نسخه چاپی

فرانسه پرونده هسته ای ایران را با بحران سوریه مرتبط دانست

وزیر امور خارجه فرانسه گفت كه پرونده هسته ای ایران با درگیری ها در سوریه مرتبط است.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران، لوران فابیوس معتقد است که "سطح دخالت ایران در سوریه، بسیار زیاد است" و به گفته او "میان پرونده هسته ای ایران و رویارویی ها در سوریه، ارتباط وجود دارد".

وزیر خارجه فرانسه هشدار داد:" در صورتی که جامعه بین الملل نتواند تحرک پرقدرت ایران برای حمایت از نیروهای بشار اسد در سوریه را متوقف کند در این صورت چه سرنوشتی برای آینده ما در تضمین عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای به وجود می آید؟

فابیوس که با روزنامه فرانسوی لوموند گفتگو می کرد ادامه داد:" در صورت ادامه فاجعه سوریه، این مسئله به یکی از بدترین فاجعه های سیاسی و انسانی در ابتدای قرن تبدیل می شود. اگر درگیری ها در سوریه را متوقف نکنیم خطر تجزیه این کشور، افراط گرایی برای دو طرف نزاع و بی ثباتی همه بخش های منطقه وجود دارد. منطقه ای که از اساس خود نیز ناپایدار است.

وزیر خارجه فرانسه با توصیف سوریه به دیگ بخار افزود: در حال حاضر دیگ بخار سوریه و پرونده هسته ای ایران که باهم مرتبط اند؛ بزرگترین تهدید برای صلح هستند.

وی اضافه کرد: به تنهایی نمی توانیم بحران سوریه را حل کنیم اما در حال فعالیت دائمی هستیم و قصد داریم در چهار رویکرد حرکت کنیم. نخست: ادامه فعالیت ها برای راه حل سیاسی. آمریکا باید به صورت کامل، به حرکت درآید و گفتگوها با روسیه را افزایش دهد. ما از مدت ها پیش برگزاری نشست ژنو -2 را پیشنهاد کردیم تا در ادامه نشست ژنو در سال 2012 برگزار شد؛ برگزار شود. نشستی که ممکن بود موفقیت آمیز باشد.

دوم: افزایش حمایت ها از مخالفان معتدل حکومت اسد در ائتلاف ملی سوریه. آنها باید فراگیری بیشتری داشته باشند؛ یکپارچه تر شوند و به طور شفاف حقوق همه بخش های نژادی - مذهبی و دینی سوریه را پس از تغییر حکومت تضمین کنند. در همین راستا پیشنهاد می کنیم جبهه النصره یکی از گروه های مرتبط با القاعده و حاضر در میدان مخالفان حکومت اسد، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان گروه تروریستی توصیف شود.

سوم: باید با شرکای اروپایی خود ممنوعیت صادرات سلاح را علیه دولت سوریه بررسی کنیم. چهارم باید فعالیت ها برای نتیجه دادن تحقیقات و برنامه های خود برای مقابله با احتمال استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی را افزایش دهیم. باید به سرعت حرکت کرد . هم اکنون نشانه هایی از این موضوع وجود دارد ولی کاملا تایید شده و نهایی نیستند. ما این مسئله را بیشتر بررسی می کنیم.

۱۳۹۲/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...