نسخه چاپی

طرح های فرهنگی قالیباف،رضایی و لنكرانی

نمایندگان سه نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری با حضور در نشستی به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و كامران لنكرانی پرداختند.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی اصغر محکی نماینده محمدباقر قالیباف در حوزه مسائل فرهنگی و هنری در نشست تخصصی "دولت آینده؛ فرهنگ و هنر" که عصر امروز سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، به برنامه‌های فرهنگی این نامزد احتمالی ریاست جمهوری اشاره کرد. در این نشست اسکندر صالحی مدیر مسئول سایت تابناک و میثم نیلی نماینده کامران لنکرانی دیگر نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند.

کلی‌گویی معضل فرهنگ و هنر در کشور

محکی با اشاره به دیدگاه قالیباف در حوزه فرهنگ و هنر گفت: قطعا بخش فرهنگ و هنر را نمی‌توان در مسیر توسعه ایران نادیده گرفت و نقش آن در کنار مسایل اقتصادی و سیاسی مهم است. کمبودها و آسیب‌هایی که از بی‌توجهی به این حوزه نشات می‌‌گیرد متاسفانه بیشتر در بیان مباحث کمی است و اغلب به کلی گویی در حوزه فرهنگ و هنر بسنده می کنیم.

وی در ادامه افزود: گذشته از سهم اندک و ناچیزی که از بودجه کشور به حوزه فرهنگ چه در حوزه کتاب، چه فیلم، چه موسیقی و فرهنگ عمومی اختصاص پیدا می‌کند، متاسفانه شاهد هستیم که این مقوله مهم و انسان‌ساز از خارج از مرزها و با امواج ماهواره ها در حال رخنه کردن در بین مردم است. از سوی دیگر آنچه در تولیدات ملی نمود پیدا می‌کند متاسفانه مطلوب نیست.

این فعال مطبوعاتی با اشاره به رؤس برنامه فرهنگی قالیباف گفت: 14 جلد کتاب در موضوعات مختلف توسط جمعیت پیشرفت و عدالت اسلامی زیر نظر دکتر قالیباف تولید شده است که یکی از این کناب‌ها بررسی سیر فرهنگی و شاخص‌های کیفی آن است که می توان به هنرهای نمایشی، وضعیت رسانه و رسانه ملی و روابط بین اللملی فرهنگی و هنرهای تجسمی اشاره کرد.

نماینده محمدباقر قالیباف ادامه داد: در این مجموعه مطرح شده که هدایت و نظارت مسایل فرهنگی باید در دست دولت باشد اما در حوزه مدیریت اجرایی قائل به ورود بخش خصوصی انجمن‌ها و اصناف است.

در ادامه این نشست اسکندر صالحی مدیر سایت تابناک و نماینده محسن رضایی کاندیدای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: انجام رفتارهای عقلانی و مدبرانه به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر و دوری از برنامه‌های عوام‌فریبانه از برنامه های کلی فرهنگی محسن رضایی است و خوشحالم که در این جلسه کنار هم هستیم و به جای ابزار حذف کننده با تعامل با یکدیگر بحث می کنیم.

ساماندهی فضای سایبری

وی در ادامه افزود: "سلام بر زندگی" شعار اصلی محسن رضایی است که فرهنگ و هنر در چنین شعاری جایگاه ویژه ای دارد.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به سیر تحول حضور مردم در تعیین دولت‌های دوران مشروطیت گفت: ساخت دولت جدید با ادبیات تازه از دوران مشروطیت شکل گرفت. از این دوره به بعد بود که دولت‌ها یاد گرفتند مردم را در حاکمیت شریک کنند و به جایی رسید که بنیانگذار انقلاب اسلامی در صحبت‌های گوهربار خود فرمودند "میزان رای ملت است".

صالحی افزود: در زمان انقلاب وقتی دولت‌سازی کردیم از دل آن دولت مستقل و ملی جمهوری اسلامی تجلی پیدا کرد و درست بعد از این تجلی و استقلال دولت جدید ایران باید سراغ عرصه‌های دیگر فرهنگی و هنری و اجتماعی و سیاسی می‌رفتیم اما بلافاصله و قبل از استقرار در بخش‌های مختلف گرفتار 8 سال جنگ تحمیلی شدیم و ملت در این برهه زمان بسیجی‌وار این دوران را ساماندهی و از مرزهای خود دفاع کردند. این 8 سال جنگ وقت زیادی از ما گرفت تا به زندگی برگردیم و در طول تمام این 8 سال نقش محسن رضایی در جنگ به عنوان فرمانده سپاه را نمی توان نادیده گرفت.

مدیر سایت تابناک در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فضای سایبری و مشارکت مردم در این فضا گفت: در حال حاضر در فضای سایبری، دولت از مردم عقب مانده و خوشبختانه مردم در این فضا با وجود فیلترینگ همه دغدغه دولت را رعایت کردند و کمترین سانسور در حوزه سایبر از سوی مردم ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه همچنین بیشترین آزادی در حوزه سایبر وجود داشته است در همین راستا دولت دهم تلاش بسیاری در ساماندهی این فضا کرد. اما مردم باز هم جلوتر بودند. از همین رو به دلیل پیشرو بودن مردم در فضای سایبری محسن رضایی الگو پیشنهادی و راهبردی خود را برای فضای سایبر تعریف کرده است.

فرهنگمان باید از درون دین استخراج شود

در ادامه صحبت‌های صالحی، میثم نیلی نماینده کامران لنکرانی کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دیدگاه لنکرانی نسبت به مقوله فرهنگ و هنر گفت: انتخابات ریاست جمهوری فرصت خوبی است برای اینکه گفتمان دقیق و صالح را از گفتمان‌های آغشته و برخاسته از حکمت‌های مختلف شناسایی کنیم. از همین‌رو گفتمان فرهنگی محمد لنکرانی در چند بخش خلاصه می‌شود.

نیلی این بخش‌ها را اینگونه برشمرد: اساس کار فرهنگی به تفکر دینی برمی‌گردد که این نگاه درصدد حفظ دین و معتقدست که هر کس هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد اما جایی که به دین تعرض شود باید در مقابلش ایستاد.

وی همچنین اشاره کرد: این نگاه دوم نگاه سنتی است که سال‌های سال در تفکر شیعی وجود داشته و در نظام‌های مختلف تا به امروز دوام آورده است. نگاه سوم نگاه امام و رهبر انقلاب اسلامی است که معتقدند نقطه پیشرفت ما درون دین و حفظ آن نهفته است و دین و اندیشه اسلامی تنها معطوف به فرعیات نمی‌شود. در نگاه سوم این نکته مهم وجود دارد که دین خدا برای دیپلماسی نیز نسخه دارد و ما باید نسخه زندگی را از متون دینی استخراج کرده و در نظام ولایی حرکت به این سمت را ترویج کنیم.

در ادامه نشست اسکندر صالحی نماینده محسن رضایی درباره این مطلب که رضایی تا چه اندازه فردی فرهنگی است، گفت: محسن رضایی دانشجویی خودساخته است که به دلایل مختلف با هوش و ذکاوت بالایی که دارد وارد عرصه سیاست شد و مسایل فرهنگی از جمله دغدغه‌های او بوده و هست.

وی افزود: محسن رضایی پس از دوران دانشجویی و فعالیت‌هایی که در آن زمان در حوزه سیاست داشت از دوستان نزدیک امام خمینی (ره) می شود و فعالیت‌های خود را جدی‌تر دنبال می‌کند. او در تمام دوران جنگ در کنار مردم از میهن خود دفاع کرد و نقش او در 8 سال دفاع مقدس را نمی‌توان نادیده گرفت.

اسکندری با اشاره به اینکه محسن رضایی به محض پایان جنگ تقاضای خروج از سپاه را می‌کند اما رهبر انقلاب اسلامی به دلایل مختلف قبول نمی‌کند، توضیح داد: اما بعدها مثل همه دانشجویان به کار خود ادامه می‌دهد و در مرحله بعدی به مجمع تشخیص مصلحت نظام راه می‌یابد.

واگذار کردن فرهنگ به اهل آن

نماینده فرهنگی محسن رضایی ادامه داد: مهمترین کاری که سیاستمداران در حوزه فرهنگ و هنر می‌توانند انجام دهند واگذار کردن فرهنگ به اهل فرهنگ است.

در ادامه این نشست علی اصغر محکی نماینده برنامه های فرهنگی محمدباقر قالیباف با اشاره به کارنامه کاری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: شناختی که جامعه از کاندیداها دریافت می‌کند ریشه در مشاهدات شخصی و بیان تجربه دیگران و مطالب رسانه‌هاست. در مجموع اگر بخواهیم قضاوت خوبی داشته باشیم باید کارنامه کاری هر یک از نامزدها را دقیق و مجزا بررسی کنیم.

وی افزود: محمدباقر قالیباف 19 ساله بود که به جنگ رفت و تا پایان جنگ در جبهه بود. بعد از پایان جنگ و رحلت امام (ره) فرمانده نیروی هوایی سپاه شد پس از آن به نیروی انتظامی رفت و در آخر به عنوان شهردار تهران شناخته شد. اما نکته قابل توجه این است که این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهور نگاه جامع و فرهنگی به توسعه و پیشرفت کشور دارد. گرچه همه او را به عنوان نیروی اجرایی می شناسند اما در جوهره قالیباف مسائل فرهنگی و مشارکت‌های مردمی در اصل پیشرفت و توسعه قرار دارد.

مدیرمسئول پیشین روزنامه همشهری اشاره کرد: محمدباقر قالیباف اگر در سمت خود به عنوان فرمانده نیروی انتظامی، پلیس 110 را راه‌اندازی کرد این هدف را داشت که با احترام به مردم خدمت کند.در واقع او باورداشت که پلیس در خدمت امنیت مردم است.

احترام به جایگاه و نقش مردم

محکی عنوان کرد: در دوران تصدی وی در شهردار تهران با همین نگاه به شهروندان می نگریست در واقع هر اقدامی در شهرداری پیوست فرهنگی و اجتماعی داشت. در واقع مردم در این چرخه سهم اول را داشتند. در همین راستا خط 135 به این دلیل راه‌اندازی شد تا مردم فارغ از جریان بروکراتیک به طور مستقیم با یک تماس تلفنی مشکلات شهری خود را مطرح کنند. در واقع شان و اعتبار و احترام برای مردم قائل بود بنابراین اگر ادعا بکنیم که محمد باقر قالیباف یک مدیر شهری و فرهنگی است گزاف نگفته‌ایم و کارنامه او نشان از مدیریت اوست.

میثم نیلی نماینده کامران لنکرانی در ادامه جلسه به سابقه این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: آنچه لنکرانی را به عنوان یک شخصیت فرهنگی معرفی می‌کند، شخصیت علمی اوست. لنکرانی یک دانشگاهی در سطح عالی است و ارتباط عمیقی با روحانیت دارد. لنکرانی یک معلم است و ذات علم نمی‌تواند جدا از فرهنگ باشد. او ارتباط چهره به چهره با مردم دارد و در تشکل‌های مختلف حضور داشته است.

لزوم مهندسی فرهنگی و توجه به اخلاقیات

وی افزود: با همه این اوصاف شخصیتی مثل لنکرانی هم قطعا از کارشناسان دینی و فرهنگی در حل موضوعات و مسائل فرهنگ و هنر بهره می‌برد.

نیلی در پایان بیان کرد: دردیدگاه لنکرانی حوزه هنر به چند بخش تقسیم می‌شود و مدل درست را مدلی متناسب با مهندسی عمیق فرهنگی می‌داند. به این معنی که آنچه در چارچوب و اخلاق تولید می شود باید مورد حمایت دولت باشد نه اینکه دولت رقیبی برای آن محسوب شود و نکته آخر اینکه تنوع و تکثر از مهمترین بخش‌هایی است که در حوزه فرهنگ و هنر، لنکرانی به آن توجه دارد.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...