نسخه چاپی

ایران؛ دومین كشور بنزین ارزان دنیا

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام كرد در پی افزایش نرخ ارز در ایران، رتبه دومی عرضه ارزان ترین بنزین دنیا پس از ونزوئلا به این كشور رسیده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول در گزارشی بر پایه جدیدترین آمار و ارقام مربوط به ایران اعلام کرد این کشور دومین بنزین ارزان دنیا را دارد.

پیش از این و با وجود اجرای مرحله نخست قانون هدفمند کردن یارانه ها ایران از نظر عرضه بنزین ارزان در دنیا رتبه ششم را به خود اختصاص داده بود اما با تغییرات نرخ ارز و افزایش ارزش دلار در برابر ریال رتبه دومی عرضه بنزین ارزان در جهان به ایران اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش ونزوئلا همچنان در رتبه نخست جهان از نظر عرضه بنزین ارزان قرار دارد. هر لیتر بنزین در این کشور در برابر 5 سنت فروخته می شود.

ایران پس از ونزوئلا در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است. در این گزارش قیمت هر لیتر بنزین در ایران برابر با 11 سنت محاسبه شده است که دومین بنزین ارزان دنیا به حساب می آید. این محاسبه بر اساس بنزین سهمیه ای و ارزش دلار آزاد حساب شده است.

عربستان در رتبه سوم عرضه کنندگان بنزین ارزان در دنیا قرار گرفته است. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور 13 سنت تعیین شده است.

کشورهای قطر، ترکمنستان،‌ کویت،‌ الجزایر، امارات،‌ مصر و اکوادور در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

در پی رشد نرخ ارز در ایران قیمت دلاری بنزین در ایران کاهش یافته و همین امر انگیزه بسیاری را برای قاچاق این کالا به کشورهای همسایه فراهم آورده است.

۱۳۹۲/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...