نسخه چاپی

انتشار مشكوك شایعه كودتا در چین

انتشار شایعاتی در مورد ورود خودروهای نظامی به پكن، و دامن زدن به اخباری مبنی بر وقوع كودتا در این كشور موجب شد كه دولت چین دو سرویس دهنده وبلاگ و ۱۶ سایت را موقتا به روی كاربران ببندد و ۶ نفر را نیز دستگیر كند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز به نقل از بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) انتشار شایعاتی در مورد ورود خودروهای نظامی به پکن، و دامن زدن به اخباری مبنی بر وقوع کودتا در این کشور -که به سرعت در وبلاگ های چینی گسترش یافت و حتی برخی رسانه های بین المللی هم آن را منعکس کردند- موجب شد که دولت چین دو سرویس دهنده وبلاگ و ۱۶ سایت را موقتا به روی کاربران ببندد و ۶ نفر را نیز دستگیر کند.
بر اساس این خبر، دفتر دولتی کنترل اینترنت چین اعلام کرده که این شایعات تأثیر بسیار بدی بر مردم داشته است. یکی از سخنگویان دفتر کنترل اینترنت چین به خبرگزاری شینهوا گفته است: «از عملکرد این دو سرویس دهنده انتقاد شده و بر اساس آنچه که انجام داده اند، مجازات شده اند.»
خبرنگار بی‌بی‌سی در این باره گفت: «این شایعات زمانی قوت گرفت که انتشارشان همزمان شد با خبر مربوط به اخراج یکی از مقام های بلندپایه حزب کمونیست به اتهام آنچه از آن به عنوان بزرگترین رسوایی سیاسی سال های اخیر در چین یاد شده است. گفته شده در پی اخراج "بو شیلای" از حزب کمونیست چین، درگیری هایی در صحنه سیاسی این کشور بر سر کنترل حزب حاکم در جریان است. آقای "بو" پس از آن از پستش برکنار شد که رئیس پلیس و یکی از متحدان پیشین او سعی داشتند از سفارت آمریکا درخواست پناهندگی کنند.»
خبرنگار بی‌بی‌سی در پایان تأکید کرد: «هیچ مدرکی مبنی بر تأیید شایعات مربوط به وقوع کودتا در کشور چین وجود ندارد اما حزب کمونیست آشکارا از انتشار این اخبار آشفته شده است. قرار است در اواخر سال جاری تغییراتی در رهبری این کشور صورت گیرد؛ تغییراتی که معمولا هر ده سال یک بار در کادر رهبری چین انجام می شود.»

۱۳۹۱/۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...