نسخه چاپی

كاندیدای محبوب بی بی سی فارسی چه كسی است؟

عکس خبري -کانديداي محبوب بي بي سي فارسي چه کسي است؟

برنامه "نوبت شما" كه شنبه شب از بی بی سی فارسی پخش شد، از مخاطبان درباره كاندیدای مطلوبشان پرسید؛ اما از میان پانزده تماسی كه مدیران این شبكه اجازه پخش آن را دادند سیزده پیام در حمایت از یك كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود.

یکی از شعارهای اصلی "بی بی سی فارسی" که بارها از سوی مدیران این شبکه تکرار شده است "بی طرفی" است؛ اما برنامه "نوبت شما" یکی از برنامه های گفتگو محور این شبکه بار دیگر این شعار را نقض کرد.
در برنامه شنبه شب "نوبت شما" این سؤال از مخاطبان پرسیده شد که "کدام کاندیدا، کاندیدای مطلوب شماست؟" که از میان پانزده مخاطبی که بی بی سی فارسی تماسشان را به این برنامه متصل کرد، تنها یک نفر گفت به دکتر ولایتی رأی می دهد و یک نفر هم انتخابات را تحریم کرد! اما سیزده نفردیگر، کاندیدای مطلوب خودشان را آقای هاشمی رفسنجانی دانستند.

در این برنامه بدون اشاره به کاندیداهای دیگر که پایگاه رأی بالایی هم دارند تلاش شد تنها تماس هایی پخش شود که در حمایت از آقای هاشمی هستند و ایشان را به عنوان چهره ای "نجات دهنده" و "امید ایرانیان" معرفی کند.

بخشی از تماس های نوبت شما این بود:

*آقای هاشمی کاندیدای مطلوب تر است.

*تنها امید اصلاح طلبان آقای هاشمی است.

*بازگشت آقای هاشمی به صحنه سیاست، احتمال آزادی زندانیان سیاسی را فراهم می کند.

*افکار عمومی دلشان می خواهد هاشمی بیاید.

*آقای هاشمی فضا را تغییر می دهد.

همچنین این برنامه بدون اشاره به سیاست "تعدیل اقتصادی" در دوران سازندگی که هنوز تعداد زیادی از مردم از آن خاطره تلخی دارند، آمدن آقای هاشمی را مساوی با بهبود وضعیت اقتصادی نشان داد و تنها بخشی از ایمیل ها به صورت گزینشی در حمایت از آقای هاشمی خوانده شد؛ مثل این ایمیل: «من در انتخابات شرکت نمی کنم؛ ولی با توجه به گرانی و سقوط ارزش پول و نابود شدن پس انداز حاصل عمرم، امیدوارم که هاشمی رئیس جمهور شود تا لااقل وضع اقتصادی از این بهتر شود.»
برنامه سازان بی بی سی تا آن جا پیش رفتند که قیمت ارز را هم به کاندیداتوری ایشان منتسب کردند: «قیمت ارز هم به کاندیداتوری آقای هاشمی وابسته بود.»

نکته قابل توجه این است که سیاست پخش گزینشی تماس ها در برنامه نوبت شما در گذشته هم بارها تکرار شده بود.

حال سؤال این است که چرا بی بی سی فارسی که شعار بی طرفی و استقلال رسانه ای را سر می دهد تنها از یک کاندیدا حمایت می کند؟ چرا از میان پانزده تماسی که در یک برنامه پخش می شود، سیزده تماس گزینشی در حمایت از یک نامزد انتخاباتی است؟ چرا تماس ها و ایمیل های دیگر سانسور می شود و گاهی برای نشان دادن بی طرفی تنها یک ایمیل یا تماس در مخالفت با روال آن شب برنامه، خوانده می شود؟

۱۳۹۲/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...