انتخاب نامزد‌ نهایی بعد از ثبت‌نام باشد. با توجه به فضای سیاسی موجود یا اتفاقاتی كه ممكن است رخ دهد آیا ممكن است به این نتیجه برسید كه كنار كشیدن هیچ‌كدام از این سه نفر به مصلحت نیست؟
در سیاست همه چیز ممكن است. ممكن است شما شب بخوابید و صبح بلند شوید شرایط به گونه‌ای تغییر كرده باشد كه ایجاب كند شما در تصمیم قبلی خود تجدید‌نظر كنید؛ بنابراین ما نخواستیم پل پشت‌سر خودمان را خراب كنیم و به جهات مختلف تعجیل نكردیم در اینكه فرد واحد را زودتر معرفی كنیم.

می‌خواهم بپرسم آیا ممكن است تا لحظه لحظه آخر، حضور این سه نامزد ادامه داشته باشد و منجربه كناره‌گیری نشود؟
در حال حاضر به نظر می‌رسد كه این اتفاق با آن فلسفه ائتلاف در تضاد است، یعنی احتمال وقوع چنین چیزی ضعیف است.

با شناختی كه از آقای احمدی‌نژاد دارید پیش‌بینی شما از رفتار ایشان در صورتی كه آقای مشایی مجوز ورود به صحنه انتخابات را دریافت نكنید، چگونه؟
هشت سال است كه من در مورد آقای احمدی‌نژاد پیش‌بینی‌ام این است كه رفتار ایشان قابل پیش‌بینی نیست. یعنی از نخستین‌ ماه‌های ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد من یك پیش‌بینی درست در مورد ایشان كردم و آن، این بود كه او را نمی‌توان پیش‌بینی كرد، ولی هرچه باشد جای نگرانی نیست.

با فرض اینكه اصلاح‌طلبان با یك یا دو نامزد وارد انتخابات شوند و اصولگرا‌ها هم از تعدادشان كاسته شده و چهره‌های شاخص‌شان بیشتر مورد توجه مردم باشد، فكر می‌كنید ممكن است انتخابات یك مرحله‌ای شود یا اینكه پیش‌بینی این مساله از هم اكنون دشوار است؟
در ایران پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری كار‌آسانی نیست. علتش هم این است كه احزاب تسلطی بر افكار عمومی در انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

وقتی آقای خاتمی در رأی‌گیری انتخابات مجلس نهم شركت كردند خاطرم هست كه شما در مصاحبه‌ای از این اقدام ایشان استقبال كردید.
در واقع این كار را درست دانستم.

فكر می‌كنید كه با توجه به روندی كه آقای خاتمی از سال 88 داشتند و حركتی كه بین دو فضای درون و بیرون نظام داشتند، اكنون دقیقا در چه جایگاهی هستند و قرار گرفتن در این جایگاه چه تاثیری در تصمیم نهایی ایشان دارد؟
معمولاً در عالم سیاست شعر نمی‌خوانند اما من می‌خواهم اینجا با استثنا از قاعده عدول كنم و یك رباعی برای شما بخوانم كه دیگر بیشتر از من نپرسید. این رباعی را یادداشت كنید:
شوخی كه گسسته بود پیمان از من
بنشست برم كشیده دامان از من
چون عطر گلی كه با صبا آمیزد
هم با من بود هم گریزان از من

در مورد آقای خاتمی با یك شعر تفسیر‌تان را اعلام كردید، در مورد آقای هاشمی اوضاع را چگونه می‌دانید؟
تصور می‌كنم آقای هاشمی از نظر سنی شرایط لازم برای ورود به چنین عرصه‌ای را در خود احساس نمی‌كند.

درباره نسبت ایشان با حاكمیت چه نظری دارید؟
تصویر امروز آقای هاشمی با تصویر سی سال و بیست سال پیش تفاوت كرده است، یعنی كتاب سرگذشت آقای هاشمی را اگر ورق بزنیم، به نظر می‌رسد هر 10 سال، ایشان یك هاشمی جدیدی شد‌ه‌اند.

انتقادی كه مخالفان شما دارند می‌گویند آقای حداد عادل در كار اجرایی سابقه چندانی نداشته و بیشتر یك شخصیت فرهنگی به شما می‌رود. در این مورد پاسخی دارید؟
من فكر می‌كنم كه ریاست جمهوری هم پا می‌خواهد هم چشم. چشم یعنی تفكر و فرهنگی بودن و پا یعنی اجرایی بودن. اگر یك آدمی باشد كه فقط پا داشته باشد و بدون آن چشمی كه باید ببیند و راه را درست تشخیص دهد، نداشته باشد، مصیبت می‌شود. اگر فقط چشم باشد و پا نداشته باشد هم حركت نمی‌كند. بنده فكر كردم مجموع چشم و پای من شاید به من این اجازه را بدهد كه خود را در معرض انتخاب قرار دهم.

چقدر احتمال می‌دهید رئیس‌جمهور شوید؟
سوال خطرناكی است. اگر احتمال بالا بدهم، بعداً می‌گویند كه دیدی نشد. احتمال پایین بدهم، می‌گویند همین كه خودت گفتی باعث شد. اجازه بدهید جواب این سوال را به همین صورت بدهم.

به عنوان نامزد انتخاباتی مهمترین قولی كه به مردم می‌دهید چیست؛ یعنی آقای حداد عادل می‌خواهد چه كار كند برای مردم؟
بنده فكر می‌كنم مردم كشور ما از كسی كه مسئولیت رئیس‌جمهوری را به دست می‌گیرد دو چیز انتظار دارند؛ تقوا و تدبیر. گفت آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است. این كشور احتیاج به تقوا و تدبیر دارد. بنده از خدا می‌خواهم كه چه رئیس‌جمهور بشوم و چه نشوم، ‌این دو ركن مهم را حفظ كنم و از خدا می‌خواهم كه كمك كند هم تقوا داشته باشم و هم تدبیر.

۱۳۹۲/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...